1

Onderwerp: luchtige cake met slagroom

Heb afgelopen week voor een klant op verzoek de wolkencake gebruikt en moet zeggen dat dat toch wel erg goed beviel. Nu vraag ik me af of er een goedkopere manier is om de mix zelf te maken. Dus gewoon met bloem, suiker, eieren en slagroom. Dat is gelukt, heb een recept gevonden dat eigenlijk gewoon een basiscake recept is met slagroom ipv boter. Nu wil ik dat graag gaan proberen, maar zit ik te klooien met hoeveelheden.

De wolkencake met 400 mix, 200 slagroom en 3 eieren is prima voor 20 cm. Komt ie zelfs aardig boven de pan uit, maar voor een "gewone" cake gebruik ik behoorlijk meer beslag. Dat rijst natuurlijk ook minder. Iemand toevallig ervaring met hoeveelheden van het cakerecept waarbij de boter wordt vervangen door slagroom?

2

Re: luchtige cake met slagroom

ik lees graag even mee. Ik ben zelf ook erg te spreken over de wolkencake maar vind het eingelijk zonde om pakjes te kopen. Ik maak het liever zelf, ik heb geprobeerd een recept van 200 ml slagroom met 200 gram witte basterd suiker, 200 gram, bloem 3 eieren en een half zakje bakpoeder te mengen en bakken maar helaas kwam dit er niet zo goed uit als het recept van het pakje. Ik hoop dat iemand ons de oplossing kan geven.

3

Bij de ingezonden recepten staat er eentje van missperfect201. Misschien kan je dit eens proberen ?
Veel succes !

4

ik heb ooit via dit forum het volgende stukje tekst gekopieerd, helaas zonder de naam erbij te zetten.

" Het is gewoon een standaard cake recept waarbij je de boter vervangt door slagroom. Ik gebruik wel altijd cakemeel i.p.v. bloem want die is veel fijner en geeft ook een fijnere krummel. Je hebt dan 55 gram cakemeel, 50 gram basterdsuiker, 50 ml slagroom en 50 gr ei (of een meervoud daarvan natuurlijk). Alles in de kom en minimaal 3 minuten op hoge snelheid mixen. Net zoals biscuit eigenlijk, totdat ie helemaal stijf en wit is. Mijn oven staat altijd op 150 graden, maar ik heb het vermoeden dat ie iets heter is. De cake staat altijd bijna onderin. Anders wordt ie boven te snel bruin en scheurt ie. Ik gebruik voor een 20 cm 4 eieren, maar dan rijst ie wel tot ruim boven het bakblik. Ik houd van hoge taart  . Voor een "gewone" 7,5 cm cake gebruik ik 3 eieren "

www.cakelady.nl
regio Zaanstad / 't Gooi / Arnhem / Zevenaar