Onderwerp: Upside down method
Tijdens het afsmeren van mijn biscuits loop ik hier altijd tegenaan: die ellendige bovenrand. Ik krijg het nooit voor mekaar om hem volledig strak te krijgen. Als ik de zijkant strak maak dan piept er aan de bovenkant ganache uit. en ga ik vervolgens met de schraper over de bovenkant, dan heb ik aan de zijkant weer teveel ganache zitten.
Maar...
Zojuist kwam ik op youtube een filmpje tegen over iemand die de 'upside down method' gebruikt voor het strak afsmeren van een taart(rand). Een paar filmpjes verder kwam ik deze methode weer tegen.
Heel kort uitgelegd: Tijdens het afsmeren wordt er op de biscuit een soort van plastic besmeerd met ganache gelegd en vervolgens wordt de biscuit op de kop gezet. Daarna worden de randen afgesmeerd en strak getrokken met een schraper, waarna de biscuit weer rechtop wordt gezet.
Het resultaat mag er wezen, er ontstaat echt een strak afgesmeerde bovenrand, maar ik ben tijdens het afsmeren altijd als de dood dat mijn gevulde biscuit instort, laat staan dat ik hem durf om te keren. Toch ziet het er in de filmpjes heel stevig uit en aan het resultaat te zien is het de moeite waard om te proberen.
Heb ik echt liggen slapen de laatste jaren en is dit een veelgebruikte methode, of zijn er meer bakkers die hier nog nooit van hebben gehoord?
In onderstaand filmpje is te zien waar ik het over heb, vanaf ongeveer 9:50.
https://www.youtube.com/watch?v=q7OYGSNEu6c