1

Onderwerp: Biscuit krimpt en krijg mijn taarten niet recht

Hoi allemaal,

Zoals het onderwerp al zegt lijken mijn biscuits te krimpen na het bakken. Als ik precies de juiste maat karton of cakeboard gebruik zijn deze altijd te groot. Hierdoor lukt het dus ook niet een taart van boven naar beneden strak te krijgen. Ook zie ik na het vullen en bekleden een bolling ter hoogte van de lagen vulling. Het wil dus maar niet lukken een superstrakke taart neer te zetten.

Wie weet raad?

Dank alvast voor de tips!

Karin

2

Re: Biscuit krimpt en krijg mijn taarten niet recht

Draai je de cake wel om? De onderkant wordt dan de bovenkant, de bovenkant is dan al strak, de rest kun je dan strak plamuren met botercreme

groetjes Hanneke

Ja, ik draai de biscuit wel om maar gek genoeg zijn ze altijd kleiner dan het karton. Ik wil liever niet een hele dikke laag botercreme smeren om hem gelijk te krijgen met het karton. Ben wel van plan om eens een workshop strak afsmeren (met ganache) en bekleden te gaan doen. Misschien helpt dat.

4

Je kan het karton natuurlijk ook kleiner knippen  :lol:

Less is more :)

5

Ja, ik knip het karton altijd iets kleiner  ;) . Als is het met cakeboards wel wat lastiger  ;) .
Ik heb de PME bakpannen en deze zijn iets groter dan de afmeting die ik nodig heb (+3 mm geloof ik), maar dan nog zijn mijn biscuits ook soms wat kleiner. Denk door te heet bakken

6

Een biscuit krimpt altijd een beetje bij het bakken. Anders zou je 'm ook niet meer fatsoenlijk uit de vorm krijgen. Ik zou proberen een paar minuten korter te bakken als het teveel krimpt.
Ik smeer echt niet heel dik af, maar een taart van 20 komt bij mij precies uit met het kartonnetje.
Het is dan wel weer jammer dat er geen kartonnetjes ban 15 verkocht worden ;)

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

Dat wordt flink uitproberen. Maar het gaat goed komen hoor met alle tips! Dank jullie wel.

8

Dat bobbelige bij de vullingen is op te lossen door de taart drie maal te vullen, maar dan minder dik. Het goed aandrukken van de lagen werkt ook goed. Of het iets induwen van de lagen die uitsteken.
Bijsnijden is ook een optie, en tot slot werkt het heel goed om af te smeren met een groot recht paletmes. deze vertikaal in een hoek van 90 graden tegen de zijkant van de taart zetten en het draaiplateau ronddraaien. In de koelkast en indien nodig enkele malen herhalen. Hierdoor stijft de vullling op, blijven de lagen op hun plaats en kun je heel dun afsmeren zonder dat de zijkant oneffenheden vertoont.
Hopelijk is mijn uitleg duidelijk genoeg!