1

Onderwerp: Scheve cupcakes, wat doe ik verkeerd?

Dag! Ik bak al regelmatig cupcakes, m ar er gaat iets niet goed. Mijn cupcakes zijn nadat ze zijn afgekoeld altijd scheef. Als ze net uit de oven komen zijn ze vaak helemaal oke, zeker als ik de ccmix van funcakes gebruik. Na het afkoelen zijn ze ingedeukt en scheef. Ik weet niet wat i verkeerd doe. Ik bak in een blik, met papiertjes, heb inmiddels alle merken geprobeerd, maakt geen verschil. Bak op 180 graden, gemiddeld zo'n 18 minuten. Wie kan me helpen?

2

Re: Scheve cupcakes, wat doe ik verkeerd?

Ingedeukt betekent bijna altijd niet helemaal gaar, ik bak trouwens 23 minuten op 160 graden en als ik ze allemaal vlak wil hebben zet ik er iets op tijdens het afkoelen, bijvoorbeeld een snijplank van glas. Omdat hout bacteriën kan bevatten gebruik ik nooit een houten snijplank. Als je de cupcakes in de oven hebt staan op een bakplaat kan het ook zijn dat je oven aan een kant warmer is dan aan de andere kant, dat is bij mijn combi ook, dus ik laat altijd alles rondjes draaien voor gelijke warmte

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

3

Ik had dit probleem eerst ook, en ook meerdere recepten geprobeerd maar alles leek fout te gaan. Tot ik het begrip 'overmixen' las: te lang mixen van je beslag om het luchtiger te krijgen, niet doen! Wel tijdens de eerste stappen (boter, suiker, eieren) lang en goed mixen, maar zodra je je bakmeel erin hebt gedaan alleen nog naar even spatelen tot het goed is gemengd en dan meteen in de vormpjes in de oven. Heeft mij veel frustratie gescheeld!
Ps. Misschien is het trouwens handig om een foto te plaatsen van je scheve cupcakes? Dat schetst een wat duidelijker beeld.

4

Zijn je boter en eieren wel op kamertemperatuur?

5

ja, denk ik altijd om

6

Haal je ze altijd meteen uit de vorm?

7

Nee, laat ze eerst wat afkoelen, half uurtje ofzo

8 Laatst bewerkt door Tigrasas (11-06-2014 21:22)

Ik heb gereageerd in je andere topic, denk dat je hier niet goed staat want dit is het show gedeelte. Ik heb je even gemeld

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

9

Tigrasas schreef:

Ik heb gereageerd in je andere topic, denk dat je hier niet goed staat want dit is het show gedeelte. Ik heb je even gemeld

Tigrasas heeft gelijk! Ik heb beide topics even samengevoegd nu en die uit de showrubriek Klein en Fijn weggehaald.

Volgens mij heb je al verschillende antwoorden waar je iets mee kunt! Succes met het vinden van de oorzaak :) Ook ik denk dat ingedeukt en scheef worden betekent dat ze nog net niet helemaal gaar zijn geweest bij het eruit halen; langer op een iets lagere temperatuur kan dan helpen. Wellicht is het inderdaad handig om een foto te laten zien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

10

Inmiddels van alles geprobeerd, met receptuur, (cupcakemixen van verschillende merken, olie, gesmolten boter) en temperatuur. Het lijkt opgelost als ik de temperatuur lager doe (160-170 graden) en dan 25 minuten bakken. Vervolgens uit de oven en bedekken met een schone handdoek, totdat het helemaal is afgekoeld. De cakejes koelen hierdoor minder snel af en storten hierdoor niet in, waardoor ze ook niet scheef gaan hangen....het kost wat tijd, inspanning en ingredienten, maar ik geloof dat ik eruit ben..... Gelukkig heb ik een goed testpanel, die aangaf dat mijn persoonlijke basisrecept met boter, suiker, ei en zelfrijzend bakmeel het lekkerste smaakte. Zelfs beter dan de funcakes en bouwhuismixen!!! Dank voor het meedenken!