1

Onderwerp: meringue botercreme maken met meringuepoeder

Vraagje: ik maak steeds mijn meringuebotercreme met vers eiwit, maar voor een huwelijksfeest zou ik het eventueel durven riskeren om eiwitpoeder te gaan gebruiken! Heb het nog nooit gedaan maar wou eens weten of er iemand ervaring ermee heeft en of de samenstelling van de botercreme hetzelfde is als die met de poeder dan. Waarom ik het met poeder zou willen doen? Ik moet deze leveren tegen 17u dan gaat die daar dan weer de koelkast in maar ze willen die dan ook al een tijdje "tentoonstellen" voor dat die aangesneden worden, ik wil dus ook safe zitten met wat erin gaat zitten. Deze taart is voor eind september maar dan kan het weer ook soms lastig zijn en wil geen "ongelukken" tegen komen!!! Alvast bedankt op voorhand.

Fanny

2 Laatst bewerkt door Esther68 (02-08-2014 13:07)

Re: meringue botercreme maken met meringuepoeder

Ik gebruik dan eiwitpoeder (5 gr eiwitpoeder + 30 gr water = 35 gr eiwit). Eiwitmengsel laten staan totdat het poeder is opgelost en dan gewoon het recept volgen als met vers eiwit.
Ik denk dat merenguepoeder iets anders is dan eiwitpoeder, maar weet het niet zeker

3

Esther68 schreef:

Ik gebruik dan eiwitpoeder (5 gr eiwitpoeder + 30 gr water = 35 gr eiwit). Eiwitmengsel laten staan totdat het poeder is opgelost en dan gewoon het recept volgen als met vers eiwit.
Ik denk dat merenguepoeder iets anders is dan eiwitpoeder, maar weet het niet zeker

Haaaa dank je wel, ik heb dat ook al eens gekocht)))) Ga dat dan eens gebruiken. Ik dacht dat ik meringuepoeder moest gaan gebruiken, niet dus haha. Heel erg bedankt hoor

Fanny

4

Als je MBC op de juiste manier maakt (dus de eiwitten voldoende verhit) is deze volkomen veilig.
Als je de eiwitten verhit tot 70 graden zijn ze gepasteuriseerd en daarmee is salmonella niet meer aan de orde.
En met verse eiwitten is echt vééél lekkerder!

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

5

O meen je dat, ik ga tot 66 graden dus iets warmer maken is dus ook een optie, dan zou ik het toch zo blijven proberen, ik dacht dat het veliger was met de poeder vandaar dus... Tgaat toch om 90 personen en wou het risico niet lopen haha. Maar als dat tot 70 graden kan dan doe ik dat zeker zo dan))))

Fanny

6

Ik heb de laatste keer gepasteuriseerde eiwit gekocht bij de Sligro, zit in een pak. Werkt veel makkelijker dan al die eieren splitsen (ook zonde om al het eigeel weg te doen).

Groetjes van Veerle

7

Dat is zeker een heel goede optie Veerle! Zeker als je toch voor 90 man moet maken ;).
Omdat ze al gepasteuriseerd zijn zit je sowieso goed.

@ Fanny, die laatste paar graden duren wel lang in verhouding en je moet heel goed blijven roeren en zorgen dat het niet stolt. Absoluut bij blijven!

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym