Onderwerp: Nostalgie

Hallo, ik ben Ciska en bak al zo'n dikke 40 jaar m'n eigen brood en verbouw als het even kan ook alles zelf. Ik haat namelijk dat 'chemische voer' die je vaak voorgeschoteld krijgt.
De laatste jaren ben ik begonnen met 'anders' bakken. Niet dat traditionele, maar gewoon iets zelf verzinnen waarvan je denkt.... dat komt nooit goed.... en achteraf lekker smullen is. Oké, er zitten misbaksels tussen, maar dat is het risico die ik neem.

Wat je ook met mijn recepten kan merken is dat ik heel weinig zout gebruik en meer een natuurlijke smaak en/of kleurstof zodat het toch heel lekker is.
Suiker vervang ik meestal met Stevia die bij mij in de tuin groeit.
Ik hou ook niet van broodbakmachines, ik doe lekker alles met de hand, gewoon lekker ouderwets, want heb je liefde in je gerecht zitten. In een broodbakmachine donder je het hele spul er in en dat ding doet de rest... nee dank je!
Ik heb dit allemaal geleerd omdat een zeer goede kennis van me bakker is geweest vroeger, dus nog een echte degelijke warme bakker...
Ik zou zeggen succes en sterkte met me  :lol:

2

Re: Nostalgie

Klinkt goed!

Ik denk dat er stiekem steeds meer mensen afwillen van de chemische rotzooi in ons eten dus ik denk dat er steeds meer vraag komt naar eerlijke producten.
Goed dat je zelf stevia laat groeien. In de stevia in de supermarkt zit namelijk ook nog chemische rommel! Maar dat vertellen ze er niet bij...

Als je recepten wilt delen, dan houd ik me aanbevolen.

Ik zit vaak in tweestrijd. Fondant is één en al suiker, maar ik vind het zo leuk om mijn taarten ermee te bekleden... Zou er ook een "gezonde" variant bestaan??

Seefje schreef:

Klinkt goed!

Ik denk dat er stiekem steeds meer mensen afwillen van de chemische rotzooi in ons eten dus ik denk dat er steeds meer vraag komt naar eerlijke producten.
Goed dat je zelf stevia laat groeien. In de stevia in de supermarkt zit namelijk ook nog chemische rommel! Maar dat vertellen ze er niet bij...

Als je recepten wilt delen, dan houd ik me aanbevolen.

Ik zit vaak in tweestrijd. Fondant is één en al suiker, maar ik vind het zo leuk om mijn taarten ermee te bekleden... Zou er ook een "gezonde" variant bestaan??

Een kennis had een blaadje van de stevia zo in de mond gestopt om te proeven... doet ie nooit meer!!! Week later proefde hij het nog!

Ik heb al een recept hier neer gezet... Goedenmorgenbroodjes

4

Hoi Ciska!

Goed van je hoor... al is het tegenwoordig echt lastig om 'schoon' eten te krijgen. Ik ben sinds kort over op spelt brood..

Waar kun je stevia plantjes kopen? Die zou ik ook graag willlen!

Trouwens.. veel plezier op t forum  :)

sportykj schreef:

Hoi Ciska!

Goed van je hoor... al is het tegenwoordig echt lastig om 'schoon' eten te krijgen. Ik ben sinds kort over op spelt brood..

Waar kun je stevia plantjes kopen? Die zou ik ook graag willlen!

Trouwens.. veel plezier op t forum  :)

Dank je wel.
Stevia kan je kopen bij de betere tuincentra. Pas wel op, want sommige willen daar heel goed aan verdienen! Ik heb ze gekocht voor 5 euro per stuk en dat vond ik een redelijke prijs. Zodra de temperatuur beneden de 15 graden word, moet je ze naar binnen halen.
Zo lastig is het niet hoor om echt eten te krijgen... ik heb hier alles in de buurt zitten... boeren en een molenaar.
Het is veel lastiger om mensen te laten proeven hoe eten ECHT smaakt zonder E-nummers en andere chemische rotzooi. Ze zijn het niet meer gewent... mensen hebben liever het kant-en-klare voedsel van de lidl... want dat is goedkoop zeggen ze... terwijl zelf maken ook goedkoop kan zijn.

6

Hoi Ciska, welkom. Leuk dat je van alles zelf bakt (en verbouwt!). Ik heb ik het verleden wel eens steviaplantjes gehad maar ze gingen vrij snel dood en daarna zag ik ze eigenlijk niet meer in het tuincentrum. Toch maar weer eens beter kijken. Of weet jij of je het makkelijk zelf kan kweken vanuit zaad? Ik hou ook vooral van echt voedsel en eet vrijwel niks met toevoegingen. Behalve sommige (taart)ingrediënten - dat vind ik te veel gedoe en zo'n purist ben ik nou ook weer niet. Leuk dat je je recepten gaat delen.

Maria1000 schreef:

Hoi Ciska, welkom. Leuk dat je van alles zelf bakt (en verbouwt!). Ik heb ik het verleden wel eens steviaplantjes gehad maar ze gingen vrij snel dood en daarna zag ik ze eigenlijk niet meer in het tuincentrum. Toch maar weer eens beter kijken. Of weet jij of je het makkelijk zelf kan kweken vanuit zaad? Ik hou ook vooral van echt voedsel en eet vrijwel niks met toevoegingen. Behalve sommige (taart)ingrediënten - dat vind ik te veel gedoe en zo'n purist ben ik nou ook weer niet. Leuk dat je je recepten gaat delen.

Ik kook en bak al ruim 40 jaar en heb alle recepten opgeschreven die ik nu ook digitaliseer... dus... Ik heb er al twee op staan.
Stevia is een zwakke plant en moet goed onderhouden worden. Maar als je de plant veel liefde geeft en ze beschermt alsof het je eigen kind is... en hem lekker vertroeteld met lekkere mest en zo... komt het helemaal goed

Heb een beetje het idee dat dit forum uitgestorven is....  :s

9

Mwoah, dat zou ik niet zeggen met 134 gasten en 19 leden online momenteel. Niet iedereen reageert, we hebben veel lezers.

Maar welkom, gezellig dat je er bij bent gekomen. :)

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

dank je pooh.
Tja ik had iets anders verwacht hier eigenlijk...

11

Wat had je verwacht?

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

12 Laatst bewerkt door Ouderwetse bakker (14-03-2014 15:04)

Ben bang dat als ik hier dat in het openbaar schrijf een lading van kritiek ga  krijgen  :Y

ps... je hebt een leuke tekening van pooh bij je naam.