1

Onderwerp: Taart met fondant versieringen bij warm weer

Ik heb een vraag gekregen om een taart te maken voor nu zaterdag.
Ik gebruik altijd Mascarpone als vulling omdat ik dat veel lichter vind dan botercreme.
Ik bekleed mijn taart met fondant en boetseer ook heel veel

Komende dagen gaat het zwoel zijn (+/- 25 graden) en regenen als ik de weersvoorspellingen mag geloven.
Wij hebben een heel warme keuken ... het kan er tot 35 graden oplopen als de ramen dicht zijn. Best wel leuk in de winter, omdat we niet veel moeten verwarmen en het dan toch nog aangenaam 22 graden is. In de zomer staat de koepel altijd open en zodra we thuis zijn gaat het raam ook open om toch wat afkoeling te hebben.

Ik zou dolgraag die taart willen maken, maar ik durf niet goed toe te zeggen aan de mensen die mij gevraagd hebben.
Wat als mijn fondant begint te smelten ? Dan heeft de jarige een taart die op niets trekt. Dat kan ik toch niet maken.

Ik lees graag hoe jullie het zouden oplossen en jullie adviesen.

Alvast bedankt hoor

Baking makes me smile to see you smile
Blog: Whippy's fun baking

2 Laatst bewerkt door Tante Tien (29-07-2014 20:19)

Re: Taart met fondant versieringen bij warm weer

Ik zou vanavond beginnen met boetseren. Dit is de eerste avond in tijden dat het niet zo benauwd en vochtig is. Heb je anders geen ventilator in huis om op je handen te zetten terwijl je bezig bent? De luchtstroom koelt wel een beetje. Of een plek in huis waar het niet zo heet is.

Ik zou het gewoon proberen en als het niet gaat een lekkere andere taart bakken voor ze.

Wat doe jij trouwens door de mascarpone om de taart te vullen? Ben gewoon nieuwsgierig.

Tieneke

3

Hey Tieneke
Bedankt voor de tips. Ik ben zoooo aan het twijfelen hee,het is voor de dochter van goede vrienden en hij is kok. Wil dus zeker geen blauwtje lopen. Ben ook niet zo'n kei in het bakken. Een gewone fruittaart ofzo kan ik niet :(

Ik doe standaard een eerlepel bloemsuiker voor een potje van 250gr mascarpone om lichtjes te zoeten. Chocosmaak is nutella met cacaopoeder, ofwel aardbeienjam of frambozenjam. Heel basic smaken dus. Mijn taarten zijn dan ook tot nu toe altijd voor kids geweest. Ow ja, soms is het mokka voor volwassenen en dan meng ik er heel straffe koffie door maar dan doe ik er extra bloemsuiker bij (ik doe alles op smaak, weeg niets af). Ik neem beetje water, doe er heel veel oploskoffie in (Lidl goud merk geeft neste resultaat) en dan goed laten inkoken
Zo ... nu ken je al mijn geheimen :D

Ik zou idd een koele plek opzoeken, ventilator boven op de taart zetten en hopen op het beste. Veel succes ermee !

5

Heb ondertussen vernomen dat ze een taart bij de bakker hebben besteld.  Ben toch beetje opgelucht dat ze een oplossing hebben gevonden.

De enige "koele" plek in huis is de wc  :mad:

De ventilatortip ga ik zeker onthouden

6

Bedankt voor je recepten, leuk. Ik ben ook blij te lezen dat je opgelucht bent, de wc lijkt mij ook niet zo ruimbemeten om een taart te maken, hahaha...

Tieneke