1

Onderwerp: Likeur in botercreme

Hallo medebaksters,

Ik had even een prangende vraag:

Voor vrijdag ga ik een taart maken, en wil deze vullen en afsmeren met botercreme waar Frangelico-likeur inzit (1 EL op 250gram botercreme). Nu vroeg ik mij af of de alcohol niks geks gaat doen met de fondant waarmee ik de taart wil bekleden? Laatst had ik namelijk een blunder met half-om-half gumpast/fondant bloemetjes; deze smolten nadat ik ze op een toef met roomkaas had gestopt... Later hoorde ik dat dit aan het vochtgehalte van de roomkaas lag, en aangezien de taart voor vrijdag cadeau is voor een feest wil ik natuurlijk geen soortgelijke blunders!

Ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden! Alvast bedankt :)

Groetjes, Astrid

Re: Likeur in botercreme

Zou het eerlijk gezegd niet weten, maar als je echt zeker wilt zijn zou je hem kunnen vullen met de likeur bc en kunnen afsmeren met gewone bc.

3

Re: Likeur in botercreme

Ik zou de gok niet nemen, ik smeer zelf altijd af met 1op1 botercreme want fondant kan gek doen door vocht, of in dit geval alcohol, wat ook vocht bevat

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

4

Re: Likeur in botercreme

Denk dat een eetlepel niet zo heel veel kwaad kan eerlijk gezegd. Ik gooi er ook wel eens wat vanille-extract door (dan wel geen eetlepel natuurlijk). Er zijn hier ook mensen genoeg die afsmeren met de mix (al durf ik dat zelf niet aan).

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

Re: Likeur in botercreme

Tja, ik smeer zelf altijd af met ganache, want vind bc echt niet te eten. Daar zit dan weer slagroom in en dat gaat ook altijd goed. Kan me bijna niet voorstellen dat die ene eetlepel er voor gaat zorgen dat je fondant gaat smelten, maar als je echt geen risico wilt nemen smeer je hem toch gewoon af met botercreme zonder likeur?

6

Re: Likeur in botercreme

Bedankt voor de snelle reacties!
Ik denk dat ik inderdaad maar het zekere voor het onzekere ga nemen en de Frangelico bewaar voor de vulling, en afsmeer met gewone botercrème.

7

Re: Likeur in botercreme

Ik heb het toch geprobeerd haha. Op anderhalve kilo botercreme (was voor een stapeltaart) heb ik 4 eetlepels Frangelico toegevoegd (ipv 6, dus iets minder dan gepland). Er is niks raars gebeurd met de fondant, en iedereen vond het lekker :)
Waarschijnlijk is het dan toch de gumpaste geweest die reageerde op te veel vocht...?

groetjes, Astrid

8

Re: Likeur in botercreme

Ik doe af en toe ook gewoon rum door de bc, waarna ik het vul en bestrijk met de rum-bc.
Ik doe dan meestal 3 dopjes rum op 250 gr bc. Daarna bekleed ik hem met fondant, nog geen problemen ondervonden
Dus het is mogelijk   :)

Re: Likeur in botercreme

Had je de gumpaste in de koelkast gezet? Want daar kan ie echt niet tegen is mijn ervaring  :)