1

Onderwerp: Help, taart smelt onder mijn handen vandaan!

Hi medebakkers,

Vandaag een bestelling, dubbele taart met M&M's. Erg leuk allemaal maar het is hier best wel warm. Het vullen en bekleden ging prima en daarna meteen de vulling in. Wilde net de taarten gaan stapelen maar als mijn taart nog niet eens een halve minuut uit de koelkast is begint hij onwijs te zweten. Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet doen. Ik moet namelijk op de buitenkant ook nog botercreme met daarop M&M's plakken.

Ik sta al met een ventilator in de keuken, hellllup!

'You can't buy happines but you can buy cupcakes, and that's kind of the same thing'

Re: Help, taart smelt onder mijn handen vandaan!

iRoshelle schreef:

Hi medebakkers,

Vandaag een bestelling, dubbele taart met M&M's. Erg leuk allemaal maar het is hier best wel warm. Het vullen en bekleden ging prima en daarna meteen de vulling in. Wilde net de taarten gaan stapelen maar als mijn taart nog niet eens een halve minuut uit de koelkast is begint hij onwijs te zweten. Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet doen. Ik moet namelijk op de buitenkant ook nog botercreme met daarop M&M's plakken.

Ik sta al met een ventilator in de keuken, hellllup!

De vulling in? Anyway, uhmm je hebt 3 opties:

1. Heeeell snel decoreren. Die halve minuut maakt niet uit, maar ik denk dat het na 1-2 minuten wel echt gaat smelten.
2. Een koele plek zoeken, misschien ventilator echt gewoon zowat bovenop de taart zetten.
3. Hem in de koelkast de decoreren, dat lijkt me echt de beste optie. Gewoon taart in de koelkast, deur open en decoreren , omdraaien, decoreren etc.

Veel geluk

Ik heb eigenlijk nog een vraagje voor jou? Als de taart een halve minuut uit de koelkast al smelt, hoe gaat jou klant hem meenemen? Smelt ie niet uit haar handen voordat ze het uit uit is? ( < ik ga er vanuit dat zij em komt ophalen) of als jij em brengt> smelt ie niet voordat jij de deur uit bent?

4

Iets wat gaat zweten zal niet persé gelijk gaan smelten; het hangt er wel een beetje vanaf wat je er onder hebt gesmeerd. Ik hoop 1:1? Dan zit er in ieder geval geen extra vocht onder.
Verder inderdaad: ventilator recht op de taart (evt. extra ventilator lenen) en bijvoorbeeld decoraties alvast maken zodat je ze direct kan plakken. Of alles al klaar leggen, tijd zo kort mogelijk maken.

En misschien je koelkast iets hoger zetten qua temperatuur? Hangt ook wel weer van de vulling af natuurlijk. Succes!

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

kortom, welke vulling zit erin?
Als het een vulling is obv botercrème hoeft de taart niet persé in de koelkast en kun je wachten totdat de taart 'uitgezweet' is voordat je verder gaat.
Ik zou de M&M's vastplakken met Royal Icing, niet met bc, juist ivm dat smelten/zachtworden :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

6

Met deze temperaturen gaat elke taart die uit de koelkast komt zweten. De koelkast kouder zetten maakt het probleem volgens mij alleen erger: het temperatuursverschil wordt immers alleen maar groter.

Ik neem aan dat je bedoelt dat je de m&m's nog in de bovenste laag moet strooien? Ik denk dat ik dat op het allerlaatst zou doen. En idd die tegen de zijkant met RI plakken.

Succes!

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

7

cakebym schreef:

Met deze temperaturen gaat elke taart die uit de koelkast komt zweten. De koelkast kouder zetten maakt het probleem volgens mij alleen erger: het temperatuursverschil wordt immers alleen maar groter.

Daarom zei ik ook: koelkast hoger ;) Qua temperatuur dus.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

8

Daarom zei ik ook: koelkast hoger ;) Qua temperatuur dus.

Haha, ik dacht dat je bedoelde een standje hoger. Als ik mijn koelkast op stand 4 zet i.p.v. 3 wordt ie kouder. Spraakverwarring!
Fijn dat we het dan toch eens zijn ;)

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

9

Bedankt voor alle reacties. Ik heb ze gister tijdens het maken nog gelezen maar had toen even niet de tijd om te kunnen reageren. Voordat ik begon heb ik meteen een ventilator in de keuken geplaatst en tijdens het zweten er ook recht op gezet. Ik had afgesmeerd met 1:1 maar de botercreme was ook zacht maar niet vochtig gelukkig. Ik heb uiteindelijk de M&M's opgeplakt en heb hem snel decoreert en in de koelkast gezet. Toen ik een foto wilde maken zag ik dat de taart een stukje naar links was gezakt en ook de vullingen de marsepein wegduwde. Je zag echt de randjes botercreme tevoorschijn komen.

Ik heb toen geprobeerd om met een smoother nog wat terug te duwen maar dit is niet helemaal gelukt. Uiteindelijk heb ik besloten om hem zelf naar de klant te brengen met volle airco in de auto. En verbazingwekkend blies de airco de taart 'droog' en zweette hij bij het afleveren niet. Ik was onwijs teleurgesteld dat mijn taart er niet perfect strak uitzag maar de klant (gelukkig familie) was er onwijs blij mee en vonden hem prachtig.

In ieder geval bedankt voor alle reacties, ik heb er tijdens het maken veel aan gehad! :)

'You can't buy happines but you can buy cupcakes, and that's kind of the same thing'

10

§]

11

Fijn om te lezen hoe het is afgelopen en dat het toch nog is gelukt. Goed zo!

Tieneke