1

Onderwerp: dringend tips gevraagd aub

Hallo!

Ik ben een dinotaart aan het maken met zo'n blandaschaaltje. Heb net de driehoekjes met tylose laten drogen. Ze zijn nu ongeveer droog genoeg en wil ze op taart kleven.
Maar mag dat daarna in de koelkast? Of lost dat dan? Of wordt de uitgeharde suikerpasta terug zacht? Ik durf een kroontje ook nooit in koelkast zetten.

Bedankt alvast!

Groetjes!

2

Re: dringend tips gevraagd aub

Poeh, ik zou het ook niet durven. Je koelkast is altijd vochtig he? Heb je geen koele plek om hem te bewaren? Of moet je vulling in de koelkast? Wanneer heb je de taart nodig?

Tieneke

3

Ik zet mijn taarten met decoraties en al in de koelkast, nooit problemen gehad.
Alleen weet ik niet of het uitmaakt welk merk fondant je gebruikt, zelf werk ik met satin ice en/of pettinice.

Ik werk nog niet zo lang met fondant, maar ik heb laatst een taart voor eigen gebruik in totaal 3 dagen in de koelkast gehad zonder iets eroverheen, en er is niks mee gebeurd... Met andere taarten ook nooit problemen mee gehad.

Ik heb het niet geriskeerd.
Ik zet mijn taarten ook altijd in de koelkast, maar als ik iets heb laten uitharden (kroon bv) durf ik dat niet.
Ik heb eens gehoord dat het dan terug zacht wordt door idd de vochtigheid van de koelkast.
De rest droogt gewoon op, maar als zo'n uitgehard stuk terug zacht wordt, heb je een probleem he.
Ik gebruik nu callebaut.
Hebben jullie dat dan niet voor met uitgeharde dingen?

groetjes!

6

Heb nog geen problemen gehad met stukken die terug zacht zouden worden in de koelkast. Ik werk meestal met marsepein (al dan niet met wat tylose) en heb 1 keer fondant gebruikt (inderdaad ook voor stekels van een dino) en ook daar geen problemen mee gehad. Laat de taart wel onbedekt onderaan in de koelkast staan.

Veel succes!

7

Wanneer het kan plak ik de harde decoraties er op het laatst op. Moet wel zeggen dat ik meestal bc vulling heb...
Maar voor stekels van een dino gebruik ik nooit tylose. De stekels, marsepein zonder tylose, blijven eigenlijk altijd goed staan. Komt misschien omdat het niet van die grote stekels zijn. Als ze wel groter zijn, maar ik ze gewoon wat dikker  ;) .

Ik lees even mee, maar heb ook de ervaring dat het slapper wordt in de koelkast! Ben benieuwd naar andere ervaringen.

"Een goede taart, is zijn zonde altijd waard"       Bezoek mijn facebookpagina: Debby's Bakkerijtje

Daar heb ik geen last van gehad. Ik had mijn Valentijnskoe met uitgeharde hoorns en al in de koelkast gezet (in totaal 3 dagen ofzo dus), en die bleef keurig in model. Meer ervaring met uitgeharde dingen heb ik nog niet ;)

Esther68 schreef:

Wanneer het kan plak ik de harde decoraties er op het laatst op. Moet wel zeggen dat ik meestal bc vulling heb...
Maar voor stekels van een dino gebruik ik nooit tylose. De stekels, marsepein zonder tylose, blijven eigenlijk altijd goed staan. Komt misschien omdat het niet van die grote stekels zijn. Als ze wel groter zijn, maar ik ze gewoon wat dikker  ;) .

Hey Esther, ik twijfelde om marsepeinen kegeltjes te gebruiken maar heb uiteindelijk fondant driehoekjes gebruikt.

Cake&Bake schreef:

Heb nog geen problemen gehad met stukken die terug zacht zouden worden in de koelkast. Ik werk meestal met marsepein (al dan niet met wat tylose) en heb 1 keer fondant gebruikt (inderdaad ook voor stekels van een dino) en ook daar geen problemen mee gehad. Laat de taart wel onbedekt onderaan in de koelkast staan.

Veel succes!

Ik krijg marsepein met tylose niet hard, alleen fondant