1

Onderwerp: Taart zakt in

ik weet niet of dit de juiste plek op het forum is voor deze vraag, maar ik stel hem toch maar.

Ik heb een hoge taart gemaakt van 11cm (5 lagen) en deze zondag bekleed met verschillende kleuren fondant. Nu ik de taart aan het decoreren ben zie ik dat de onderste laag gaat inzakken.

Ik heb de taart niet verstevigd of voorzien van een extra taartkarton in het midden omdat ik de taart graag als 1 geheel wil kunnen aansnijden (mooi met de lagen). Maar misschien had ik dit wel moeten doen.  Kan ik de taart nu nog op een andere manier verstevigen of zal deze echt uit elkaar gaan vallen?

p.s. de taart moet nog in de vriezer en is bestemd voor een verjaardag eind juli.

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-FVFE6SEP.jpg

Re: Taart zakt in

Hoe heb je hem opgebouwd? Welke vulling? Dijkjes gebruikt? En waarmee afgesmeerd? Hoe warm is het in je keuken?

Groetjes Petra

3

Ja dijkjes gebouwd, laag banketbakkersroom, bananenbavarois met dunne plakjes banaan, abrikozen jam, daarna nogmaals bavarois en nog een laag room. Ik was 4 lagen van plan maar had met verrekend op de hoogte en nog een extra laag stond mooier. Dun afgesmeerd met botercreme.

Warm was het niet echt, het is redelijk koel in huis.

Meestal lukt mij 10 cm zonder karton ertussen, maar als je vrij dikke lagen hebt gemaakt zou het nu kunnen zijn dat de vulling een beetje uit de onderste laag puilt. Als je dijkjes wat slapper zijn door het warme weer houden ze dikke lagen vulling niet zo goed. Voor nu zou ik goed koelen, kijken of je het weer in model kan smootheren. Dan na goed koelen decoreren en invriezen.

Groetjes Petra

5

Weet niet hoe je te werk bent gegaan,
maar ik vul de taart eerst, laat hem dan eerst opstijven in de koelkast en ga daarna pas afsmeren.
Na het afsmeren weer goed op laten stijven, liefst een nachtje koelkast,
en dan pas bekleden. Door het tussentijds opstijven zal de vulling niet gaan uitpuilen,
óf zie je het al bij het afsmeren en kun je het op tijd/ makkelijk bijwerken.

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

6

je hebt hem zondag gemaakt en vandaag(donderdag) ben je bezig met decoreren??
De luchtvochtigheid werkt deze dagen ook niet erg mee.  :S
Hoop voor je dat het meevalt.

neem ook eens een kijkje op mijn Facebook site: taartengoed

7

@siena, zo heb ik nu ook gedaan. Maar misschien is de vulling toch te zwaar geweest.
Ik zal proberen hem nog eens goed te smootheren en dan in te vriezen.

Bedankt voor de tips. Zodra de taart helemaal af is zal ik een foto posten.

8

volgende keer toch wat langer in de koelkast voor je gaat afsmeren,
als de vulling stevig is kan deze niet meer inzakken...

eigenlijk ben ik ook wel benieuwd naar de vraag van karinc,

je hebt de taart zondag gemaakt, en bent vandaag en gister nog aan het decoreren?
en dan moet hij ook nog in de vriezer?

lijkt me niet slim met oog op bederflijkheid... de taart is nu al 6 dagen oud, die moet je niet meer gaan invriezen hoor.

Waarmee heb je de taart gevuld?

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

9

@Siena, klopt. Dat is ook een beetje te lang. Maar was niet de bedoeling, ik had gehoopt hem zondag gelijk af te maken, maar dat was dus niet gelukt. Door mijn werk kon ik niet eerder dan woensdag ermee verder en liep toen tegen dit probleem aan.

Je hebt gelijk dat het eigenlijk te lang is, maar had dus geen keuze. Hij is voor onszelf dus kan hem eerst zelf even proeven voordat ik hem aan gasten geef. Als het niet goed meer is, blijft hij gewoon staan als decoratie :-)