1

Onderwerp: Welke soort botercrème?

Ik maak nu ongeveer een jaar taarten. Beginner dus. Inmiddels ook zo nu een dan een betaalde taart! :thumb: 
Uren zit ik op het forum te lezen en te zoeken naar lekkere recepten en leuke ideetjes.
Ik maak het mezelf alleen soms erg moeilijk, ik wil zoveel mogelijk zelf maken, dus zo weinig mogelijk mixen.
Biscuit bijvoorbeeld, verschillende recepten uitgeprobeerd, eitje extra, maizena, langer mixen, anders spatelen, tot ik voor mij de perfecte biscuit had.

Nu zit ik met de botercrème, eerst heb ik een mix gebruikt. Maar ook dit wil ik graag zelf maken. Nu vind ik 1:1 niet lekker. Alsof je een hap boter neemt.
Vandeweek heb ik voor het eerst merinque botercreme. Veel lekkerder! Zacht en heel goed te smeren.
Maar man.. wat een werk! :S   Oefening baart kunst waarschijnlijk?

Nu de vraag...  welke soort botercrème gebruiken jullie?
Moet ik gewoon veel oefenen met de mbc? Of is een mix net zo goed?

2

Re: Welke soort botercrème?

mbc :y de Zwitserse variant :)

het kost wat meer tijd dan de mix, maar is zooooveel lekkerder en er zitten geen toevoegingen in, dus voor mij is de keuze niet zo moeilijk :)

Na vaak maken gaat het als vanzelf hoor :y Gelukkig heb ik een standmixer, want wanneer je het met een handmixer moet maken is het niet grappig inderdaad :S

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

Mbc vind ik de allerlekkerste :y 
Ik gebruik altijd de Zwitserse variant, lekker luchtig en heerlijk van smaak. Ik heb nu ook de Italiaanse variant uitgeprobeerd, die is nog iets luchtiger en ook heerlijk :9
Het kost idd even iets meer tijd, maar de smaak is het absoluut waard.

4 Laatst bewerkt door Tigrasas (12-02-2014 22:18)

ik vind zelf de mbc het lekkerste, is inderdaad meer werk maar dit proef je er zeker van af. De mix van Funcakes vind ik een goed alternatief voor als je het makkelijk wilt, maar dit proef je wat mij betreft zeker wel

en 1op1 gebruik ik echt NOOIT als vulling en zo weinig mogelijk om mee af te smeren

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

Altijd MBC, vind die mixen een chemische nasmaak hebben...

6

MBC ... veel lekkerder en zachter. Overigens gebruik ik de verhouding 1:2:2,5.

http://www.facebook.com/TQofPops
I'm not insane, I'm mentally hilarious

7

hier funcakes mix.

8

zeelandia botercreme mix
erg lekker

9

Ik maak de amerikaanse versie. Boter:poedersuiker 1:2 (ik doe 1:1,5) met wat melk en vanille extract, volgens de bereiding het youtube kanaal van my cupcake addiction. Echt lekker luchtig en perfect te smeren en te spuiten!

10

Ik had de italiaanse mbc gemaakt. Gelukkig hoef ik het niet met de handmixer te mixen, al heb ik het laatste stukje wel even de handmixer gepakt. Hij werd namelijk niet glad. En zag er uit alsof het ging schiften. Dat kon gebeuren stond in het recept. Denk dat ik nadat de boter er bij ging, wel 20 min heb moeten mixen, is dat normaal?

11

jackelien schreef:

Ik had de italiaanse mbc gemaakt. Gelukkig hoef ik het niet met de handmixer te mixen, al heb ik het laatste stukje wel even de handmixer gepakt. Hij werd namelijk niet glad. En zag er uit alsof het ging schiften. Dat kon gebeuren stond in het recept. Denk dat ik nadat de boter er bij ging, wel 20 min heb moeten mixen, is dat normaal?

Ik laat mijn mixer na het toevoegen van de boter zeker 10 minuten draaien en soms wel 15 minuten. Dan is ie wel weer een geheel. Wat je ook nog kunt proberen als het zo lang duurt is om de kom iets te verwarmen.

Dat is toch een TAART waard!

12

gister weer mbc gemaakt, het ging al stukken makkelijker! Vanaf nu de italiaanse mbc voor mij!

13

en hoeveel ccs kon jij een toefje geven?
ik moet komend weekend 250 cc''s leveren en wil graag weten hoeveel ik nodig heb

14

ik moet komend weekend 250 cc''s leveren en wil graag weten hoeveel ik nodig heb

15

tsja.... je spuit er 10 (nu) op en vermenigvuldigt die hoeveelheid met 25 :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

16

mamol schreef:

Dit is zo persoonsgebonden, daar kan ik ook helaas geen antwoord op geven. Het is geheel afhankelijk van de grootte van je cc, wat voor spuitmond je gebruikt, hoe groot je de toef wilt maken, wat voor soort toef je spuit....
Ik zou het idd gewoon uitproberen met een paar en dat gewicht vermenigvuldigen met het aantal dat je nodig hebt!

Dat is toch een TAART waard!