1

Onderwerp: Help help help!

Beste mensen,

Ik zit met een heel groot dilemma en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Mijn kleine word 1 jaar, heel groot feest, waarom? Omdat het tevens ook een afscheid is want wij gaan met het gezinnetje verhuizen naar het buitenland.
Omdat er heel veel gasten komen ben ik van plan om Veel taarten te maken,
Hoeveel? Nou zo'n 7 stuks.....
Dit feest is op zondag en op zaterdag ben ik heel druk...Het is in een zaal en om 10 uur moet ik wegrijden vanaf huis.
Het gaat om de volgende taarten: 2x chocoladetaart,  1 mokkataart, 1 monchou taart, 1 fruitroomvlaai 1 kersevlaai
1 zebracake en 2 gedecoreerde taartjes en voor de rest nog wat koekjes en die candy melts lolly's.

nu komt mijn vraag: Hoe moet ik godsnaam beginnen en bij welke taart? Wat kan ik 2 dagen invriezen en zondag eruit halen zodat het nog goed op temperatuur komt.. ik weet dat ik de koekjes goed voor 2 weken kan invriezen en deze haal ik zaterdagavond uit de vriezer...

Wie kan mij tips geven over hoe ik moet beginnen?

Met vriendelijke groet,
Pietje

2

Re: Help help help!

Lieve help, wat een klus. En wat een aanleiding, knap dat jullie gaan emigreren. Maar je vraag: ik denk dat je alle cakes voor de taarten van te voren kunt bakken en invriezen. Dat kan ook gewoon nu al. Decoreren met chocolade en mokka zou ik een dag of de dag zelf doen, desnoods met hulp als je het niet redt. De met marsepein of fondant gedecoreerde taarten kun je natuurlijk wel helemaal invriezen. Ik denk dat de vlaaien niet ingevroren kunnen worden. Ik zou die gewoon bestellen bij de winkel. Is het trouwens al voor komende zondag?

Tieneke

3

Gelukkig is het pas in augustus dus heb nog even de tijd! Bedankt voor het bericht! Ik zit wel te twijfelen of ik de basis taarten ga maken en die in de vriezer stop,  en de vullingen een dag van te voren... ik had de vorige keer voor een vriendinnetje een taart gemaakt, die had ik 2 dagen in de koelkast gedaan in een kartonnen doos, maar hij werd heel zwaar, heel machtig om te eten, misschien te lang in de koelkast gedaan? Iniedergeval bedankt voor je berichtje!

4 Laatst bewerkt door Carien (27-06-2014 07:44)

een taart wordt niet machtiger door in de koelkast te staan hoor.. :)

denk je aan het weer in augustus? ik weet niet of een monchoutaart zo lang uit de koeling kan...

Voor de rest...
Ik snap dat je de mensen keuze wilt geven, maar dit lijkt me veel te veel keuze voor 1 iemand alleen, die het al heel druk heeft, eerlijk gezegd...

Ik heb vorige week voor 80 mensen taart gemaakt (1 stapel van 3 lagen met 2 soorten vulling), een amandelperentaart en een key lime pie, maar dat was al best druk.
Ik had de biscuits van te voren gebakken en ingevroren. De mbc voor de vullingen een paar dagen van te voren gemaakt en op de dag van vullen (donderdag) afgemaakt op smaak door er melkchocola en het andere deel witte choc, door te doen. Taarten gevuld, afgesmeerd en gedecoreerd die donderdag en vrijdagochtend.
Vrijdag de amandelperentaart gemaakt, zaterdagochtend de key lime pie.
Feest was zaterdagmiddag hier thuis. Omdat we het thuis hielden, in de tuin, moest er daarvoor ook nog veel geregeld worden. Maar goed, met goed nadenken en plannen kom je een heel eind  :)
Maar ik zou dus serieus nog eens kijken hoeveel keuze je de mensen wilt geven.... en ook een eerlijke planning (incl tegenvallers incalculeren) maken... Ik ben meestal te rooskleurig in mijn planning, daar had ik nu rekening mee gehouden ;)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

5

Welke reden kan het zijn dat mijn taart heel machtig en zwaar waar?

Ik heb een hele grote familie, en mijn vriend ook, vandaar al die taarten,
Bedankt voor je snelle reactie!

6

Pietje2408 schreef:

Welke reden kan het zijn dat mijn taart heel machtig en zwaar waar?

Ik heb een hele grote familie, en mijn vriend ook, vandaar al die taarten,
Bedankt voor je snelle reactie!

Was het cake of biscuit en waarmee had je gevuld? Waarmee bekleed en hoe dik?

Tieneke

tja, gedecoreerde fondant of marsepein taarten zijn altijd zwaarder dan gewoon slagroom gebak oid.

8

Het was een biscuit, met fondant, maar toen ik hem ging eten was hij ook nog zwaar en ik proefde de boter van de bc echt heel erg!

9

Ik denk dat je de crème langer moet kloppen. Hoe luchtiger hij is, hoe minder je de boter proeft. Of anders  is botercreme op basis van eiwitschuim of een bloemsaus wel aan te raden. De recepten vindt je bovenaan de balk.

Tieneke