1

Onderwerp: (spoed) Help! Ovenproblemen; alleen 150 of 170 graden

Wie o wie kan mij helpen?

Morgen wordt mijn zusje 11. Ik heb belooft om een taartje te maken. Voor dinsdag moet ik allemaal cupcakes af hebben voor het trakteren op school. En volgende week zaterdag viert ze echt haar verjaardag en moet ik een grote stapeltaart en cupcakes maken.

En nou net begeeft m'n inbouwoven het!!  :grr:

Ik heb nog wel een oude combimagnetron staan, hier zit een heteluchtfunctie op. Maar hij is niet meer zo sterk en ik kan niet zelf de temperatuur instellen. Hij kan alleen 150 of 170 graden warm worden, niet ertussenin. Ik heb al geprobeerd om een biscuit van 15 cm op 150 af te bakken, maar dat is mislukt. Ik zou zo'n formaat biscuit normaal op 160 graden moet bakken, 25-30 minuten.

Wie o wie kan mij helpen? Ik ga nu snel op marktplaats kijken of er een goede tweedehands oven te vinden is. Anders straks snel nog naar de Saturn in de stad, kijken of ze wat betaalbaars hebben. Maar als ik niks kan vinden, heb ik dus alleen maar de combimagnetron. Ik dacht dat ik dan beter op 150 graden kan bakken, maarja; hoe lang dan? Iemand ervaring? Of toch maar 170?

Alvast bedankt!

Maaike

2

Re: (spoed) Help! Ovenproblemen; alleen 150 of 170 graden

Voor wanneer moet deze taart af zijn? Woon in Amsterdam Noord kan wel snel een biscuit voor je bakken?

Taart zonder naam is gevestigd in Amsterdam Noord. Facebook https://www.facebook.com/taartzondernaam

3

Hoi,
dat is balen zeg!
Ik had voorheen ook een combi met alleen de temperatuur 140 150 en 170 graden.
Ik verwarmde hem op 140, biscuit erin dan op 150 en na ong 15 min zette ik hem snel stop en stelde hem in op 170. Bij mij werkte dat wel goed.

4

Bedankt Denise voor je aanbod! Super lief :)

Ik heb gister op marktplaats gezocht, maar helaas niks kunnen vinden. Toen maar snel naar de stad en heb een oven gekocht bij de BCC. Gelijk een hele luxe  O-)

Hij komt alleen pas dinsdag einde van de dag. Dus ik ben gister maar bij m'n ouders thuis gaan bakken, pff wat een gedoe! Met de kitchenaid en alle bakspullen op weg naar m'n ouders. En uiteraard was ik weer de helft vergeten. Ook was het weer een andere oven.. maar het was (na 3 uur haha) gelukt! Dus de taart van vandaag heb ik gelukkig af kunnen krijgen  *D

Het trakteren van dinsdag wordt verschoven naar donderdag, dan heb ik als het goed is m'n nieuwe oven al. En dan kan ik ook de biscuits van volgend weekend bakken.

In ieder geval bedankt!!  :thumb:

5

Fijn dat je de taart af hebt gekregen  :) . Ben nu te laat, maar wilde zeggen dat ik op 150 gr bak, maar dan wel veel langer. Ik bakte eerst ook op 160 gr en dan had ik een beetje een bult, maar met 150 gr nooit meer  :)

6 Laatst bewerkt door BijJolan (07-03-2014 12:22)

Is je nieuwe oven er al en bevalt hij? Wij hebben het ook eens gehad, om 2 minuten voor 9 bij de mediamarkt, ik wist wat ik wou en kon hem zo pakken en meenemen, heb de medewerkers bedankt, want nu kon ik de taart tenminste maken.

7

Jaaa hij was afgelopen dinsdag al bezorgd! Oh wat was ik blij! Kon hem woensdag gelijk uitproberen om de traktaties van m'n zusje te maken. Ze wilde graag op cupcakes-koekiemonsters trakteren. Donderdagavond heb ik er al drie biscuits in gebakken. Dat ging super!

Al moet ik wel zeggen; ik heb juist voor een luxe oven gekozen, omdat de verkoper me vertelde dat daarvan de heteluchtfunctie erg goed was en dat de warme lucht goed zou worden verdeeld. Maar ik merk toch dat de oven achterin warmer is dan voorin; m'n cakjes moest ik op het laatst ook nog even draaien. Voor waren ze nog helemaal wit en achter bruin  :s  Zal dit bij iedere oven zo zijn? Vond het toch wel wat tegenvallen..

Bij m'n biscuits heb ik daar trouwens niks van gemerkt, kwamen er allemaal mooi uit :)

8

Nou ik heb een simpele elektrische oven en had hier nooit last van(begint nu een beetje aangezien ik al heel wat gebakken heb).

Ben wel nieuwschierig naar de foto's van je taart!

9

Hmm.. ik denk dat ik toch maar even contact opneem met de BCC. Vind het toch ook wel zonde, dat hij dan niet werkt zoals ze hadden gezegd. Misschien moet ik het eens proberen met de boven- en onderwarmte. Maar werk eigenlijk altijd liever met de heteluchtfunctie.

10

Volgens mij heeft elke hetelucht dit. Las laatst ergens dat je dan een glazen plaat oid tegen de achterkant moet zetten  zodat de warme lucht niet rechtstreeks op het gerecht blaast, maar aan de zijkant dus, waardoor de lucht beter verdeeld wordt. Ik durf dit niet omdat ik bang ben dat dit. Iet goed is voor de ventilator (oververhitting) Tegen mij is toen ook verteld dat de warmte overal gelijk is trouwens... :S .
Maar ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over mijn oven en bang ben dat deze het begeeft. Hij is nl. al zeker 15 jaar oud...