1

Onderwerp: Beginners vraagjes....

Beste taartbaksters,

Voor zaterdag middag heb ik een opdracht om een zebra taart te maken.

Een zebra taart zowel van binnen als van buiten.
De taart wordt gevuld met botercreme (mix van funcakes).
En zal ook de buitenkant met BC behandeld worden. Daar zal ik dan de fondant strepen op plakken.

Voor het biscuit zal ik de biscuit mix van Jamin gebruiken.
Heeft iemand ervaring met deze mix?
is deze wit van binnen? Zo niet, Hoe krijg ik deze wit? zodat de strepen mooier zichtbaar zullen zijn. witte kleurstof heb ik nog niet kunnen vinden.

Kan ik de taart vandaag maken?
Hoe bewaar ik de taart? (verpakking)

Ik hoop dat iemand mij wilt helpen. De FAQ is gelezen ben er wijzer van geworden maar nog niet voldoende..

vriendelijke groet,

Ascake

2

Re: Beginners vraagjes....

Hoi hoi, welkom bij ons op het forum.

Zal ik een poging doen:
- Bakken met een mix gaat vaak beter dan bakken met losse spullen. Ik ken de mix van Jamin niet, maar het gaat vast goed komen.
- Er bestaat wel witte kleurstof, het is een flesje op gel-basis van wilton. Hij is iets groter dan de andere flesjes en je moet hem rechtop bewaren want hij gaat lekken als hij plat ligt.
- er is ook witte cake te maken, ik geloof met alleen eiwitten, dus zonder de gelen. Heb ik nog nooit gedaan. Je kunt zoeken op witte cake of iets dergelijks.
- je kunt de cake gerust een dagje of wat eerder maken. Ik vul hem dan en bekleed hem ook meteen, tegen het uitdrogen. Ik zet hem daarna in de koelkast, gewoon bloot.
- wellicht is het slim om je afgesmeerde taart te bekleden met een lap fondant of marsepein en daarna strepen te plakken. Dat wordt vaak iets strakker. En fondant zou eventueel kunnen gaan smelten als je afsmeert met een mix, want daar zit vocht in en daar kan fondant niet altijd tegen. Om zeker te weten, kun je het beste afsmeren met half boter en half suikerbakkerspoeder en dan 10 minuten kloppen. We noemen dat 1-op-1 botercreme. Maar je kunt het ook gewoon proberen hoor, sommigen smeren al jaren met mix af en hebben geen problemen.

Nou, ik wens je veel succes. Leuk hoor, een zebra-cake. Als je nog vragen hebt, post je ze maar.

Tieneke

3

Tante Tien je bent een topper!

Wat de mix van Jamin betreft hij is zelf al mooi wit genoeg.
Ik heb gister de cake getest en gevuld met jam. Nachtje in de koelkast gelaten en net een stukje van genomen.. ik vond het een klein beetje droog. Het zat in een pedaalemmer zakje...

De Biscuit voor morgen zit nu ook in de oven, Is de vriezer tot morgen ochtend vroeg geen betere optie?

Het is misschien wel handig als ik fondant gebruik ipv. afwerken met botercreme. Ik zal straks beslissen wat ik ga doen. Licht er een beetje aan hoe de biscuit eruit ziet.

Mocht ik het toch afwerken met BC is het dan handig dat ik het even laat koelen voor ik de strepen erop zet?

Ik hoor graag van je! Bedankt!!!!

gr Ascake

4

Gebakken biscuit droogt uit in de koelkast, dus dat zal het probleem wel zijn geweest. Hij kan gewoon in een pedaalemmerzak, goed dichtgeknoopt, op je aanrecht blijven staan voor morgen.
Je kunt de doorgesneden cake ook altijd even besprenkelen met een beetje vocht (iets verdunde limonadesiroop, sinaasappelsap of likeur (maar dan niet voor kinderen natuurlijk). Dan wordt hij ook minder droog. Als je hem vult met botercreme scheelt dat natuurlijk ook.
Koelen van de botercreme voor het bekleden met fondant is sowieso een goed idee. Anders is de boel veel te zacht en zakken je strepen weg.

Tieneke