Onderwerp: Tips voor het eruit halen van de biscuit

Ik heb Tot nu toe alleen taarten gebakken met een bakvorm dat los gemaakt kan worden, waardoor je de taart makkelijk eraf krijgt.  Nu wil ik graag een boltaartje maken, maar dan zit alles vast in die kom.
Ik heb ook een kleine bakvorm van 10 cm hoog.  Bij het verwijderen, trok ik de halve taart aan gort. Invetten snap ik. ... las iets over Nog extra strooien van bloem op het ingevette deel? Bakpapier kan ik ook bedenken, maar Hoe zorg ik er dan voor dat dit goed blijft zitten? 1x beïnvloedde dit de vorm van de taart.  Het drukte de mix opzij, dus kreeg ik geen ronde taart :(

Je hoort het al. ... Tips zijn welkom.
Het gaat goed zodra ik normale bakvormen gebruik die ruimer kunnen/ losgemaakt kunnen worden.  Nu toe aan iets nieuws. ...
Alvast bedankt!

2 Laatst bewerkt door Kirsten1983 (08-07-2014 16:29)

Re: Tips voor het eruit halen van de biscuit

Ik gebruik de cake release van wilton, goed met een kwastje in de hoeken. Ik vind het ideaal, maar invetten met boter en dan bloem erover werkt ook prima!

Bij bakpapier moet je de randen en bodem ook gewoon weer invetten en ik denk om de naad netjes gelijk te krijgen dat je het papier eerst laat overlappen en dan moet doorknippen in het midden van de overlapping om het zo netjes aansluitend te krijgen.

3

Cake release inderdaad en hij floept er zo uit

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

4

Gesmolten roomboter  ;)  Ik doe wat harde boter in de bakpan en zet deze een paar seconden in de oven. Is de boter al gesmolten  ;)  en dan met een kwastje

5

Bakespray van dr oetker!! Alles floept er zo uit. Ik zweer erbij :)

Bakrecepten om je vingers bij af te likken? Zoek mij op Pinterest ( valerievdmeer ) en kijk bij mijn Cakelicious recepten! Because we love cake

6

Idd bakspray van Dr Oetker en dan in combi met bakpannen van pme,
werkt als een tierelier!

Als je verhoogd met bakpapier kun je de vellen rustig laten overlappen,
eerst je bakpan ligt invetten, dan bakpapier tegen de randen plakken ( hoeft niet exact tot de onderkant)
en dan het bakpapier weer ligt invetten.
( let op dat er niet te veel vet in de rand gaat zitten, als wel:
even wegvegen met een keukenpapiertje)

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

Ik gebruik ook de bakspray van Dr Oetker en werkt uitstekend.
Wel strooi ik wat extra bloem erbij.

Succes ermee!

Bedankt voor de tips.  Ben benieuwd! Ik lees vaak ophogen met bakpapier.
Is dat in letterlijke zin? Als je hem minder hoog wilt hebben ofzo?

Of verhoogd in de zin van bakpapier laten uitsteken boven de rand.
Trek je dan aan het bakpapier om hem uit de vorm te krijgen?
En zonder bakpapier gewoon op zijn kop zetten?
Juist eerst laten afkoelen Of juist gelijk vanuit de oven?

10

Ik laat meestal eerst minuut of vijf afkoelen, en draai de vorm dan om en laat hem dan helemaal afkoelen op een rooster. Ik gebruik bij de bolvorm strips van bakpapier waarn ik de taart er zo uit kan lichten, laat alleen dan wel iets langer in de vorm afkoelen om breken te voorkomen

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

11

Als je bang bent voor scheuren van de bolvorm biscuit kun je de vorm goed invetten met boter.
Na het bakken kun je de biscuit af laten koelen en dan even terug in de hete oven zodat de dunne film boter weer smelt. Dan kun je hem voorzichtig lossen.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

12 Laatst bewerkt door missperfect2001 (29-07-2014 21:40)

Je kan cake release gebruiken, bakspray van Dr. oetker werkt fijn, boter met bloem werkt ook effectief etc. Over het bakpapier, ik zou het bakpapier niet alleen gebruiken, maar ook weer invetten. Of je het knipt moet je zelf weten, je kan de cake zo wel eruit "tillen" na afkoeling. Altijd laten afkoelen voordat je hem eruit haalt, 10 minuten doe ik altijd. En altijd voorzichtig zijn.

Zoals veel hierboven, gebruik ik eigenlijk ook altijd spray van dr. Oetker of wilton release spray, net wat ik op dat moment heb liggen :) werkt perfect!

Ik ploeter er soms ook wat mee, probeer altijd de biscuit zo snel mogelijk eruit te halen, maar jullie geven aan 5 a 10 minuten wachten? plakt hij dan niet helemaal aan de bakpan?

Met verhogen bedoelen ze aan de rand een stuk bakpapier wat boven de rand uitsteekt, zodat je hogere taarten kan bakken.

misdoornbloosje schreef:

Ik ploeter er soms ook wat mee, probeer altijd de biscuit zo snel mogelijk eruit te halen, maar jullie geven aan 5 a 10 minuten wachten? plakt hij dan niet helemaal aan de bakpan?

Nee dan koelt ie juist af, en is ie er makkelijker uit te halen. Mijn ervaring dan hé.

17

Bij een boltaartje doe ik altijd het volgende:

Spuit/smeer de vorm in met badpkspray van Dr. Oetker en van bakpapier maak ik twee dunne repen en die leg ik kruislings in de vorm.
Als hij dan klaar is draai ik hem om en valt hij er altijd gelijk uit en mocht het niet lukken dan trek ik voorzichtig aan hem bakpapier!

Haast is enkel goed als je vliegen vangt.