1

Onderwerp: Waarom scheuren mijn schuimkoekjes

Ik heb schuimkoekjes gebakken van kookschuim. Ze zijn in een oven gegaan van ongeveer 80 graden maar ze zijn allemaal gescheurd. De kleur is wel goed en de smaak ook, maar mooier is het als ze niet scheuren. Ze zijn ook gebakken op de gewone ovenstand en niet hete lucht. Heeft iemand enig idee waarom ze scheuren?? Ik ben al aan het zoeken geweest op internet maar kan niets vinden over het scheuren van schuimkoekjes/schuimpjes.
Misschien weet hier iemand iets :-)
Alvast bedankt

2

Re: Waarom scheuren mijn schuimkoekjes

Laat de schuimpjes in de oven (met de deur dicht) helemaal afkoelen.
Door het temperatuurverschil kunnen ze barsten.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

3

Ze zijn gescheurd tijdens het bakken, maar ik heb wel de deur open gehad om de platen te wisselen, de ene naar boven en de ander naar beneden in de oven omdat ik 2 platen had. Dus dan zou het misschien daardoor kunnen komen als het te maken heeft met temperatuurverschil

4

Je moet de deur tijdens het bakken absoluut dicht laten. Denk idd dat het daardoor komt.
Beter in 2x bakken dan.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

5

Ja maar ik had vrij veel schuim en eigenlijk weet ik niet of ik kookschuim zo lang kan laten liggen. Dus of ik dan de eerste lading kan bakken en de volgende lading ook al kan spuiten maar pas later bakken. Anders moet ik volgende keer gewoon de helft van het recept nemen. Maar in ieder geval al bedankt voor je reacties :-)

Ik had pas geleden voor het eerst koolschuim gemaakt ter decoratie van een taart. Ik had best een hoop over dus een aantal uren later pas besloten het af te bakken en dat ging perfect. Geen idee of dit slecht is of niet, maar in mijn geval ging het een tijdje laten liggen en wachten prima. Ik had mijn oven voor 2 uur op 100 graden staan.

7

Oke, dank je wel