1

Onderwerp: strakke bisquit

Mijn bisquit is eigenlijk helemaal perfect op het feit na dat hij altijd een heel klein beetje bol gaat staan. Nou ja bol. De randen aan de bovenkant gaan altijd iets naar binnen staan. Heb een foto van internet geplukt.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-DSGNOSKU-D.jpg

Is er iets waardoor ik dit kan voorkomen? Als ik de bovenkant als onderste laag gebruik heb ik helemaal onderin zo'n dikke afsmeerlaag en als ik hem in het midden gebruik, nou ja, dan heb ik dat dus in het midden ;-).

2

Re: strakke bisquit

Ik denk dat je te dik vult. Ik spuit ook eerst een dijkje met dezelfde dikte spuitmondje als dat ik bij de vulling doe.

3

Ik voorkom het een beetje door het biscuit in de vorm 10 minuten te laten afkoelen MET een taartonderleger erbovenop...dus dat hij niet heel abrupt afkoelt....maar een beetje heb ik het ook wel...heb altijd het gevoel dat er meer eiwit naar de bovenkant drijft, dat dan weer krimpt als hij afkoelt...

Het gebeurd meestal in de laatste 15 minuten dat hij in de oven staat. Hij komt helemaal mooi recht omhoog, maar in de laatste minuten komt hij bovenin van de bakvorm los. Alsof hij op het einde een klein beetje krimpt. Ik kijk wel altijd of hij al gaar is, maar hij heeft die laatste 15 minuten echt nodig om gaar te worden. Hij staat er dus niet te lang in.

5

Jolanda Boxem schreef:

Het gebeurd meestal in de laatste 15 minuten dat hij in de oven staat. Hij komt helemaal mooi recht omhoog, maar in de laatste minuten komt hij bovenin van de bakvorm los. Alsof hij op het einde een klein beetje krimpt. Ik kijk wel altijd of hij al gaar is, maar hij heeft die laatste 15 minuten echt nodig om gaar te worden. Hij staat er dus niet te lang in.

ik heb hetzelfde probleem. kan je dus geen tips geven, maar lees even mee :)

6

een biscuit dat gaar is, laat los van de zijkant..., dus dit blijf je houden,
het enige wat je kunt doen, is een dun laagje van je taart afsnijden, zodat de ronding wat minder wordt.

7

Misschien de temperatuur het laatste kwartier verlagen naar 100 graden en wat langer in de oven?

Ik bak in een 4-oven AGA,
Aga gebruikers groep: https://www.facebook.com/groups/715038115222711/

8

Oh, gaat het over de bult? Kon ik niet echt uit het verhaal halen  ;) . Ik smeer mijn beslag altijd tegen de zijkant omhoog zodat er een kuil in het beslag zit. Tijdens het bakken (inderdaad op lagere temperatuur en langer bakken) komt de bult, die dus eigenlijk geen bult is, omhoog en is dan bijna gelijk met de zijkant.

9

Ik heb hetzelfde probleem, ook altijd een bult in het midden en dus veel moeten afsmeren. Lees ook even mee :)

10

Volgens mij gaat het niet over de bult, maar over de zijkanten die naar binnen trekken/krimpen. Ik heb dat ook vaak. Wanneer je de taart op de kop gebruikt moet je dan onderdaan veel meer afsmeercreme gebruiken dan bovenaan. Dus als je de taart afsmeert met bijv. 1 mm laag botercreme ben je bijv. onderaan wel 5 mm nodig om de taart recht(van boven naar beneden) te krijgen. Ik weet ook niet hoe ik dat kan voorkomen, dus ik lees even mee.

11

Nou snap ik het ook niet meer  ;)
Mijn biscuits komen zo uit de vorm

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-CFUQWJ6G.jpg

Redelijk recht toch? Ik heb wel een randje, maar dit is echt minimaal...

Ze komen er bij mij ook redelijk recht uit hoor, maar ik erger me dus aan het feit dat hij toch een klein beetje afloopt. Als ik de bovenkant van de bisquit als onderkant van mijn taart gebruik moet ik onderaan best veel afsmeren zoals anja schrijft.

13

Papiertje erop?

Ik bak in een 4-oven AGA,
Aga gebruikers groep: https://www.facebook.com/groups/715038115222711/

14 Laatst bewerkt door Esther68 (13-05-2014 18:07)

Jolanda Boxem schreef:

Ze komen er bij mij ook redelijk recht uit hoor, maar ik erger me dus aan het feit dat hij toch een klein beetje afloopt. Als ik de bovenkant van de bisquit als onderkant van mijn taart gebruik moet ik onderaan best veel afsmeren zoals anja schrijft.

Ik denk dat het heel moeilijk is om zo'n perfecte biscuit te krijgen dat deze zowel aan de onderkant als aan de bovenkant even recht is. Ik vind mijn biscuit al redelijk recht  ;) . Ik heb wel eens gelezen dat iemand er een rolletje fondant/marsepein omheen rolt. Daar komt dan al geen botercreme meer  ;). Toch denk ik dat je die ronding verhelpt door het beslag tegen de rand aan omhoog te smeren. Mijn biscuit komt tot de rand en dan pas komt er een kleine afronding (1 cm of zo).

15

Bijsnijden... Dus de ronding eraf snijden en dan vullen en afsmeren.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym