1

Onderwerp: Kleuren fondant

Goedenavond allemaal,

Ik ga voor het feest van mijn broer een grote stapeltaart maken, maar voordat ik hieraan begin heb ik een paar vragen. Normaal kleur ik met een vloeibare kleurstof vooraf het fondant. De taart die ik nu ga maken wordt alleen wel erg groot en ik heb dus veel gekleurd fondant nodig. Ik ga de kleuren fuchsia roze en goud gebruiken. Nu is mijn vraag of ik misschien de taart, nadat ik deze met witte fondant heb bekleedt kan kleuren door deze te spuiten ofzo. Heeft iemand hier ervaring mee of tips hoe ik het fondant achteraf kan kleuren? Voor goud ik mengen sowieso geen optie en ik vind de hoeveelheden fondant ook te groot om ze met de hand te gaan mengen :-S.
De tweede vraag gaat over het stapelen van de taart. Ik wil hiervoor dowels gaan gebruiken. Moet ik dan tussen de taarten (en de dowels) in ook een plastic bord gebruiken. Of gebruik ik hier wat anders voor?
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen, zodat ik een mooie taart kan maken :-)!

Groetjes Loes

2

Re: Kleuren fondant

Hoi Loes!

Het is zeker mogelijk, er bestaat een Lustre Spray van het merk PME, deze zijn te krijgen in o.a. in de winkel en de webshop van de leukste taartenshop.
Heb hier zelf nog geen ervaring mee dus durf je niet te vertellen in hoeverre het dekkend is.

Een andere optie is ook nog airbrush, ik weet dat het er is en dat het kan maar daar ben ik helemaal niet in thuis, dus hopelijk kan iemand anders je daar meer info over geven.

En wat betfreft het stapelen, als je de douwels in de taart hebt geplaatst kun je gewoon een kartonnen cakeboard(je) ter grootte van de volgende taart er op leggen.

Hopelijk heb ik je wat verder kunnen helpen. :)

Succes!  :thumb:

3

Goud kun je prima spuiten met de spray van PME. Het beste over gele fondant.
Fuchsia zou ik kleuren met progel van Rainbow Dustof americolor. Dat zijn gelkleurstoffen, waardoor je maar een beetje nodig hebt. Dan wordt je fondant niet zo slap.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

4

Bedankt voor jullie reactie! Goed idee om taartkartons tussen de lagen te doen, dat ga ik zeker doen. De fuchsia fondant bestel ik kant-en-klaar. Wat moet ik met erbij voorstellen dat het goud met een spray blijft afgeven? Kan ik dit fondant dan nog wel verder decoreren door er een plaatje van fondant op te plakken? Kan ik misschien ook poeder kleurstof mengen met wat alcohol en het fondant schilderen? Of blijft dit ook afgeven?
Bedankt alvast!