1

Onderwerp: Aantal vragen over sweet lace

Ik zou graag eens een taart willen maken met sweet lace, maar een aantal dingen is mijn niet helemaal duidelijk. Daarom hoop ik dat anderen mij hier wat duidelijkheid over kunnen bieden.

In de webshop van DLT zie ik twee soorten mallen. Werken deze allebei anders of maakt dit niks uit?

Hoe lang ben je bezig met één zo'n mal? Ik lees namelijk verschillende dingen. Aangezien het om een taart voor 22 juni gaat, zou ik wel graag willen weten hoeveel tijd ik er dan ongeveer voor kwijt ben.

Blijft de sweet lace zacht of hardt dit uit? Oftewel: moet ik het direct op de taart plakken, zodra ik het uit de mail heb gehaald of kan ik hier ook mee wachten?

Kun je sweet lace ook kleuren met kleurgel?

Is het iets wat makkelijk te maken is, of is het handig om hier eerst even mee te oefenen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

2

Re: Aantal vragen over sweet lace

Ik kan wel een paar vragen van je beantwoorden :)

Sweet lace en Sweet lace express zijn 2 verschillende substanties. Sweet lace is poeder dat je aanmaakt met water en in de mallen "spatelt". Sweet lace express is een kneedbare pasta die je mbv een spatel in de mallen duwt. In principe zijn de mallen niet uitwisselbaar, die van Sweet lace zijn dieper dan die van Sweet lace express.

Je bent wel even bezig; de Sweet lace express gaat wel sneller en heeft ook maar een paar minuten droogtijd. De Sweet lace heeft uren droogtijd, kan wel sneller in de oven.

Beide worden uiteindelijk hard maar kun je, goed verpakt, wel even bewaren. Je kunt ze allebei kleuren en ik adviseer voor beide te oefenen :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Sweetlace express is een kant en klare pasta (fondantachtig) die je met de speciale spatel in de mal drukt. Deze kun je vrijwel gelijk verwerken op je taart. Deze mallen zijn ook steviger dan de niet-express mallen
De poeder die je zelf moet aanmaken tot een vloeibare pasta breng je met een spateltje aan in je mal, maar deze hebben droogtijd nodig. Drogen kan "aan de lucht" maar dat duurt wel even. Je kan ze ook drogen inde oven. Dat gaat eenstuk sneller. Je kunt ze gelijk na het drogen verwerken, of nog bewaren. Ikzelf vouw ze dan in bakpapier en bewaar ze in een emmertje (bijv. fondantemmer).

4

Bedankt voor de antwoorden, dames.
Dus als ik het goed begrijp is het voor de tijd'besparing' beter om voor de express te gaan?
Is er ook nog een verschil in moeilijkheidsgraad?

5

Ik vind zelf de express wat lastiger te verwerken dan de gewone. Maar ff  oefenen en alles sal reg kom  ;)

6

ik heb beiden geprobeerd, maar ga toch voor de duurdere sugar veil of magic decor
werken beiden veel prettiger en minder luchtbellen in de mix, bij Sweetlace is het vullen van de mold een drama

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

7

Bedoel je dan ook de Express qua drama bij het vullen?

8

Nee, ik heb het in dit geval over de andere variant die je moet mengen

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

9

Ik neig toch wat meer naar de sweet lace express. Het is voor een stapeltaart van 3 hoog dus ik heb flink wat kant nodig. Met de gewone sweet lace duurt het volgens mij een stuk langer, als ik het goed begrijp. Morgen direct maar naar de winkel om het nodige in huis te halen en te kunnen oefenen.