1

Onderwerp: Afsmeren met MBC gemaat met eiwitpoeder

Hoi allemaal,
Ik wil bij mijn volgende taartje voor het eerst MBC gebruiken om mee af te smeren, maar ik wil eiwitpoeder gebruiken (en dus ook water). Kan ik de taart daar wel mee afsmeren zonder risico te lopen dat de marsepein 'smelt'?

2 Laatst bewerkt door cakebym (04-05-2014 21:52)

Re: Afsmeren met MBC gemaat met eiwitpoeder

Ja hoor, gaat prima!

edit: in elk gevalmet fondant...

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

3 Laatst bewerkt door KiddyCake (04-05-2014 22:15)

Re: Afsmeren met MBC gemaat met eiwitpoeder

Dank je. Nu gebruik ik nooit fondant, iemand ervaring met marsepein?

Vorig jaar had ik voor mijn dochtertje een taart die helemaal smolt vanwege de vulling (bavarois) en temperatuur (het was hoogzomer), dit wil ik natuurlijk niet nog een keer laten gebeuren. MBC lijkt me superlekker, maar als het risico op smeltende marsepein bestaat kies ik liever voor gewone BC...

4

Re: Afsmeren met MBC gemaat met eiwitpoeder

Ik gebruik marsepein en smeer soms af met de mbc. Mijn marsepein gaat niet smelten. Denk sowieso dat fondant gevoeliger is voor water dan marsepein..

5

Re: Afsmeren met MBC gemaat met eiwitpoeder

Hoi Esther, gebruik jij in de MBC dan ook eiwitpoeder of gebruik je echte eieren?

Bij mij was het vorig jaar trouwens wel marsepein die ging smelten...

6

Re: Afsmeren met MBC gemaat met eiwitpoeder

Dan denk ik dat het ergens anders door komt. Hoor wel vaak dat taarten gaan smelten wanneer deze met de bc van mix afgesmeerd worden. Heb je de taart in een plastic bak gezet? Of een te groot temperatuurverschil?
Ik gebruik altijd eiwitpoeder.

Re: Afsmeren met MBC gemaat met eiwitpoeder

Ik maak altijd me MBC van eiwitpoeder en bekleed mijn taarten met marsepein. En mijn taarten smelten niet. Met water en eiwitpoeder en water maak je als het ware weer eiwit.

8

Re: Afsmeren met MBC gemaat met eiwitpoeder

Ik wist helemaal niet dat je ook met mbc kon afsmeren, is het net zo stevig als met 1:1 bc?

Groetjes van Veerle

9

Re: Afsmeren met MBC gemaat met eiwitpoeder

Het is iets minder stevig, maar wel veel lekkerder (vind ik dan toch).
Met 1:1 kan ik wel veel strakker afsmeren.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

Re: Afsmeren met MBC gemaat met eiwitpoeder

Het is inderdaad minder stevig, maar voor stevigheid laat ik het gewoon tussen door opstijven in de koelkast.

11

Re: Afsmeren met MBC gemaat met eiwitpoeder

Bedankt voor de reacties!
Ik ga het proberen, tussendoor hard laten worden en de koelkast en dan gaat het vast helemaal goedkomen :-)