1 Laatst bewerkt door MissPie (21-06-2014 17:14)

Onderwerp: Help! Suikerbloemen maken / gumpaste blaadjes niet te frillen...

Hallo allemaal!

Op youtube had ik een mooi filmpje gevonden waar stap voor stap een pioenroos wordt gemaakt van gumpaste. De stampers maken ging prima maar bij het eerste blaadje ging het mis.. 

Eerst kreeg ik de gumpaste niet meer van het celboard af, omdat het te plakkerig was.
Toen ik dat eindelijk voor elkaar had en het bloemdraad erin had gekregen wilde ik de randjes gaan frillen. Hier ging het fout.. er kwamen allemaal gaten in het blaadje en er leek niets flexibels aan de gumpaste..

Voor de gumpaste heb ik de mix gebruikt van Wilton. Het blik welke ik gisteren had aangeschaft bleek wel over de datum (03-05-2014), maar dit leek mij niet zo uit te maken.
Ik heb de mix naar verhouding gemaakt, maar wellicht heb ik te veel poedersuiker gebruikt.
Op de verpakking staat dat de gumpaste niet meer plakkerig mag zijn, maar naar mijn idee bleef het plakkerig en heb wat extra poedersuiker toegevoegd.

Hier is een foto van hoe het blaadje er uit zag:

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-DRQTJYS6.jpg

Ik hoop heel erg dat iemand mij zou kunnen vertellen wat ik anders zou kunnen doen.

Groetjes,

Natasja

2

Re: Help! Suikerbloemen maken / gumpaste blaadjes niet te frillen...

Een hele tijd terug heb ik ook de gumpaste van de mix gemaakt. In het begin was die wel plakkerig idd, maar na een dagje rusten was er niets mee aan de hand. Ik denk dan toch dat het over datum zijn van invloed is in jouw geval.  :think:

3

Bedankt voor je reactie. Ik heb nu ook nog zelf gumpaste gemaakt.
Morgen doe ik nog een poging.
En terug naar de winkel met de mix...

4

Je kan ook wat maizena gebruiken tegen het plakken. Dat werkt heel goed tegen het plakken. Even wat erop strooien, of zo'n zakje gebruiken.
Ik denk zelf dat een maandje over de datum niet heel veel uit moet maken, zo krap steekt dat niet.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

5

Gewoon kant en klare kopen van satin Ice, werkt heerlijk

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

6

Pooh schreef:

Je kan ook wat maizena gebruiken tegen het plakken. Dat werkt heel goed tegen het plakken. Even wat erop strooien, of zo'n zakje gebruiken.
Ik denk zelf dat een maandje over de datum niet heel veel uit moet maken, zo krap steekt dat niet.

Ik had poedersuiker gebruikt tegen het plakken. Kan ik dat beter met maizena doen?

7

Ja, maizena is veel minder plakkerig.

Tieneke

8

Bedankt voor jullie tips!
Morgen weer met frisse moed beginnen  =)

9

Als het blaadje nog wat te plakkerig is, kun je het ook een minuutje laten liggen voor je gaat frillen. En/of op het blaadje zelf ook wat maizena deppen. Welk toeltje gebruik je? Ik vind de gaatjes zo ver op het blad zitten. Als je met een ball- of bone tool frillt, echt je bolling zoveel mogelijk op je foampad en maar een héél klein beetje op het blad houden.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

10

Ik heb gisteravond zelf gumpaste gemaakt met een recept gevonden op Craftsy en dit werkt veel beter.
Hierbij had ik eigenlijk geen maizena nodig want alles ging zonder te plakken en het randje ging ook gemakkelijk met de ball tool.
De blaadjes liggen nu te drogen en de andere gumpaste heb ik weggegooid!
Ontzettend bedankt voor jullie tips en hulp!

11

de mix van wilton ken ik niet, ik gebruik altijd de gumpaste van SatinIce (kant en klaar) en dat gaat super.

Verder valt me op dat je van de rand af frilt,
je moet echt het uiterste randje frillen. Dus het tooltje half op de ondergrond, half op de rand.

Ook kun je de blaadjes heel even aan de lucht laten drogen, maar pas op dat je niet te lang wacht (dan breekt het) even aanvoelen dus (letterlijk  :p )

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!