1 Laatst bewerkt door astap79 (14-07-2014 11:07)

Onderwerp: botercreme 1:1 blijft knarsen

Hallo

Sorry er staat botercreme 1:1 maar dat is deze niet!!

Ik heb een keertje botercreme gemaakt met 125 gram boter en 250 poedersuiker, ik was benieuwd hoe deze smaakt, maar nu heb ik het probleem dat deze blijft knarsen ( de poedersuiker lost niet geheel op)
wat doe ik verkeerd of is dit altijd zo?
Ik heb het op deze manier als is eerder gemaakt en dacht dat ik misschien te kort gemixt had, maar nu heb ik veel langer gemixt wel langer als 10 min en het blijft hetzelfde ( knarsen )

Heeft iemand tips ?

Ik heb trouwens gewoon een hand mixer, zou het daar aan liggen?

groetjes Astrid.

2 Laatst bewerkt door missperfect2001 (14-07-2014 11:57)

Re: botercreme 1:1 blijft knarsen

Misschien heb je teveel suiker gebruikt? Want ikzelf gebruik altijd 1:1 en dat vinden de meesten mierzoet. Heb je de poedersuiker ook gezeefd voor gebruik? Dat moet je namelijk altijd doen vooral als je m zelf maakt , maar dat is wss niet zo in jouw geval. Dus;

1. Minder suiker
2. Zeefden
3. Zoek een recept op en volg de stappen die ze daar ook ondernemen + tips van hierboven.

Ik had dit ook altijd met mijn botercreme, bleek dat ik mijn zelfgemaakte poedersuiker fout had gemaakt want ik had er maïzena bij moeten doen i.v.m. klonteren . Again; wss niet jouw geval.

Edit; ligt sws niet aan jouw mixer tenzij hij het niet zo goed meer doet, tip 4(?).

3

Hoi,

Bedankt voor jouw tips.

Ik zeef mijn poedersuiker en volg de stappen van het recept, dus daar kan het niet aan liggen.
Mijn mixer doet het ook nog goed :)

In ieder geval bedankt!

Astrid.

4 Laatst bewerkt door Esther68 (14-07-2014 14:05)

Wanneer ik de 1:1 proef, voel ik ook een beetje de poedersuiker, maar niet wanneer deze in de taart zit (gebruik de 1:1 alleen om mee af te smeren). Ik weet niet welk merk jij gebruikt, maar mijn ervaring met de goedkopere poedersuikers (Lidl, Aldi) is dat deze iets grover is dan de Van Gilse bussen. Suikerbakkerspoeder vind ik nog fijner werken (stuift minder). Wat je ook kunt doen is de MBC maken. Hier smelt je de suiker...

Esther68 schreef:

Wanneer ik de 1:1 proef, voel ik ook een beetje de poedersuiker, maar niet wanneer deze in de taart zit (gebruik de 1:1 alleen om mee af te smeren). Ik weet niet welk merk jij gebruikt, maar mijn ervaring met de goedkopere poedersuikers (Lidl, Aldi) is dat deze iets grover is dan de Van Gilse bussen. Suikerbakkerspoeder vind ik nog fijner werken (stuift minder). Wat je ook kunt doen is de MBC maken. Hier smelt je de suiker...

Jaa ik heb ook gemerkt dat goedkopere merken wat grover zijn. Daarom ben ik begonnen mijn eigen poedersuiker te maken , veel goedkoper en zo fijn als wat. Never had a problem with it.

6

Thanks!

Ik wil inderdaad ook een keer de suikerbakkerspoeder proberen, nu gebruik ik gewoon Van Gilse.. ik heb eerst wel met een lepel erdoor geroerd ivm het stuiven als ik de mixer aanzet.

7

xNariimanee schreef:
Esther68 schreef:

Jaa ik heb ook gemerkt dat goedkopere merken wat grover zijn. Daarom ben ik begonnen mijn eigen poedersuiker te maken ,k veel goedkoper en zo fijn als wat. Never had a problem with it.

Mag ik vragen hoe je dit doet?
electrische molen kan problemen geven met malen van suiker.
gr bakmat

bakmat schreef:
xNariimanee schreef:
Esther68 schreef:

Jaa ik heb ook gemerkt dat goedkopere merken wat grover zijn. Daarom ben ik begonnen mijn eigen poedersuiker te maken ,k veel goedkoper en zo fijn als wat. Never had a problem with it.

Mag ik vragen hoe je dit doet?
electrische molen kan problemen geven met malen van suiker.
gr bakmat

Ik heb toevallig net een recept ervan online gezet. Hier even een samenvatting;

1 kilo poedersuiker:

1 kilo kristalsuiker
20-25 gram maïzena ( hoeveelheid blijft altijd hetzelfde)
Blender

Ingrediënten in blender, blenden maar voor 5-10 min. Zeven wanneer klaar is. Et voila !

9

Volgens mij kan dit als men iets te lang maalt, zorgen voor een explosie.
Geloof dat ze dit STOFEXPLOSIE noemen, dus opletten hiermee.
groetjse bakmat

bakmat schreef:

Volgens mij kan dit als men iets te lang maalt, zorgen voor een explosie.
Geloof dat ze dit STOFEXPLOSIE noemen, dus opletten hiermee.
groetjse bakmat

Explosie? Nog nooit van gehoord. Ik maal altijd 10 minuten ofzo. Ik ken ook een kennis die een bakkerij runt en die maalt hem ook vaak 15 tot zelfs 20 minuten met grote hoeveelheden. Nog nooit problemen mee gehad

11

wat is nu het verschil tussen de 1:1 botercreme en de botercreme met bijv : 100 gram boter en 200 gram poedersuiker? de 2de is natuurlijk veel zoeter en te zoet is ook niet lekker.
1:1 wordt dan gebruikt om af te smeren lees is en de 2de dan?
Ik dacht altijd hoe meer poedersuiker hoe steviger en dat je die dan voor af smeren moet gebruiken, want teveel roomboter smelt ook weer.

verwarrend soms hoor haha.

Het zijn gewoon verschillende recepten. Net als met een cake mix. Je hebt verschillende pakken.

13

Ik heb geen idee waar de 1:2 voor gebruikt wordt. Ik denk dat het steviger is, door de grotere hoeveelheid droge stof, maar ik vind de 1:1 al mierzoet. Ook daar voel/proef je de suiker, maar  in/op de taart is dit weg, omdat je dan niet meer alleen bc eet maar ook biscuit, vulling en fondant. Heeft denk ik iets te maken met de verschillende structuren die je dan in één keer in je mond hebt.

Als je dat echt wilt oplossen, moet je de boter verwarmen (in de magnetron). Net niet helemaal smelten en daar de poedersuiker door doen. Dat weer op laten stijven en dan 15 minuten mixen. Doordat de boter vloeibaarder/zachter is lost de suiker beter op.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

14

cakebym schreef:

Ik heb geen idee waar de 1:2 voor gebruikt wordt. Ik denk dat het steviger is, door de grotere hoeveelheid droge stof, maar ik vind de 1:1 al mierzoet. Ook daar voel/proef je de suiker, maar  in/op de taart is dit weg, omdat je dan niet meer alleen bc eet maar ook biscuit, vulling en fondant. Heeft denk ik iets te maken met de verschillende structuren die je dan in één keer in je mond hebt.

Als je dat echt wilt oplossen, moet je de boter verwarmen (in de magnetron). Net niet helemaal smelten en daar de poedersuiker door doen. Dat weer op laten stijven en dan 15 minuten mixen. Doordat de boter vloeibaarder/zachter is lost de suiker beter op.

Hartstikke bedankt voor de tip!
Ja de 1:2 is inderdaad ook wel zoet ja .