1

Onderwerp: taart donderdag maken, zaterdag eten?

Even een vraagje over houdbaarheid.  Mijn zoontje is volgende week vrijdag jarig. We vieren het zaterdag middag. Nou moet ik nog het een en ander aan eten klaar maken.  Dit wil ik niet op zaterdag doen. Dat word zo'n gehaadt vlak voor het feestje. Omdat hij vrijdag echt jarig is wil ik dan ook niet de gele dag in de keuken staan. Nu dacht ik donderdag vast de taart te maken.  Maaaar is hij dan nog wel lekker en smaakt hij nog vers. In vriezen voor 1 dag vind ik ook zo iets... trouwens geen plek in de vriezer ook.  Iemand ervaring????
ik hoor graag jullie idee hier over.
Alvast bedankt voor de reacties.
Gr merlin

2

Re: taart donderdag maken, zaterdag eten?

Ik zou dat wel aandurven hoor, maar dan niet met een vulling van slagroom, snap je? Wel met botercreme of jam. Gewoon lekker op je gemakje kunnen werken is zo fijn. Als je toch slagroom wilt, zou ik hem nog eerder maken en dan invriezen. Of alle decoraties vooraf maken en dan toch maar zaterdagochtend.

Succes,

Tieneke

3

Ik wilde precies hetzelfde als Tante Tien (grappig....ik had vroeger een oud-tante die we tante Tien noemde  ;) ) zeggen. Botercreme kan wel, room niet.

4

Bedankt voor jullie advies.  Ik denk dat ik de taarten dit weekend op me gemakkie maak (vullen en bekleden) en dan allebei apart in de vriezer doe. Dan maak ik de verziering van de week vast. Zaterdag ochtend zet ik het hele bouwwerk in elkaar  *D . Ik wilde namelijk bananen bavarois gebruiken en plakjes banaan. In de vriezer meer kans dat de banaan ook niet zo bruin word

5

Esther68 schreef:

Ik wilde precies hetzelfde als Tante Tien (grappig....ik had vroeger een oud-tante die we tante Tien noemde  ;) ) zeggen. Botercreme kan wel, room niet.

Hahaha, wat geinig.

Leuk dat we je hebben kunnen helpen, je planning ziet er zo prima uit. Fijne verjaardag!

Tieneke

6

Hahaha, toevallig, want ik zit deze week met precies hetzelfde probleem. Taart maken op donderdag, maar pas zaterdag opeten.
Ik begrijp dus dat ik hem best donderdag kan maken en niet in hoef te vriezen als ik geen vulling maak met slagroom? Moet ik hem dan in een taartdoos in de koelkast bewaren??

Groetjes,
Judith

7

Hoi Judith,

Als je hem bekleed met marsepein of fondant hoeft hij niet ingepakt te worden. Door de bekleding zal hij niet uitdrogen. Dat is juist waar het ooit om begonnen is… Conserveren van een cake met bekleding.
Als je sterk ruikende spullen in de koelkast hebt, franse kaas of gesneden uien of vis of zo, kun je hem beter in een doos stoppen. Anders gaat je taart ook vreemd smaken.

Succes ermee,

Tieneke

8

Tante Tien schreef:

Hoi Judith,

Als je hem bekleed met marsepein of fondant hoeft hij niet ingepakt te worden. Door de bekleding zal hij niet uitdrogen. Dat is juist waar het ooit om begonnen is… Conserveren van een cake met bekleding.
Als je sterk ruikende spullen in de koelkast hebt, franse kaas of gesneden uien of vis of zo, kun je hem beter in een doos stoppen. Anders gaat je taart ook vreemd smaken.

Succes ermee,

Tieneke

Tegen sterk ruikende spullen in je koelkast helpt een taartdoos ook niet hoor. Enige oplossing is dan: Sterk ruikende spullen eruit, of taart eruit.

9

Ik begin altijd max 2 dagen van  te voren en altijd complimenten over de smaak  ( gebruik geen slagrroom!,  maar bc). Donderdag maken   is dus geen  probleem, vlgs mij.

10

Ik maak de taarten altijd 2/3 dagen van te voren. Zelfs met slagroom vullingen. Omdat ik ook nog een baan heb, is het anders niet te doen. Ik krijg altijd complimenten dat ze lekker zijn.