1

Onderwerp: Zelf kleuren van fondant / marsepein, wat doe ik verkeerd?

Ik ben nog een groentje als het aankomt op taarten maken, laat staan kleuren... :O Maar nu heb ik gisteren dus voor het eerst geprobeerd om zelf fondant te kleuren, drama! Ik wilde een paarse fondant maken (heb een potje van Wilton), maar het enige resultaat was (na een hele, hele, hele lange poos) een babyblauw getinte fondant. Toen ik geel wilde proberen, kreeg ik ook een pastel(baby)tint ipv. een mooie diepe gele kleur :s
Wat doe ik verkeerd?? Hoeveel verf heb ik plm. nodig voor hoeveel gram marsepein/fondant en in hoeverre komt de kleur uiteindelijk overeen met bijv. de sticker op het flesje?

2

Re: Zelf kleuren van fondant / marsepein, wat doe ik verkeerd?

Hoeveel heb je gebruikt dan? Als ik het zo lees erg weinig.....

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

3 Laatst bewerkt door wendyd (01-05-2014 22:01)

@Tigrasas, ik heb begon met een prikker in het potje, maar dat was niks (voor plm 500 Gr. fondant). Heb daarna een paar keer echt flink wat druppen/"klodders" uit het potje laten komen. Tijdens het kneden gebeurde het trouwens ook dat het verf ineens op het aanrechtblad leek te 'knappen', uit de fondant aan de onderkant zeg maar.

De manier die ik prettig vind: handschoentjes aan en je handen daarna flink insmeren met crisco. op deze manier trekt de kleur in de fondant en niet in je handschoentjes. Je neemt een handje fondant wat dus in je hand past en hier doe je een paar druppels kleurstof op. Dan voorzichtig in je hand kneden. Mocht het heel plakkerig worden, pak je een stukje ongekleurde fondant erbij. zo doorgaan met kneden in je handen (dus nog niet op tafel!) tot alle kleurstof van je handschoenen is, dus ook goed tussen je vingers kijken. Pas dan verder kneden op tafel. Dit moet je soms vaker herhalen om een diepere kleur te krijgen. Fondant kleurt wel altijd nog door, dus ik zou na 24 uur kijken wat je van de kleur vindt. Het verschilt per merk kleurstof, maar ook per merk fondant en per kleur hoeveel kleurstof je nodig hebt.

5

heb je misschien fondant extra white?
Had ik ooit eens, daar is geen kleur in te krijgen :nooo  :s
Donkerpaars krijgen duurt een paar dagen, maar wanneer je echt druppels/klodders erin gedaan hebt, moet je veel meer krijgen dan een beetje lichte kleur... (donkere, volle kleuren worden na een paar dagen intrekken echt donkerder, dat lukt niet binnen een dag).

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

6

@taartjesdroom en @Carien bedankt voor jullie reacties! Ik zal het eens gaan proberen met geduld :-) Weer wat geleerd!