Onderwerp: blazen/bellen onder marsepein

Omdat ik niet van botercreme houd abricoteer ik mijn taarten voordat ik ga bekleden. Ik laat t abricoteren eerst afkoelen voordat ik de marsepein er over uitrol. Dan gaat goed en het ziet er dan prima uit.
Maar de volgede dag zitten er vaak blazen/bellen onder de marsepein . Als het een opstaande taart is is de marsepein er soms van het verticale stuk afgegleden
Wie weet waar dit door komt? En vooral wat er tegen kan doen ?

2

Re: blazen/bellen onder marsepein

Ik heb geen idee waardoor het komt, maar ben wel nieuwsgierig wat 'abricoteren' is? Smeer je het dan gewoon af met jam ofzo :p? En wellicht kun je beter ganache gebruiken als je geen botercreme lust en dit ook niet helemaal werkt dus :)

3

Re: blazen/bellen onder marsepein

Ik denk dat je fondant smelt door het hoge vochtgehalte in de jam.
En krijg je dat strak dan? Want ook daardoor kunnen luchtbellen ontstaan.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

Re: blazen/bellen onder marsepein

abricoteren is het bestrijken van de taart met verwarmde, gezeefde abrikozenjam. Het zorgt voor beter 'plakvermogen' en een glad oppervlak. Maar helaas bij mij dus ook voor blazen.
je kunt de marsepein er prachtig glad overheen rollen, ook omdat het dus hecht aan de abrikozenjamlaag. Maar waarschijnlijk is het vochtgehalte idd te groot.
thnx voor het meedenken !

5

Re: blazen/bellen onder marsepein

Ik weet niet of je jouw taart vult en dijkjes spuit? daar kan het ook aan liggen maar ik denk idd ook dat het aan de jam ligt....blijft toch vocht.

Re: blazen/bellen onder marsepein

Hoi,

Deze link vond ik hier op de site:
http://www.deleukstetaarten.nl/faq/wat- … brikoteren

Re: blazen/bellen onder marsepein

goed zeg Saskia !! dat ga ik eerst eens proberen. Koken met water erbij heb ik nooit gedaan, wie weet is dat de oplossing !! Bedankt !