1

Onderwerp: Bakvraagjes: Kleuren met poeder of vloeibaar en bakmix over datum?

Al een poosje niet meer zelf gebakken wegens zwangerschap etc., maar nu wil ik hier weer mee aan de slag. Daarom even een paar vraagjes:
Mijn bakmixen zijn inmiddels ruim een jaar over datum, maar de verpakking is nog helemaal gesloten. Kan ik deze dan toch nog gebruiken? (ik bak alleen voor mezelf). Wat is jullie ervaring hiermee?

Verder heb ik zowel vloeibare kleurstof (wilton) als kleurstof in poedervorm. Wanneer gebruik je welke vorm voor het kleuren van beslag en icing/bcc etc.? Is daar een soort vuistregel voor?
Alvast bedankt!

2

Re: Bakvraagjes: Kleuren met poeder of vloeibaar en bakmix over datum?

Ik ben meestal niet zo moeilijk, maar ruim een jaar over datum vind ik wel heel lang. Het schijnt dat de 'rijs'kracht dan ook achteruit gaat. Persoonlijke ervaring heb ik er niet mee.

Vloeribare kleurstof van Wilton zal de gel zijn, die kun je overal voor gebruiken en die wordt dus ook gebruikt voor marsepein, fondant, botercxrème, beslag etc.

Met poeder kan dat  in principe ook, maar dat wordt over het algemeen gebruikt om te dusten (= poederen) of te verven (met water of alcohol). Maar je kùnt het ook gebruiken om door-en-door te kleuren als je wilt.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Ik heb een keer cupcakes gebakken van een mix die vier maanden over datum was maar zak nog wel dicht, ik had zelf zin in iets lekker hihi
Was niets mis mee, smaakte prima en waren net als altijd, maar voor een ander zou ik dat nooit meer gebruiken

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

4

Bedankt voor jullie reactie!
Tja, vond het ook wel lang, maar ze zijn steeds meer aan het terugkomen van de indicatie T.H.T. op verpakkingen. En ik gebruik het ook zeker niet voor anderen. Hmm, nog even nadenken of ik het ga gebruiken. Misschien gewoon even iets bakken en mezelf als testpersoon gebruiken :-).

Ok, ik wist niet dat je met kleurpoeder kun dusten. Ik dacht dat je het sneller aan een droge bakmix kon toevoegen om bijv. je taart te kleuren. Die gel gebruik ik idd al voor fondant/marsepein en botercreme.

5

Ik heb ooit cakejes gebakken van mix dat een jaar over de datum was,vond het jammer om weg te gooien zonder dat het gebruikt was en dat ging prima,ze waren net als anders.