1

Onderwerp: Hulp gevraagd bij mijn eerste taart

Beste forum leden,

Ik zou graag voor mijn zusje die binnenkort 9 jaar word zelf een taart willen maken.
Ik heb mijzelf al een beetje ingelezen en heb het volgende plan:

Een taart van 2 niveau's, deze maak ik m.b.v de biscuitmix uit de shop
Als vulling zou mijn zusje graag aardbei/framboos willen. Het lijk mij het makkelijkst, aangezien dit mijn eerste taart wordt, om de botercreme uit de shop te maken en hierdoor een puree van verse aardbei en frambozen te roeren. Hoe denken jullie hierover? Het 2e laagje vulling wou ik doen d.m.v de banketbakkersroom uit de shop, is deze hiervoor geschikt? zal hierdoor de taart niet inzakken?

Verder ben ik van plan om de cake af te smeren met stevige botercreme en hierna te bekleden met marsepein. Is dit verstandig? Vele zeggen dat fondant geschikter is maar ik vind de smaak van marsepein veel lekkerder.

Natuurlijk zijn verder tips van harte welkom! alvast bedankt voor jullie moeite!!

2 Laatst bewerkt door Carien (04-04-2014 22:17)

Re: Hulp gevraagd bij mijn eerste taart

hoi B@st!@@n en welkom hier  :)

Wat leuk dat je een taart voor je zusje wilt maken :thumb:
Je houdt wel van een uitdaging zie ik, om meteen maar 2 lagen te doen :Y

Botercrème-mix met gepureerde aardbeien en/of frambozen kan prima :y  Maak de mix zoals op de verpakking staat aangegeven, dus echt 1u wachttijd aanhouden. Je kunt evt iets minder water toevoegen, omdat er in het fruit al vocht zit :)
Ik zou de 2e laag geen banketbakkersroom (bbr) doen, omdat bbr een vulling is die in de koelkast bewaard moet worden. Dat betekent ook dat je vlug moet werken, omdat de taart koel moet blijven. Niet handig voor een eerste keer ;-)
Je kunt gewoon 2 lagen met hetzelfde vullen, de bc op een laagje jam doen. Wil je dit niet dan kun je 1 fruitige bc laag doen en 1 neutrale :)

Afsmeren doe je het best met botercrème 1:1 (1 deel roomboter op 1 deel poedersuiker). Roomboter 10min loskloppen, poedersuiker erbij en nog eens 10min herrie :s  ;-)

Marsepein is heerlijk én werkt minstens zo makkelijk als fondant (vind ik dan ;-) ). Ik gebruik wel Zeelandia-marsepein; verreweg de lekkerste en goed te verwerken :y

Voor het stapelen gebruik je het best houten dowels (in de taartshops te koop); je moet 1 dowel in de onderste, beklede, taart duwen tot de ondergrond. Aftekenen pal boven je marsepein en dan een aantal keer exact dezelfde lengte afknippen en in de ondertaart duwen. Je bovenste taart op (minimaal) een goud/zilveren karton zetten.

Heel veel succes :thumb:  :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Of je houten dowels nodig bent hangt wel een beetje af van het formaat van je taart. Als ik 10 of 15 cm heb als bovenste taart gebruik ik gewoon de chocolade sticks van de ah. Goedkoper en dan is je hele taart gewoon eetbaar ;-). Heb er met die kleine formaatjes overigens ook nooit problemen mee gehad.

Als je niet van plan bent de taart te vervoeren kun je de taart gewoon op een wit taart karton maken en na het bekleden met fondant plaatsen op een mooie taartschaal. Dan kun je hem op de taartschaal verder decoreren. Voor de bovenste laag kun je kiezen voor wit karton, maar alleen als het een klein maatje is. Anders zou ik inderdaad kiezen voor goud/zilver. Die laatste is iets dikker en steviger.

Verder kan ik je aanraden rustig de tijd te nemen. Je kunt bloemetjes e.d. enkele dagen van tevoren al uitsteken. De eerste keer een taart bekleden is vaak lastig. Vooral heel rustig doen en rimpels rustig wegwerken. Kan zijn dat je taart niet helemaal strak wordt, maar das niet erg. Dat gebeurd bijna iedereen de eerste keer. Gewoon een bloemetje o.i.d. overheen plakken en dan ziet niemand er nog iets van ;-)

Heel veel succes en super lief dat je een taart wilt bakken voor je zusje.

4

Hartelijk dank voor jullie snelle reacties!!

Voor de vulling ga ik zeer waarschijnlijk aardbei/framboos br maken en een vanille br Carien. Bedankt voor de tip over de koeling ;). Wanneer ik toch nog besluit om er jam bij te doen moet er dan eerst een dijkje gemaakt worden van br, of is dit niet nodig?

Jolanda de vormen die ik ga gebruiken zijn 23 en 20 centimeter. Wat raad je dan aan? Chocola of toch hout, ik hoop dat het met chocola mogelijk is, want als je alles kunt eten is het toch iets 'specialer'

Als laatste ben ik benieuwd hoe jullie aanraden om de biscuits te bakken. Van vele hoor ik dat je de temperatuur moet opbouwen. Is dit eigenlijk noodzakelijk, want mij lijkt dat hij er anders gewoon iets langer in moet, wat mij persoonlijk iets 'safer' lijkt

Alvast bedankt! jullie helpen mij echt! :)

5

Oplopend bakken doe ik nooit, veel te veel gedoe  ;) . Ik stut altijd met hout omdat ik dit veiliger vind. Zeker bij een 20 cm zou ik niet met choco/rietjes/KitKat stutten. Vind de reden 'dan is alles eetbaar' eerlijk gezegd een beetje vreemd  :O . Het karton/cakeboard is toch ook niet eetbaar?  ;)
Je hebt het over een 23 en 20 taart. Houd er wel rekening mee dat dit een erg klein verschil is. Ik heb ook eens een 23 en 20 gestapeld, maar vond het eigenlijk niet zo mooi achteraf. Stapel nu altijd met minstens 5 cm verschil.
Bij jam/vlaaivulling altijd een dijkje  :y

Tja, de meningen over dowels verschillen nogal ;-). Ik vind het niet fijn als ik stokjes uit de taart moet vissen. Dat karton vind ik minder storend omdat je dat niet mee snijdt. Snap je? Maar voor grotere maten gebruik ik ook houten dowels hoor. Je kunt niet anders ;-). Als je 20 cm gaat doen zou ik echt kiezen voor hout.

Ik zou zelf ook kijken of je de bovenste iets kleiner kunt maken waardoor het verschil iets groter wordt. Ik stapel zelf ook met minimaal 5 cm verschil. Als je geen kleinere maat hebt kun je een grotere maat bakken en die bijsnijden. Is niet ideaal, maar heb ik in het begin ook wel eens gedaan.

Ik bak trouwens ook nooit oplopend. Wel een lage temperatuur gebruiken want als je te heet bakt kan het zijn dat je taart bovenop gaat scheuren.

7

Wat reageren jullie toch snel! heel erg bedankt!
Ik denk dat ik toch maar voor een 23cm en 18cm(of evt nog kleiner, ligt eraan welke ik tegenkom:)) vorm ga. Is inderdaad mooier denk ik.

Moet het karton voor tussen de 2 lagen trouwens even groot zijn als de bovenste vorm?Mijzelf lijkt het namelijk mooier om deze iets kleiner te maken zodat je hem niet kan zien. Hoop dat dit geen problemen kan opleveren.

Alvast bedankt!

8

even groot als de bovenste vorm :Y Omdat je nog afsmeert en nog gaat bekleden, zie je dat karton niet :nooo  =)  Mocht je nog kleiner gaan, dan heb je kans op verzakken ofzo :S

ik bak continu op 140graden hetelucht; maar sommigen bakken op 160... ligt echt aan je oven, daar kom je al doende achter...  :rolleyes:  ;-)

Belangrijkste aan het bakken is het mixen; echt 10 minuten volle snelheid, zodat je een soort stijfgeklopt eiwit krijgt, maar dan in het lichtgeel =)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Je taartkarton moet idd net zo groot zijn als de vorm die je gebruikt. Wat je eventueel kunt doen als je toch nog een heel klein stukje karton ziet is een parelrandje o.i.d. toevoegen. Dat doe ik sowieso vrij veel omdat dat er vaak iets netter uitziet. Als je geen malletje hebt daarvoor kun je gewoon zelf balletjes draaien. Het beste kun je je fondant gewoon uitrollen en met een pizza snijder o.i.d. vierkantjes maken die allemaal even groot zijn. Als je die vierkantjes tot balletjes rolt heb je allemaal even grote balletjes. Als je een  bloemetjes uitsteker hebt kun je ook een randje maken met bloemetjes.