1

Onderwerp: beslag cupcakes

Werkt dit:
Ik zou het liefst een grotere hoeveelheid cupcakebeslag willen maken dan dat ik in 1x zou kunnen bakken (max. 3 x bakken dus 36 stuks).
Ik wil het beslag tussendoor wel in de koelkast wil zetten, lijkt me beter i.v.m. voedselveiligheid.
Maar wil niet wachten totdat het beslag weer op kamertemperatuur is (omdat ik bang ben dat dat lang duurt).
Kan dat?

Geen idee hoe snel boter hard wordt in de koelkast, misschien voor dit doel te snel?
Of worden de cupcakes niet goed gaar omdat als het beslag niet op kamertemperatuur is?

Iemand ervaring mee?

2

Re: beslag cupcakes

Theoretisch moet het kunnen, maar in de praktijk vind ik vaak dat het beslag toch anders van structuur is wanneer deze langere tijd (25 min?) heeft gestaan. Minder luchtig waardoor de cc's ook lager blijven. Ik mix dus gewoon bij elke lading nieuw beslag. Heb dus geen ervaring met beslag bewaren in de koeling  ;)

3

Hoi Nokkie,

Zelf ben ik gediplomeerd banketbakker en beslag in de koeling zoals jij dat wilt is geen probleem. Maar dan moet je er wel een plastic folie overheen doen. Dit in verband met kruisbesmetting van andere producten in je koelkast.
Het beslag word misschien minder luchtig en het gaat wat inzakken maar zodra je het uit de koeling haalt, het even laat opwarmen ( op kamertemperatuur ) en vervolgens nog met de mixer er even doorheen.
Dan heb je weer mooi beslag.
Dit werkte voor ons dus moet ook voor jouw lukken

Veel succes!

4

Welk recept/mix gebruik je voor het cupcake-beslag?

5 Laatst bewerkt door Nokkie (03-03-2014 19:32)

Weer heel leerzaam, dank jullie wel!!

Ik maak vooral de vanille cc's van Nigella (nigella.com/recipes/view/basic-cupcake-recipe-3419)
en de red velvet van Magnolia Bakery (http://www.deleukstetaarten.nl/recepten … t-cupcakes)

O ja, toch nog een vraagje,wat betreft het even opwarmen (op kamertemperatuur), kan je een richtlijn geven hoeveel minuten dat ongeveer duurt?

6

Het recept geeft aan "boter op kamertemperatuur" en ook de karnemeld op kamertemperatuur, ik zou dus niet in de koeling zetten tussendoor.......zou het wel aandurven alle beslag te maken, nog een keer doormixen voordat je de volgende ronde vormpjes vult en dan bakken.......

cc-beslag hoeft niet mega-luchtig te zijn..........en lees hier vaak dat ook voor biscuits beslag van tevoren wordt gemaakt en na elkaar gebakken.......

7

Ten 1e ligt dat eraan hoelang het beslag in de koelkast staat.
Maar als je na 10 minuten misschien kwartier, zou voldoende moeten zijn.

Wat ik wel zou doen, is meteen het beslag te verwerken.
Doe je dat en zet je het tussendoor in de koeling voor misschien 15 minuten dan hoe je eigenlijk nog geen 5 minuten te wachten.

Wat ik bedoelde was echt op langer termijn is dat je een hele dag of misschien 2 hele dagen het beslag in de koeling zet.

succes!

8

Nogmaals bedankt allemaal. :thumb: