Onderwerp: gebruik van the mat
Heb sinds kort the mat in huis en wilde daar afgelopen week 2 taartjes mee gaan bekleden. Vind het echter een onding en heb het idee dat het aan mij ligt, want ik lees overal juist hele positieve verhalen.
Als ik de fondant uitrol krijg ik bovenop hele kleine luchtzakjes. De bovenste mat sluit niet 100% aan op de fondant. Hierdoor krijgt de bovenkant allemaal hele kleine ondiepe kuiltjes daar waar de luchtzakjes zitten. Nu zou dat niet zo erg zijn, als dat het enige was, want de bovenkant is immers prima als onderkant te gebruiken met the mat. Maar op de onderkant krijg ik die blaasjes dus ook. En om de 1 of andere reden komen daar ook allemaal kleine gaatjes en scheurtjes. Heb ik dus nooit als ik gewoon op mijn aanrecht uitrol.
Nu ben ik ook net over gestapt van funcakes fondant naar satin ice, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat satin ice hier het probleem vormt. Hoewel ik wel moet zeggen dat ik ook meer last heb van kleine scheurtjes langs de randen van de taart.
Wat zou het probleem zijn? Wil ik te dun uitrollen? Satin Ice is veel flexibeler dan funcakes, dus misschien ook minder sterk en scheurt daardoor misschien sneller langs de randen? Ik rol funcakes ook altijd heel erg dun uit en dat gaf nooit problemen met scheurtjes e.d. Zal het gewoon het weer geweest zijn? Plak, plak... En waarom wordt mijn fondant plak met gebruik van de mat niet gewoon aan beide zijden mooi glad?