1

Onderwerp: Jou Probleem opgelost

Hallo Allemaal,

Nadat ik vrijdag mijn post op deze blog "waarmee kan ik je helpen" heb neergezet, had ik niet verwacht dat er toch veel mensen waren die ergens een probleem mee hadden.

Ik ben jullie ook super dankbaar dat jullie naar mij komen en daarmee mijn oplossingen vertrouwen.

Bedankt daarvoor!!

Deze topic heb ik aangemaakt zodat de organisatie van vraag een antwoord duidelijk blijft en zodat jullie weten waar jullie vragen en antwoorden staan beschreven.

Hieronder probeer ik iedere vraag te beantwoorden ( dus stel in deze topic NIET je vraag ), dit doe je op "waarmee kan ik je helpen".

Let wel, ik heb een klein aantal jaar ervaring in de banketbakkerij, dit wil niet zeggen dat ik overal een oplossing voor weet.

Maar Ik doe uiteraard me best je van zo'n goed mogelijk antwoord te voorzien.

mocht je antwoord er niet bijstaan of heb je na je oplossing nog vragen, dan kan je deze uiteraard stellen.

Heel veel succes met het bakken!

2

Re: Jou Probleem opgelost

Hoi Seefje,

Jouw vraag was hoe je ervoor kan zorgen dat je koekje knapperig blijft met fondant.

Ten 1e alle koekjes zijn weer anders en de 1 blijft meer knapperig als de ander.
Ik ga er vanuit , omdat je met fondant werkt dat je zandkoekjes bakt en deze met fondant decoreert.

Je moet weten dat in het algemeen koekjes vrij snel zacht worden, ook al verpakt je het zo luchtdicht mogelijk. De kwaliteit verdwijnt en het word ook niet lekker meer.

Als ik jouw zo hoor gebruikt je vloeibaar fondant. Dit word later hard op een koekje , omdat het koekje een klein deel van het vocht van fondant opneemt  ( door suiker ). De rest droogt op in de buitenlucht.

Wel helpt het als je je koekje helemaal laat afkoelen ( door het bijvoorbeeld in de koelkast te leggen ).

Doordat het koekje kouder is en dus het fondant eerder afkoelt word de fondant sneller hard en trekt het vocht minder snel in het koekje, hierdoor blijft je koekje toch knapperig.

Ik hoop dat je iets aan mijn antwoord hebt gehad, zo niet, dan hoor ik het op "waar kan ik je meer helpen"

RobD

3

Hoi Siena en Bakmat,

Jullie hadden een vraag over de pavlova of Altans de romanoff pavlova van Rudolf en specifiek over de salmonella in het eiwit.

De angst die jullie hebben met het zachte eiwit is eigenlijk nergens voor nodig ( wel goed dat jullie voorzichtig zijn ).

Salmonella  is een bacterie die buikpijn en diarree kan vormen. Echter de kans dat je dit krijgt is zo'n 1 op de 3 duizend ( 3000 ), dit wil dus zeggen dat de kans erg klein is dat jij eieren met Salmonella gekocht heb.

Ook is het zo dat je pavlova op zo'n manier droogt ( je bakt pavlova niet ) dat de bacterie worden gedood. Salmonella word al gedood bij temperatuur van 70 graden. Pavlova droog je op een hoger temperatuur.

Pavlova zelf droog je ook langere tijd hierdoor komt de warmte ( hitte ) ook goed in de binnenkant, alleen haal je de pavlova of het moment dat het eiwit binnenin gaat stollen ( hard word ) eruit waardoor je dus de marshmellow structuur krijgt. Het hard worden van de binnenkant word vertraagt door inderdaad het azijn ( dat door de temperatuur weer vervliegt).

1 ding vergeten veel mensen altijd en dat is dat pavlova ( die iedereen kent ) lang moet drogen.
Veel banketbakkers zetten na werk hun oven uit op 100 graden ( wat met de tijd afkoelt ) en drogen een hele nacht hun pavlova.

Bij Romanoff is het zo dat je een snelle pavlova wilt maken ( door de temperatuur word de buitenkant inderdaad baisse. De temperatuur binnenin word geen 120 wel word de temperatuur zo'n 90 graden ( de salmonella word dus gedood ).

Oftewel jullie hoeven je nergens zorgen om te maken.

Mochten jullie nog vragen hebben. Ga dan naar "waarmee kan ik je helpen"

Heel veel succes!

RobD

4

Hoi Maria1000,

Jij had een vraag over de spinsuiker hoe je dit op een zo'n natuurlijke manier kan maken.

Zo te horen ben je vrij creatief aangezien je al met spinsuiker bezig bent, Wat goed!

Ik zal je bij deze wel moeten teleurstellen.

Ten 1e moet je weten dat het soms makkelijk lijkt spinsuiker of iets dergelijks te maken, dit is echter een stuk moeilijker. Veel banketbakkers zijn ook echt jaren bezig voodat je zoiets helemaal onder de knie hebben.

Maar goed even terug op jou vraag.

Echt biologisch zoals ik het ken gaat niet. Wel kan je met glucose, water en melissuiker spinsuiker maken.

Ook kan je van isomalt spinsuiker maken door dit te smelten in een pannetje.
Het verkleurt niet ( dus word geen karamel ). Je kan er dus leuke kleuren en smaakstoffen aan toevoegen.

Waarom lukt het natuurlijk niet?

Omdat het een bepaald proces is waarmee ze enzymen aan gewone suiker ( kristal ) toevoegen.
Hierdoor word de energiegehalte minder ( het word dus een soort zoetstof ), maar je kan er ook diarree van krijgen ( dit ligt per persoon anders ).

Het beste wat ik je dus aanraad is gewoon in een webshop glucosestroom kopen en dit koken met water en suiker.

Hier heb je een recept die je kan gebruiken

http://passie.horeca.nl/pdf/6265/Spinsuiker ( kopieer de link en zet het in de zoekbalk van je browser)

Ik hoop dat ik je voldoende geholpen heb met je probleem.

Mocht je nog vragen hebben, Bij  "waarmee kan ik je helpen" kan je terecht.

5

Hoi Sandra,

Jij had een vraag over, hoe je een cake in een mok kan maken/bakken maar wel zo dat het niet sponzig word.

Nou Sandra nu moet ik eerlijk met je wezen, ik heb het zelf nog nooit een cake in een mok gemaakt.

Ik zal je mijn idee erover geven hoe ik het zou doen. Misschien heb je daar wel iets aan.

Als ik een cake in een mok zou maken dan zou ik kijken hoeveel gram er in het kopje past.
Dit kan je testen door water in het kopje te doen.

De hoeveelheid water staat dan gelijk aan de hoeveelheid beslag.

Daarna zou ik een recept cake wat bedoelt is voor een rechthoekige cake omrekenen naar het kopje.

Bijvoorbeeld in een mok gaat zo'n 275 ml water/beslag.
Een normale cake is zo'n 450 tot 500 gram.

Ik zal je een formule geven hoe je het makkelijkst kan omreken bijvoorbeeld: zeg dat 150 gram bloem in een normale cake gaat, die 150 gram moet je dan omreken naar het formaat kopje.

Dit is wat je doet:

150 delen ( : ) door 100 dat heb je het gewicht voor 1 procent van de rechthoekige cake en daarna doe je keer ( x ) 275. Dan heb je het gewicht bloem voor je cake in het kopje.

Op deze manier zou ik het doen.

Dit is trouwens een voorbeeld dus houd je aan je recept en reken het alleen even om. Misschien werkt het. Zo niet zoek een recept op internet. je hebt er genoeg.

Je vertelde ook dat je geen chocolade wilt, dat wil dus zeggen dat je ook nog niet naar de recepten van de chocoladecake in mok heb gekeken.

Ik raad je aan dit wel te doen, waarom?

Het enige wat je eraf moet halen is vaak de cacao. Als er stukjes in zitten van chocola kan je deze vaak ook verwijderen. Dan blijft er blanke cake over.

Mocht je willen weten hoe je dat eruit haalt.

Verwijder de cacao maar doe het gewicht van de cacao bij de bloem. Zodat het gewicht blijft maar er geen cacao in het recept zit.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Zo niet dan kan je je vragen kwijt op "waarmee kan ik je helpen"

Veel succes!!

6

Ik vind het echt hartstikke leuk dat je wilt helpen, maar dit is niet hoe het forum werkt, het maakt het zo ontzettend onoverzichtelijk.

Iemand die zoekt naar een antwoord komt in een topic met een titel die ze niet kunnen plaatsen, ziet antwoorden op vragen die ze niet kunnen vinden en je moet switchen om e.e.a duidelijk te houden.

Onoverzichtelijke draadjes met antwoorden en vragen door elkaar kunnen wat mij betreft prima in de babbel rubriek, maar de overige rubrieken willen we graag zuiver houden. Dus: vragen in een apart topic, per vraag, zodat er niet diverse onderwerpen in één topic lopen en antwoorden in betreffend topic. Niet vraag hier, antwoord daar.

Bij vragen aan mij: klik rustig op het contactknopje onder mijn naam :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

7

Wauw Rob,

heel erg bedankt voor je super duidelijke én uitgebreide antwoord!
Ik ga maar snel weer eens een pavlova maken en er zonder zorgen van smullen :9   ;)
Thnx!! :thumb:

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!