1

Onderwerp: fondant, smoother lukt er niet over heen 't 'plakt'

Hallo,

Ik zit toch met een vraag in me hoofd..
De vraag is waarom kan ik niet over mijn fondant heen strijken met een smoother?

uitleg:
Ik heb nu voor de 2de keer een 5 kg emmer wit rolfondant gekocht uti de shop. Ik kleur alles zelf.. (ik kleur het laat het een dag of 2 rusten)
Nu komt het... ik leg het fondant over mijn afgesmeerde taart maak alles glad eerst met me handen en daarna wil ik altijd met de smoother dat kleine beige ding erover heen strijken maar dit lukt niet!!

nu zul je denken kom op gewoon over heen gaan..
ik heb het idee dat het niet kan en niet lukt omdat het 'plakt'
ik smeer wat criso op de smoother maar het helpt niet. ALS ik WEL erover heen ga strijken dan gaat het scheuren!

Iemand een idee hoe dit komt wat ik anders kan doen?
ik heb dit al sinds ik zelf mijn fondant kleur... (sinds de eerste 5 kg emmer)

2

Re: fondant, smoother lukt er niet over heen 't 'plakt'

Vooral geen crisco op de smoother!
En hoe leg je de lap de taart? Met de omklap-methode, met de mat en al over de taart en dan de mat eraf trekken? Mijn ervaring is dat de 'achterkant' van het fondant ook een stuk plakkeriger is.

Dit vochtige weer werkt natuurljk ook tegen...
EN ik heb alweer een paar keer slappe fondant gehad - Bakels vind het blijkbaar erg moeilijk constante kwalilteit te leveren :S

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

3

Re: fondant, smoother lukt er niet over heen 't 'plakt'

De fondant moet iets drogen na het erop leggen, dan blijft je smoother niet meer plakken. 10 minuutjes wachten, even een bakkie koffie of een snel afwasje en dan de smoother erlangs. Crisco heeft juist een averechts effect.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

4

Re: fondant, smoother lukt er niet over heen 't 'plakt'

Ik rol het fondant uit op een ikeaburomat ik keer dus de mat om op me taart... (wat ik rol de bovenkant op de mat wordt de onderkant van het fondant op de taart.. en op de ikeamat smeer ik ook criso voor hetplakken nu ik terug denk daar voor had ik het niet voor het gebruik van criso)

dus als ik het op deze manier blijf doen, werkt op zich erg prettig dan gewoonen tien min.. wachten. voordat ik met de smoother erover heen ga. okay bedankt !!

5

Re: fondant, smoother lukt er niet over heen 't 'plakt'

Op de Ikeamat hoeft geen crisco, ook dat zorgt dat je lastig kan smootheren.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

6

Re: fondant, smoother lukt er niet over heen 't 'plakt'

ook hier met de ikeamat. idd ff je fondant laten rusten voor je gaat smootheren. en geen crisco, dit geeft meer plakproblemen.
ik ga altijd even heel voorzichtig er over heen met korte strookjes, dan voel je snekl genoeg of deze niet meer plakt.

7

Re: fondant, smoother lukt er niet over heen 't 'plakt'

beginnertje schreef:

Ik rol het fondant uit op een ikeaburomat ik keer dus de mat om op me taart... (wat ik rol de bovenkant op de mat wordt de onderkant van het fondant op de taart.. en op de ikeamat smeer ik ook criso voor hetplakken nu ik terug denk daar voor had ik het niet voor het gebruik van criso)

dus als ik het op deze manier blijf doen, werkt op zich erg prettig dan gewoonen tien min.. wachten. voordat ik met de smoother erover heen ga. okay bedankt !!

Niet je fondant omgekeerd erop, de gerolde kant blijft de bovenkant. Even oefenen maar dat scheelt ook al een heel stuk.

8

Re: fondant, smoother lukt er niet over heen 't 'plakt'

Biggeltaart schreef:
beginnertje schreef:

Ik rol het fondant uit op een ikeaburomat ik keer dus de mat om op me taart... (wat ik rol de bovenkant op de mat wordt de onderkant van het fondant op de taart.. en op de ikeamat smeer ik ook criso voor hetplakken nu ik terug denk daar voor had ik het niet voor het gebruik van criso)

dus als ik het op deze manier blijf doen, werkt op zich erg prettig dan gewoonen tien min.. wachten. voordat ik met de smoother erover heen ga. okay bedankt !!

Niet je fondant omgekeerd erop, de gerolde kant blijft de bovenkant. Even oefenen maar dat scheelt ook al een heel stuk.



persoonlijk vind ik het werken met een mat fijner.. in het begin heb ik mijn fondant dus op gepakt en over de armen op de taat gelegt maar dit vind ik dus niks het scheurt meteen.. ik rol mijn fondant super super dun uit omdat de meeste mensen hier bij ons in de omgeving het al veelste zoet vinden...

9

Re: fondant, smoother lukt er niet over heen 't 'plakt'

Als het te dun is dan kun je het inderdaad niet optillen.
Dan liever ondersteboven en even wachten voor je gaat smootheren.

10

Re: fondant, smoother lukt er niet over heen 't 'plakt'

Ik ga dat "even wachten" dan ook proberen.
Heb laatst voor het eerst een taart met fondant bekleed en kreeg die smoother er niet overheen. nu zie ik dus hobbeltjes.

Ik ben toch wel gewent mijn taarten us ff flink te smootheren dus als dat niet kan met fondant houd het voor mij op.

.....en er was taart....

11

Re: fondant, smoother lukt er niet over heen 't 'plakt'

Mijn smoother wrijf ik altijd even in met maizena. Daarna tissues erover, zodat het niet meer wit afgeeft. Ik werk wel altijd met marsepein.

12

Re: fondant, smoother lukt er niet over heen 't 'plakt'

Ik had dus precies dezelfde vraag!!! Ga bij m'n eerstvolgende taart proberen 'm even te laten rusten. Maar moet ik dat dan IN of UIT de koelkast doen? Dat rusten bedoel ik dan ;-)

13

Re: fondant, smoother lukt er niet over heen 't 'plakt'

wanneer mijn fondant of marsepein over de taart ligt, ga ik altijd eerst mijn (propere) handen inwrijven met poedersuiker, en dan over de laag fondant/marsepein op de taart strijken. Op die manier wordt het minder plakkerig, en dan idd met de smoother (ook bepoederd met poedersuiker) over de laag om het glad te maken.
Je ziet nadien niks meer van het poedersuiker en het glijdt erover als een strijkijzer.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

14 Laatst bewerkt door mamski (08-09-2011 07:21)

Re: fondant, smoother lukt er niet over heen 't 'plakt'

Miss Pebble schreef:

EN ik heb alweer een paar keer slappe fondant gehad - Bakels vind het blijkbaar erg moeilijk constante kwalilteit te leveren :S

Dit vind ik nu ook. Heel jammer.
Ik bak nu ongeveer een jaartje, dus als beginneling is het even fondant uitproberen. Ben begonnen met funcakes vanille, maar wilde ook "vlinders" ed maken dus bakels gekocht. De eerste keer perfect mee gewerkt, wel plakkeriger dan funcakes maar de 2e emmer was een ramp zo dun.
Nu meng ik eigenlijk steeds 1-1 funcakes en bakels, ook voor de smaak en ik vind het prettig werken.
Maar erg jammer dat de inhoud van de emmers soms zo slap kan zijn.
Ben blij dat ik niet de enige ben die dit had.

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

15

Re: fondant, smoother lukt er niet over heen 't 'plakt'

Werkt het smoothen van marsepein trouwens ook zo? Of kun je marsepein niet smoothen omdat het sowieso al meer plakt?

16

Re: fondant, smoother lukt er niet over heen 't 'plakt'

Kipling79 schreef:

Werkt het smoothen van marsepein trouwens ook zo? Of kun je marsepein niet smoothen omdat het sowieso al meer plakt?

Ik gebruik infeite (bijna) altijd marsepein omdat we dat hier lekkerder vinden. En geen probleem met plakkende smoothers. Beetje crisco op mijn rolmat, poedersuiker op mijn deegrol, poedersuiker op mijn lap marsepein voor ik het op de taart doe, en dan lukt het altijd  :Y

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

17

Re: fondant, smoother lukt er niet over heen 't 'plakt'

Deze vraag heb ik ook een tijdje geleden gesteld.
Ik kreeg de tip om de smoothers even in de vriezer te doen.
En bij werkt dit.

Live life to the max!!!!

18

Re: fondant, smoother lukt er niet over heen 't 'plakt'

Mirie schreef:

Mijn smoother wrijf ik altijd even in met maizena. Daarna tissues erover, zodat het niet meer wit afgeeft. Ik werk wel altijd met marsepein.

Bij marsepein geen maizena gebruiken. Die combi is niet goed en de marsepein kan er door gaan fermenteren.
Bij fondant kan het wel.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

19

Re: fondant, smoother lukt er niet over heen 't 'plakt'

een geluk toch dat er een zoekfunctie bestaat! Kan alweer een probleem omzeilen nu... :D Dank je wel Leukste Taarten Forumgebruikers! :D

20

Re: fondant, smoother lukt er niet over heen 't 'plakt'

Stukje bakpapier tussen smoother en taart leggen en voila

21

Re: fondant, smoother lukt er niet over heen 't 'plakt'

Kan ook zijn dat je taart te koud is. Heb het Wel eens gehad dat hij dan meteen plakkerig wordt en eerst nog op temperatuur moet komen.

22

Re: fondant, smoother lukt er niet over heen 't 'plakt'

Als de taart uit de koelkast komt, vervolgens wordt bekled en het is warm in huis, zorgt dat voor condens en dus problemen met smootheren

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda