1

Onderwerp: taart stapelen met chocolade?

Hallo,
Ik ga volgende week een taart maken van 3 lagen:
onderste laag 24 cm, 'normaal' biscuit en champagnecreme met frambozen als vulling (creme maken van mascarpone losgeroerd met champagne, vanillesuiker en dan geklopte slagroom),
middelste laag 16 cm, chocoladebiscuit en rumcreme (zelfde als de champagnecreme maar dan rum en verder geen frambozen erbij),
bovenste laag 12 cm, ook weer chocoladebiscuit en rumcreme (want anders blijven er restjes over  :D )

Ik heb al wel van die taartkartonnetjes voor tussen de taarten.
Maar nu vraag ik mij af wat ik het beste kan gebruiken als (eetbare) dowels.
Ik heb van die Mikadosticks van LU, die koekjes met melkchocola eromheen, dat lijkt me prima om in de middelste taart te doen zodat alleen de kleine daarop steunt, maar ik wil in de onderste graag iets met witte chocola. Plus: dat moet dan extra stevig zijn omdat het 2 lagen moet kunnen dragen.

Ik zat al te denken aan gewoon een reep witte chocola maar dat is vrij lastig te breken op de juiste lengte (het breekt nogal snel). Hebben jullie tips voor iets met witte chocola? Manier van op juiste lengte maken of andere tips? En hoeveel dowels zijn er nodig om die andere twee te kunnen dragen?
Witte Kitkats lijken mij heel geschikt, maar die kan ik nergens vinden. Chunky lijkt me wel heel erg lomp..

Alvast bedankt!

2

Re: taart stapelen met chocolade?

Ik zou in een 3-laags stapel houten dowels gebruiken. Deze zijn (en blijven) stevig. Misschien werken eetbare dowels ook prima (het is geen supergrote of zware taart), maar ik heb daar geen ervaring mee...
Ook zou ik onder de grootste taart een cakedrum doen en tussen de overige lagen een cakeboard. Gewoon voor de zekerheid ;) . Heel veel succes!

3

Re: taart stapelen met chocolade?

Ik gebruik dan recht afgesneden kitkats!

4 Laatst bewerkt door Esther68 (18-03-2014 00:27)

Re: taart stapelen met chocolade?

Je zegt het zelf al.....'het breekt nogal snel' (snap dat je dit bedoelt tijdens het breken  ;) ) maar zou toch echt met hout of plastic stutten. Snap het eigenlijk nooit zo wanneer mensen er eetbare stokjes in willen, eerlijk gezegd... Een karton of board is toch ook niet eetbaar? Ik ga iig voor het zekere en gebruik houten dowels. Bij  stapels gebruik ik alleen bij een 15 cm een dubbel karton, bij de rest echt alleen cakeboards. Karton is dan te slap, vind ik. Zeker bij 3 hoog
Koek zou ik al helemaal niet gebruiken.... wordt veel te zompig  ;)
Ik steek altijd een dowel in het midden van de taart en houdt dit als lengte aan. Alle dowels komen op gelijke lengte. In een 30 cm gaan er zeker wel 9, in een 25 wel 7 enz . Beter te veel dan te weinig  ;) .
Ik gebruik geen holle plastic dowels (zonde van de taart) maar dan wel liever meer houten  ;)
Mijn stapels zijn nog nooit ingezakt! Een keer ben ik gebeld, maar dit kwam omdat ik had gezegd dat de taart recht vervoerd (bv voor de bijrijdersstoel of kofferbak) moest worden. Toen ze wegreden had de moeder de stapel schuin op haar schoot.....tsja.... :/