1

Onderwerp: Vullen en afsmeren met chocoladeganache.

Hoi dames,

waarschijnlijk het 100e topic over chocoladeganache maar google kon mij dit keer niet verder helpen! Ik ga aanstaande vrijdag lekker taarten en ik ga als eerste vroeg in de ochtend de chocoladeganache maken. Ik heb dit al eerder gedaan, dus dat is mijn vraag niet, mijn vraag is wel:

Als ik de chocoladeganache laat afkoelen, smeer ik dan met de afgekoelde dikke massa de taart af en klop ik een deel op en vul ik daarmee? Of smeer ik af met opgeklopte ganache? De vorige keer heb ik namelijk alleen gevuld met de ganache en niet afgesmeerd!

Sorry als het vervelend is, al die vragen over ganache, maar zou het toch even zeker willen weten!  :x

'You can't buy happines but you can buy cupcakes, and that's kind of the same thing'

2

Re: Vullen en afsmeren met chocoladeganache.

Ik heb het zelf opgeklopt en daarmee afgesmeerd. Anders krijg je zo'n compacte laag. Ik geloof dat je het warm en niet opgeklopt gebruikt om te gieten.

Tieneke

3

ik klop niks op voor afsmeren  :nooo
maak het de dag van tevoren (1:3) en verwarm 's morgens het gedeelte wat ik nodig heb een beetje, tot makkelijk smeerbaar :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

4

Bedankt voor de antwoorden, het kan inprincipe dus allebei? Haha.

Ik ga hem vroeg in de ochtend maken zodat ik hem 's middags kan gebruiken, denk je dat een uur of 4 genoeg is om hem smeerbaar te krijgen?

'You can't buy happines but you can buy cupcakes, and that's kind of the same thing'

Hoi,

Maar waarom klop je de ganache op? Als je de taart in de koelkast zet na het vullen met ganache, wordt deze laag hard en heeft opkloppen hierdoor geen enkele zin.
Als de ganache nog warm is (niet te warm) deze voorzichtig overgieten over je taart. Taart zet je het beste op een taartrooster met daaronder bijv. een glazen ovenplaat (waar je het restant in opvangt). En met een warm gemaakt en afgedroogd paletmes goed over je ganache heen strijken. Dan taart in de koelkast zetten, en na een half uur nog een keer op dezelfde manier afstrijken.

6

@Saskia, ik lees hier veel verhalen over dat als je met ganache wilt vullen het lekkerder is om het op te kloppen, want anders is het zo'n plakaat chocolade. De vorige keer heb ik hem gewoon gevuld met de afgekoelde ganache, dat vond ik zelf wel lekker.

Ik ben niet van plan om hem over te gieten, maar thanks voor de uitleg, kan altijd nog een keer van pas komen!

7

als je t opklopt smeert het net als creme, vind ik handiger werken, gegoten ganache uitsmeren wordt bij mij een troep en lelijk.
en qua vulling vind ik het opgeklopt ook een lekkerdere structuur hebben dan wanneer het gewoon een plasje ganache is

8

Dus opkloppen en dan smeren kan ook? Kan het afkoelen in een uurtje of 4?

9

gietganache is volgens mij ook anders gemaakt dan afsmeerganache...
uurtje of 4 zou net moeten kunnen denk ik

10

Oke! Dankjewel. Ik zie het wel even, kan de ganache al die tijd buiten de koelkast?

11 Laatst bewerkt door denise1968 (13-02-2013 17:11)

Zodra genache klaar is smeer ik hier mijn taart mee in en dan wordt de chocolade op een gegeven moment hard! Laat deze zeker niet afkoelen. Voor vulling kun je de het opkloppen en dan krijg je die luchtige bonbon vulling zeg maar.

Taart zonder naam is gevestigd in Amsterdam Noord. Facebook https://www.facebook.com/taartzondernaam

12

denise1968 schreef:

Zodra genache klaar is smeer ik hier mijn taart mee in en dan wordt de chocolade op een gegeven moment hard! Laat deze zeker niet afkoelen. Voor vulling kun je de het opkloppen en dan krijg je die luchtige bonbon vulling zeg maar.

Maar ik moet dan dus ook wanneer de choco nog zacht is de marsepein erover gooien? anders plakt dat niet meer..

13

...  :think: als ik net ganache heb gemaakt, kun je het schenken... daar kun je echt niet mee afsmeren :nooo

ganache maken, in de koelkast zetten om op te stijven/hard te laten worden en dan is het na 4u wel geschikt om af te smeren denk ik...

Is wel zo dat ik 1kg tegelijk maak, dus grote hoeveelheid om af te koelen.

14 Laatst bewerkt door denise1968 (13-02-2013 20:04)

iRoshelle schreef:
denise1968 schreef:

Maar ik moet dan dus ook wanneer de choco nog zacht is de marsepein erover gooien? anders plakt dat niet meer..

Ik doe dat altijd met botercreme! Maar als je het gewoon heel dun erop smeert dan kan daarna je fondant eroverheen.  Ik heb genache gemaakt waar de topping van chocolade was zonder fondant. Genache droogt vrij snel anders laat je het heel even staan dan is het wel smeerbaar althans bij wel.

Dit is mijn recept voor Chocolade Genauche

- 250 gram chocolade. ( pure chocolade van verkade als er maar meer dan 50 % cacao gehalte in zit )
-250 ml slagroom.
- 3 of meer eetlepel van een likeur bv Becardi ( hoeft niet perce likeur door te doen )

Slagroom in pan op vuur en zodra er kleine belletjes ontstaan eraf halen
Deze slagroom langzaam beetje bij beetje bij de 250 gram chocolade voegen en scheppend roeren als laatste met de garde (chocolade kun je ook in de magnetron op lage stand smelten)
Eventueel 3 eetlepels likeur toevoegen

Meteen gebruiken als vloeibaar om een taart te glaceren
Minimaal 2,5 laten afkoelen dan is het dikker om een taart af te smeren of als vulling
Opkloppen dan wordt het luchtig voor bonbons

Taart zonder naam is gevestigd in Amsterdam Noord. Facebook https://www.facebook.com/taartzondernaam

15

dit is dus de gietvariant :)

16

Nou deze is bij mij goed smeerbaar hoor na ongeveer 15 min. Je hele aanrecht zit wel onder maar goed dat is schoon te maken hahaha

17 Laatst bewerkt door Bommeltje (14-02-2013 00:32)

Een goede ganache om af te smeren wordt echt geen smeerboel.  :nooo

Bij het afkoelen wordt de ganache ongeveer de zelfde consistentie als botercreme, en daar wordt het ook geen kliederboel bij..

Ik laat de taart, na het afsmeren, eerst hard worden in de koelkast, en dan plakt de marsepein/fondant idd niet meer.
Zodra hij uit de koelkast komt, even met een siliconen kwast er overheen die in heet water staat, dan de lap er overheen, en je kunt heerlijk smootheren tot hij super strak is  :Y

De variant hierboven is overigens idd de giet variant, maar alle varianten zijn in principe gelijk qua verhoudingen. Enkel de temperatuur waarmee je hem op de taart aanbrengt verschilt

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

18

Maar als je mijn gerecht af laat koelen idd de temperatuur dan kom je op hetzelfde idee uit. Zal de volgende keer jullie tip eens uitvoeren en af laten koelen!

19

Dank voor de tips