Onderwerp: taart bekleden met warm weer

Hoi allemaal,

ik heb dit weekend twee bestellingen voor taarten maar het wordt ontzettend warm weer. Ik heb via deze site al wat tips gelezen
maar heeft iemand ervaring met het invriezen van een afgesmeerde taart en hem dan te bekleden. Ik smeer af met bc 1:1 maar ondanks dat hij enkele uren in de koelkast staat wordt deze snel weer zacht bij een tempratuur van dertig graden. Tips zijn welkom.

2

Re: taart bekleden met warm weer

Tja, mischien dat je dan wel een airco moet gaan aanschaffen, of de taart in de auto moet gaan samenstellen. ;-)
Of anders een paar ventilatoren in de keuken plaatsen, zoda de warme lucht eruit kan.
gr bakmat

3

Re: taart bekleden met warm weer

Als je een afgesmeerde taart invriest en vervolgend gaat bekleden dan gaat je fondant zweten als een gek omdat je taart ontdooit. Dat zou ik zeker niet doen.
Je kan ganache gebruiken, of buttercream icing mix, die zijn steviger dan botercrème.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

Re: taart bekleden met warm weer

Tja,  dat zou wat zijn.... het is wel lekker koel in de auto  ;) 

ik zat ook te twijfelen over ganache maar is de vorige x niet zo goed bevallen.  :S  het werd al hard buiten de koelkast en je had zo'n dikke hap witte chocolade in je mond dat ik het niet echt lekker vond. Toch de ventilatoren maar opzoeken...

Re: taart bekleden met warm weer

Nog even een vraagje, wat is buttercream icing mix?

6

Re: taart bekleden met warm weer

Dat is deze: http://www.deleukstetaartenshop.nl/wilt … m_store=nl

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

Re: taart bekleden met warm weer

Taarten die echt strak moeten doe ik toch echt met ganache met dit weer, maar ik smeer nooit zo dik af, dus ik heb echt geen hap ganache in de mond. Je kunt overigens ook prima melk of pure chocolade gebruiken voor taarten die niet te licht bekleed worden. Daarnaast is margerine steviger dan roomboter. Ik las toevallig vandaag in een boek over taarten een afsmeer botercreme met 125 gram boter, 375 gram poedersuiker en 1 el melk. Ik denk dat die ook een stuk steviger is. Deze is bedoeld voor 3d taarten e.d. dus ik kan me voorstellen dat die met dit warme weer ook beter houdt dan 1 op 1.

Re: taart bekleden met warm weer

Dank jullie voor de reacties,  ik ga inderdaad een wat steverige bc maken voor het afsmeren.

9

Re: taart bekleden met warm weer

Ik had vanavond ganach van witte choco maar dat was geen succes. Smolt zo onder mijn handen weer weg. De botercreme 1:2 bleef zeer goed.

Werk het liefst biologisch en met speciale interesse in allergieen en dieten. Http://taart.djoeke.com

10

Re: taart bekleden met warm weer

Djoeke, ik was afgelopen week bij de ws van de Dino bij The Little Cakeshop. Daar hoorde ik dat je de hoeveelheid chocolade met dit weer enorm moet verhogen. Dus niet 1:3 maar naar 1:4 of misschien nog wel meer.
Dit ophogen geldt voor alle kleuren chocolade.

Re: taart bekleden met warm weer

Ik probeer met dit weer nog sneller te werken dan anders. Na het afsmeren goed terug koelen en eenmaal goed koud zo snel mogelijk bekleden. Hij staat bij mij in de koeling totdat ik mijn fondant helemaal heb uitgerold. Na het bekleden direct weer in de koeling en pas na het terugkoelen met de smoother erover. Ik haal wel eerst de restjes weg natuurlijk ;-). Ik moest vanmiddag een mine craft taart maken met een stuk of 1000 vierkante blokjes... Ik heb de taart wel 20 keer terug in de koeling moeten zetten.

Wat helpt is een hele strakke biscuit zodat de botercreme laag heel erg dun is. Je drukt er dan niet zo snel deukjes in. Daarnaast ben ik sinds kort groot fan van callebaut fondant. Dat werkt zelfs met dit weer prettig. Kost wel wat, maar ik gebruik er maar weinig van. Voor een 20cm taart gebruik ik maar 200 gram :D. Heb het afgewogen ;-).

Re: taart bekleden met warm weer

Ik ben er vanaf, 2 taarten gemaakt, een met marsepein dit was nog redelijk te verwerken. Een met fondant, om de haverklap terug in de koeling. Smooteren ging haast niet, alles bleef plakken. Ik heb uiteindelijk in de koelkast gesmooterd met bak papier.  :S

ik heb voor afsmeren 1:1,2  bc gebruikt. 250 gram roomboter,  300 gram suikerbakkerspoeder en 1 eetlepel melk. Was lekker stevig.