1

Onderwerp: Voorbereiden van decoraties en de taart, vanaf wanneer kan ik wat doen

De vraag zegt het eigenlijk al. Mijn zoontje is binnenkort jarig en hij krijgt zowel 's morgens als 's middags visite, dus dat betekent 2 taarten. Nu ben ik nog maar een beginner en ik vind het erg leuk om te doen, maar ik zit een beetje met de planning... Wanneer kan ik wat al doen? En dan bedoel ik taart bakken, vullen (maakt de vulling nog uit?), afsmeren, bekleden, decoreren.
Vanaf hoe lang van te voren kan ik bijv. de decoratie zoals letters e.d. en boetseersels (weet niet of dit een bestaand woord is :D ) al maken? Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen! Ik heb er nl. veel zin in om het te doen, maar denk ook wel eens even "help, gaat dit lukken?"
Bedankt alvast voor evt. reacties!

2

Re: Voorbereiden van decoraties en de taart, vanaf wanneer kan ik wat doen

de boetseersel kun je al van te voren maken
stofvrij bewaren b.v. onder een stolp
is geen probleem
ik zelf vind het het prettigst als de  taart zo vers mogelijk is .
dus die bak ik op het laatste moment
om alle decoratie al van te voren te maken vind ik niet fijn ivm breuk  e.d.
wel kleur ik mijn marsepein van te voren en maak ik de bloemen
succes

Taart bakken kun je ook van te voren doen en kun je goed invriezen. Ik sluit me bij de bovenstaande reactie aan. Kleuren van te voren, boetseersels doe ik een aantal dagen van te voren, ook de letters en alles bewaar ik in een afsluitbaar bakje.  Taart zelf vullen,afsmeren en decoreren doe ik 1 dag van te voren zodat deze zo vers mogelijk is.  Je zult zien dat als je alle voorbereidingen hebt gedaan het alleen nog een kwestie van afwerken is. Veel succes!

4

Ik zat zelf ook al te denken om de boetseersels het weekend er voor te maken, uitsteeksels evt. later die week een keer 's avonds en dan de dag ervoor de taarten vullen, afsmeren en decoreren. Dat wil dus gelukkig wel.
Ik moet alleen nog even bekijken wanneer ik de taarten bak, ik heb nl. niet zoveel ruimte in de diepvries.
Als ik ze 2 dagen van te voren bak worden ze wel erg droog denk ik... Of valt dat mee?

Als je op zaterdag het feestje hebt en je bakt ze op donderdag, kan dat prima hoor. Goed inpakken in huishoudfolie als hij bijna afgekoeld is. Dan kan je op vrijdag vullen, afsmeren en bekleden.

Je hoeft het niet eens in te vriezen hoor. Zeker als je ze twee dagen van tevoren bakt. Laat ze eerst volledig afkoelen en doe ze dan inpakken in aluminiumfolie.  Zijn ze nog heerlijk en totaal niet uitgedroogd! Wel netjes doen zodat je geen kreukels ziet op de gladde bovenlaag.

Als je ze niet genoeg laat afkoelen voordat je ze inpakt dan slaat de warmte naar binnen en wordt de biscuit helemaal zompig van t vocht. Dat is dus echt een no-go maar dat goed laten afkoelen van tevoren geldt ook bij invriezen.

Een dag niet getaart is een dag niet geleefd!
www.loveatfirstbite.nl

Jolly-Joycie schreef:

Je hoeft het niet eens in te vriezen hoor. Zeker als je ze twee dagen van tevoren bakt. Laat ze eerst volledig afkoelen en doe ze dan inpakken in aluminiumfolie.  Zijn ze nog heerlijk en totaal niet uitgedroogd! Wel netjes doen zodat je geen kreukels ziet op de gladde bovenlaag.

Als je ze niet genoeg laat afkoelen voordat je ze inpakt dan slaat de warmte naar binnen en wordt de biscuit helemaal zompig van t vocht. Dat is dus echt een no-go maar dat goed laten afkoelen van tevoren geldt ook bij invriezen.

Grappig, ik laat het biscuit wel afkoelen, maar is bij mij nog wel lauw. Dan blijft het biscuit lekker smeuiig en dat vind ik juist wel lekker. Bij cake is hij zelfs nog warm als ik hem inpak!

Echt waar? Als ik m te warm in alluminiumfolie doe is ie bij uitpakken een paar dagen later echt heerlijk smeuïg maar is er moeilijk mee te werken. Maar ik denk dat er ook ergens zo'n spreekwoordelijke grens zit tussen net te warm of net goed genoeg afgekoeld.. 

Als t te warm was bij inpakken gaat ook het 'huidje' loslaten en dat is weer lastiger bij afsmeren. Cake pak ik inderdaad wel warm in.. Daar wordt ie lekkerder van idd!  : :9  mmm als we het er zo over hebben krijg ik zin om minder voor anderen te bakken en meer voor mezelf!  :y

Een dag niet getaart is een dag niet geleefd!
www.loveatfirstbite.nl

9

Ladies, bedankt voor jullie reacties! Warm, lauw, koud :9 hij kan in ieder geval met een gerust hart 2 dagen van te voren worden gebakken  :y

Jolly-Joycie schreef:

mmm als we het er zo over hebben krijg ik zin om minder voor anderen te bakken en meer voor mezelf!  :y

:lol:  =D

Maar klopt hoor, het biscuit moet echt net niet helemaal afgekoeld zijn.