1

Onderwerp: taart wordt scheef by afsmeren

dan is mijn taart eindelijk een beetje rect, en dan gaat het bij het afsmeren mis..

doordat het taartje alle kanten opwiebelt tijdens het draaien van het bord, hoe kan ik dit voorkomen? ik heb geprobeerd het taartje met mijn hand vast te houden maar dat blijft natuurlijk ook niet recht.

Iemand tipsss

Re: taart wordt scheef by afsmeren

Hoi,

Je kunt bij IKEA een houten draaiplateau aanschaffen. Dat scheelt. Dan kun je de taart erop zetten en van alle kanten goed besmeren.
Daarnaast helpt het ook als je de taart hebt afgesmeerd, deze in de koelkast te laten opstijven. Na een half uur eruit halen, en met een warm afgedroogd schoon (uiteraard) paletmes de taart nog een keer glad afstrijken.

Eerst de zijkanten afsmeren en dan pas de bovenkant!
Ik zet zelf de botercreme even in de magnetron voor ik de bovenkant ga doen, hoe zachter, hoe minder je taart gaat vervormen!

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

4

Ik spuit eerst een dijkje, + vulling natuurlijk, en zet dan de taart even in de koeling. Pas dan smeer ik de zijkanten dicht en de rest. De taart wiebelt de taart niet.
Verder vul en smeer ik mijn taart op het al ingepakte mdf plaatje. Dan blijft de taart stabieler staan als wanneer deze op karton staaat en steeds oppakt.
Mijn bc is trouwens, soms te, zacht....

5

Kan het zijn dat de botercrème waarmee je afsmeert nog te stijf is?
Ik mix de boter met de poedersuiker echt 10 minuten totdat het bijna wit is geworden en zo zacht als boter voor op je brood.

6

NEENEENEE.

oke steek een paar sateprikkers door het taartje heen, dan smeer je de zijkanten af (dun, crumbcoating maar wel goed glad)(raad ook wel het draaiplateau aan inderdaad + een taartkarton eronder) zet dit in de koelkast. laat dit minimaal een half uur in de koelkast staan zodat alles een beetje op kan stijven. de vulling is dan ook steviger geworden etc. haal je taartje weer uit te koelkast en smeer dan alles af. haal voordat je de 2e keer gaat afsmeren wel even de sateprikkers er weer uit.
ik hoop dat je er wat aan hebt.

essusweets schreef:

NEENEENEE.

oke steek een paar sateprikkers door het taartje heen, dan smeer je de zijkanten af (dun, crumbcoating maar wel goed glad)(raad ook wel het draaiplateau aan inderdaad + een taartkarton eronder) zet dit in de koelkast. laat dit minimaal een half uur in de koelkast staan zodat alles een beetje op kan stijven. de vulling is dan ook steviger geworden etc. haal je taartje weer uit te koelkast en smeer dan alles af. haal voordat je de 2e keer gaat afsmeren wel even de sateprikkers er weer uit.
ik hoop dat je er wat aan hebt.

Nounou...beetje minder kan ook wel, iedereen bedoelt t hier goed en geeft de tips die voor haar goed werken...vind het totaal niet nodig om te NEENEENEE-en.... :nooo

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

8

Is dat niet gewoon bedoeld als 'oh nee, wat rot voor je, laat me je helpen'?

Tieneke

9 Laatst bewerkt door djehr (04-09-2012 18:56)

Tante Tien schreef:

Is dat niet gewoon bedoeld als 'oh nee, wat rot voor je, laat me je helpen'?

Tieneke

:Y  blijft altijd lastig als je iets op papier neerzet. dan kan het op verschillende manieren geïnterpreteerd worden. :lol:
Laten we maar gewoon van het positieve uitgaan ;)

Misschien ook een tip: ik spuit mijn vulling altijd in plaats van smeren. daarmee zorg je dat de vulling overal even dik is.
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/574857_478690308817591_1696195441_n.jpg

Ook voor het afsmeren spuit ik de botercrème erop en werk hem daarna glas af. op die manier zit je niet te veel aan je taartje en voorkom je dat je ze scheef duwt. Ik gebruik daarvoor deze spuitmond:
http://www.deleukstetaartenshop.nl/icin … -2518.html

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/383824_478739808812641_1231475859_n.jpg

En in plaats van satéprikkers maak ik altijd een sneetje in het kapsel.
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/s720x720/226025_478690585484230_1533093917_n.jpg

10

djehr

waarom een sneetje in het beschuit?

11

ik heb een draaiplateu, dus dat is wel makkelijk..
het taartje heb ik ook op een kartonnetje staan, en dat is nu het probleem, het kartonnetje verschuifd waardoor mijn taart scheef wordt by het ronddraaien/ afsmeren

(mss is het nu beter uitgelegd)

12

ik zet de meeste taarten op een bord zonder kartonnetje waardoor die aan het bord plakt.
Voor onbekende mensen doe ik wel een kartonnetje eronder, maar ik gebruik geen ronddraaibord van de ikea. En altijd voorzichtig afsmeren

13

framboosje schreef:

het taartje heb ik ook op een kartonnetje staan, en dat is nu het probleem, het kartonnetje verschuifd waardoor mijn taart scheef wordt by het ronddraaien/ afsmeren

je kunt een stukje antislip onder leggen, je weet wel, van die rollen (bij blokker, soms kruidvat enz...) waar je op maat een stukje af kunt knippen.
Die leg je dan op je plateau en daarop je taart met karton.
Deze matjes zijn ook prima te wassen in de wasmachine.

Wat je met liefde maakt, mag je absoluut met gepaste trots showen....  ;-)

14

chan1985 schreef:

djehr

waarom een sneetje in het beschuit?

Als je voor het doorsnijden een sneetje maakt (ondiep) over de hele hoogte van het biscuit dan kun je na het snijden de lagen weer perfect op elkaar leggen. dat kun je ook met prikkertjes doen maar vind dat zelf niet zo handig

15 Laatst bewerkt door djehr (04-09-2012 20:40)

framboosje schreef:

spuit altijd een klein beetje botercrème op het kartonnetje zodat je cake aan het kartonnetje blijft 'plakken'.  Als het kartonnetje op het draaiplateau verschuift kun je er inderdaad een ant-slipmatje onder leggen.
Als anti slip matje kun je ook een siliconen bakmatje gebruiken. Niet duur en ook voedselveilig Ik heb een blauwe van Action voor een euro of zo

16

een goed dee dat anti slip matje, ik had ze al vaak in de action zien liggen, maar ik dacht dat ik deze niet nodig zou hebben.

erg bedankt voor de tipsss

17

ik bedoelde het niet raar...
ik dacht gewoon "hier heb ik de oplossing voor"
dan ben je enthousiast en dan flap je er iets met energie uit.

ik zit even mee te lezen want bij mij gaat het soms ook mis...te haastig afsmeren.
de tip van sneetjes maken is erg handig, ik doe t met sateprikkers maar dit is makkelijker.
ook het platte brede spuitmondje ga ik gelijk halen. maar smeer je het dan nog wel uit als je de botercreme erop hebt gespoten ( zie je foto van djehr. want ik probeer niet te dun maar wel dan er een goed laagje zit, maar ook weer niet zo dik als op de foto.

19 Laatst bewerkt door djehr (14-03-2014 20:51)

Ik spuit het er inderdaad war dikker op en haal dan het overtollige weg met een deegschraper.

moeilijk uit te leggen maar wel te zien in dit filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=6Vgcx5GZTnM

en dan het stukje dat begint bij 5:49 tot 7:25 ongeveer.
Je houdt dus je schraper recht tegen de zijkant van je taart en draait ondertussen je plateau om de overtollige botercrème er af te halen. Ik gebruik niet zo'n groot metalen ding hoor. Gewoon een kunststof

en dan wordt het ongeveer zo:
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/t1.0-9/418670_478739825479306_355279711_n.jpg

20 Laatst bewerkt door sayang (15-03-2014 11:14)

Ik werk op precies dezelfde manier als Djehr.

Dit is echt de beste manier vind ik persoonlijk. Je krijgt de taarten mooi recht en strak afgesmeerd. Ook gebruik ik de icing spuitmond voor de botercreme. Echt een aanrader !!

Als je de botercreme met de paletmes op de taart smeert moet je toch een beetje de taart heen en weer duwen waardoor hij scheef kan gaan staan. Door een spuitmond, kartonnetje met botercreme waar de taart op geplakt word en daar een antislipmatje onder te gebruiken voorkom je dan voor een groot deel.

En zorg dat de botercreme zo zacht mogelijk is door de mixer. Ik zou niet teveel met de magnetron werken want dan wordt het meer vettig.

21

Wanneer ik de taart gevuld heb, met dijkjes (!), zet ik deze eerste in de koeling. De taart verschuift dan niet meer wanneer ik de bc aan de zijkant afsmeer. Doe het ook net als Djehr. Ondanks dat mijn taarten bijna waterpas zijn (is wel handig bij een stapeltaart) heb ik toch vaak dat 1 kant net wat schuiner is dan de rest. Zie je eigenlijk niet, maar de andere kant is bijna een hoek van 90 gr  ;)

22

djehr schreef:

Ik spuit het er inderdaad war dikker op en haal dan het overtollige weg met een deegschraper.

moeilijk uit te leggen maar wel te zien in dit filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=6Vgcx5GZTnM

en dan het stukje dat begint bij 5:49 tot 7:25 ongeveer.
Je houdt dus je schraper recht tegen de zijkant van je taart en draait ondertussen je plateau om de overtollige botercrème er af te halen. Ik gebruik niet zo'n groot metalen ding hoor. Gewoon een kunststof

en dan wordt het ongeveer zo:
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/t1.0-9/418670_478739825479306_355279711_n.jpg

Ik zie dat je het taartkarton groter hebt dan je taart doe je dat altijd? Vind het zelf altijd mooier dat je het karton niet ziet, dus knip hem altijd op maat. Dit lukt niet altijd even mooi, waardoor bij mij soms een stukje karton eronderweg komt. (Dit valt later wel weer weg onder het fondant) Daardoor blijft mijn schraper soms haken. Heeft iemand daar nog tips voor? (Ja, weet wel, beter afknippen, maar dat valt niet mee.)

23

Ik knip altijd pas het karton af nadat ik de taart bekleed heb.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

24

.... hoe doe je dat dan? dan moet je de taart op je andere hand houden (ofzo)...  :think: dan vervormt de taart toch helemaal?  :s

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

25

ik knip t karton altijd al af als hij afgesmeerd is... en op t mdf plankje staat.

En ja.. dan moet je de taart op 1 hand houden en dan snel knippen:) Ik doe t expres wel pas als hij in de ijskast gestaan heeft, zodat hij wat body heeft.

Dat knippen vind ik nog niet eens zo een probleem. T feit dat ik nooit mooi rond kan knippen wel.. Ik vind t erg lelijk van mezelf dat als de taart op is.. er een hoekig kartonnetje onderligt  :o

gr Pien