1

Onderwerp: Vragen over bruidstaart maken

Hallo medebaksters,

Ik heb nog niet zo heel veel ervaring met het maken van taarten en cupcakes.
Ook al heb ik best al wel wat dingen gemaakt.
Maar nu komt het... mijn zusje gaat trouwen en ik mag de bruidstaart maken!
Super leuk natuurlijk maar omdat ik alles zo goed mogelijk wil doen toch maar even een berichtje.
Ik kan alle tips en opmerkingen goed gebruiken. Voor aankomend weekend of het weekend er na wil ik een oefentaart maken.

De kleuren worden Lila/wit.
Het worden 2 losse taarten.
Ik heb de hele week van de bruiloft vrij genomen zodat ik rustig kan werken en niet hoef te stressen. Ahum dat is de bedoeling dus.  =D

Nu is de stellage waar de taarten op moeten creme, ik wil die wat gaan versieren in de kleuren van de taart.
Maar wat is nu handig om de taart op te zetten? Met zo'n taartkartonnetje wordt het denk ik wiebel de weibel. Nu heb ik al gelezen over drums of piepschuim.
Wat is jullie advies?
Er komen roosjes op de taart, die heb ik al geoefend en zijn goedgekeurd! Hoera!
Kan ik die gewoon los op de taart leggen? Of is lijm gebruiken beter?

Is wit wel te doen? Als de hele taart met wit wordt bekleed? Of is het juist meer risico omdat je alles er extra op ziet? Ik zat er nog aan te denken om misschien parelmoer te gebruiken? Daar hadden ze een spuitbus van in de webshop is dat wat? Of zijn er andere manieren voor?

De vulling wordt de champagne/cave vulling van de recepten van hier.
Zijn daar nog dingen van die ik echt moet weten voordat ik een taart ga maken?

Bedankt het lezen. En ik hoop dat jullie wat kunnen helpen.

2

Re: Vragen over bruidstaart maken

Ik zou de taart op een drum maken, die kun je ook bekleden en afwerken met een lintje.
Een witte taart is zeker te doen. Ga je hem afsmeren met bc? Dan zou ik er wat cacao/chocola ofzo doorheen doen dan schijnen de lagen niet door de witte fondant heen.
De roosjes vastzetten met Royal icing.

Alvast heel veel succes met de taart.

3

Wit is wel te doen  :y . Het ligt een beetje aan de decoratie, maar wanneer er weinig decoratie op komt bekleed ik dubbel. De bc in de kleur van de biscuit kleuren heb ik ook eens gedaan, maar past niet bij elke vulling, vind ik (bv fruitvulling). Voordeel van dubbel, wel dun natuurlijk, is dat ik de taart veel, strakker krijg. Ik zou inderdaad de taart op een cakedrum zetten, en deze meebekleden.

4

Ik zou de taart idd ook op een drum zetten en deze meebekleden. Je kunt om de drum dan nog een lintje, passend bij de taart, doen.
Met wit bekleden kan prima. Je moet er alleen op letten dat er geen pluisjes enzo op je witte marsepein/fondant komen. Daarom kun je het beste witte kleding dragen, je werkvlak goed schoonhouden en als je je handen wast deze daarna met keukenpapier afdrogen. Dan voorkom je zoveel mogelijk dat er pluisjes op de taart komen. Succes :thumb:

5

Bedankt voor alle tips.

Ik heb nog wel een vraag over de drum.
As ik de drum met marsepein bekleed, doe je dan nog een gewoon taart karton tussen de drum en de taart? Het lijkt mij dan anders de bekleding van de drum mee gaat met het snijden van de taart?

@nicky-soero,
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar als je cacao door de bc doet voor het afsmeren, wordt de bc dan niet juist donkerder zodat de door het wit komt?

6

er hoeft onder de taart geen marsepein/fondant :) dus je bekleed alleen de buitenste, zichtbare ring. Het scheelt in materiaal en je hebt geen kartonnetje nodig ;-)

Je kleurt de afsmeer-bc juist iets donkerder (kan ook met kleurstof) in de kleur van het biscuit, zodat je de lichtere of donkerder vullingslagen niet meer herkent. De afsmeerlaag is dus egaal dezelfde kleur als het biscuit =)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

7

Oh dat heb ik echt nooit geweten. Dan moet ik wel met de kleur van de drum rekening houden met het thema, want als er een rode drum onder een paarse taart zit is het ook niet zo mooi voor de foto's. Die zie je dan natuurlijk wel als er stukjes uit zijn.

Als ik het zo lees moet ik dan heel weinig cacao gebruiken.

8

Moma schreef:

Oh dat heb ik echt nooit geweten. Dan moet ik wel met de kleur van de drum rekening houden met het thema, want als er een rode drum onder een paarse taart zit is het ook niet zo mooi voor de foto's. Die zie je dan natuurlijk wel als er stukjes uit zijn.

Als ik het zo lees moet ik dan heel weinig cacao gebruiken.

Maar drums zijn, volgens mij, alleen in het zilver. Heb wel eens roze en blauw gezien, maar niet vaak

9

Zilver is wel het mooiste!
Op de webshop heb je ook nog een zwarte zag ik.
Maar ik vind zilver leuker.

10

:think: nooit geweten, dat ze drums in meerdere kleuren hebben..... zo leer je steeds wat bij :y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl