1

Onderwerp: Biscuit

Misschien een beetje een domme vraag voor de topbakkers hier op het forum...

Maar als ik mijn biscuit bak gaat hij altijd een beetje bol staan.. Waar ligt dit aan?
Ook als plakt hij altijd vast aan mijn bord waarop ik hem Laat afkoelen waardoor ik hem stuk trek..
Ik laat hem al de oven klaar is. Eerst 10 min staan in wen open oven, daarna haal ik hem eruit en laat hem nog 15 min in bakblik afkoelen. Daarna haal ik hem pas uit bakblik...

Doe ik iets fout?

2

Re: Biscuit

Dat een biscuit bol gaat staan is niet heel gek hoor. De buitenkant is eerder gaar (want daar komt de warmte vandaan), dus het midden kan op een gegeven moment alleen nog maar omhoog. Oplossingen kunnen zijn: trapsgewijs bakken (dus op bijv. 140°C beginnen en na elke 10 minuten 15 graden omhoog). Je kunt ook bake even strips gebruiken, deze zorgen ervoor dat het beslag gelijkmatiger rijst: http://www.deleukstetaartenshop.nl/wilt … trip-set-2

Afkoelen kun je beter niet in het bakblik doen, gewoon direct storten na het bakken op een rooster of op een schone theedoek waar je suiker op hebt gestrooid.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

wat bij mij goed hielp tegen de bolling is op een lagere temperatuur bakken.
(wel wat langer uiteraard)

idd direct stortten, en vullen/ bekleden zoals hij dan is,
met de onderkant boven!
de onderkant is nl mooi strak.

je kunt de bovenkant (de echte bovenkant, waar de bolling zit/ zat)
ook weg snijden

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

4

Zelf stort ik het ook altijd gelijk vanuit de oven, maar dan blijft de onderkant later ook plakken aan het bord,dus dan is er ook een andere oorzaak voor dat probleem. :think:

Ben jij al wederom geboren ? Handelingen 2:38 ;)

5

Ik had dat plak probleem ook altijd. Nu stort ik mijn taarten direct vanuit de oven op zijn kop op een taartrooster waar ik een schone theedoek op heb gelegd. Dan koelt hij gelijkmatig en sneller af en je hebt geen last meer van plakken!

6

Inderdaad nooit op iets storten waar de warme lucht niet weg kan. Dan gaat het plakken. Gelijk op een rooster. Mijn biscuit blijft nooit plakken en zijn zo goed als recht. Heb dus nooit een bolling. Ik strijk mijn beslag tegen de rand omhoog, zodat ik een kuil krijg.

7

Astrid73 schreef:

Zelf stort ik het ook altijd gelijk vanuit de oven, maar dan blijft de onderkant later ook plakken aan het bord,dus dan is er ook een andere oorzaak voor dat probleem. :think:

Misschien nèt iets langer bakken? Gaat maar om een minuut of wat. Zoals ik begrijp stort je wel op een rooster?

8

Bolling biscuit of scheur in cake kun je het ook mee vergelijken is dat je oven te heet staat. Of het staat te hoog in de oven. Dat had ik de laatste keer dus het rooster lager gezet.

Taart zonder naam is gevestigd in Amsterdam Noord. Facebook https://www.facebook.com/taartzondernaam

9 Laatst bewerkt door Astrid73 (13-03-2014 23:25)

Esther68 schreef:

Inderdaad nooit op iets storten waar de warme lucht niet weg kan. Dan gaat het plakken. Gelijk op een rooster. Mijn biscuit blijft nooit plakken en zijn zo goed als recht. Heb dus nooit een bolling. Ik strijk mijn beslag tegen de rand omhoog, zodat ik een kuil krijg.

Ik stort het juist altijd op een taartrooster en het plakt, dus dat is het niet. Maar misschien dan idd net even iets langer bakken; doe ik dat de volgende x. Bedankt voor de tip! :thumb:

Maar Ana, ik zal het proberen met een theedoek op het rooster. Bedankt voor de tip :thumb:

Ben jij al wederom geboren ? Handelingen 2:38 ;)

10

Anna_4 schreef:

Ik had dat plak probleem ook altijd. Nu stort ik mijn taarten direct vanuit de oven op zijn kop op een taartrooster waar ik een schone theedoek op heb gelegd. Dan koelt hij gelijkmatig en sneller af en je hebt geen last meer van plakken!

Kijk dit is nog eens een supertip. Ook ik ben een onervaren bakker en had ook steeds dat het bleef plakken. En dan zo'n simpel iets als een theedoek helpt voortreffelijk. Bedankt!  :thumb: