1

Onderwerp: Spoed: Help! Oorlog met fondant

Ik kan wel janken van frustratie op dit moment, het zat nog nooit zo tegen!

Morgen viert mijn oma haar 65e verjaardag. Ik heb aangeboden om 2 taarten voor haar te maken. Ontwerp had ik klaar, oefentaartjes ook gemaakt, helemaal leuk, zou goedkomen.

Dacht ik tenminste, tot ik vanochtend begon met bekleden. Ik had het fondant (funcakes) gisteren al gekleurd (royal blue, dus aardig wat kleurstof) en ging vanochtend uitrollen. Voor een hoge 20 cm (afgesmeerd met botercreme) is best wel wat fondant nodig, dus dat uitrollen duurde eeeeeeeuwen... Toen ik het vervolgens op de taart legde, scheurde het dus ook onmiddelijk. Toen ik bedacht dat ik dat dan wel zou maskeren en de plooien begon weg te werken, scheurde de zijkant volledig los van de bovenkant.

Prullenbak, even diep ademhalen, tips opzoeken. Toen had ik bedacht dat ik misschien niet lang genoeg had gekneed, het uitrollen te lang duurde en ik de fondant te dun had uitgerold. Ik las namelijk dat de meesten hier een halve centimeter uitrollen, en ik had het véél dunner dan dat.

Ronde 2. Opnieuw kleuren, wat extra fondant zodat ik dikker kon uitrollen, kneden totdat de fondant dezelfde temperatuur had als mijn handen, zo snel mogelijk uitrollen... Maar ik leg het op de taart en wéér aan alle kanten scheuren. Niet zo erg als bij de eerste poging, maar teveel om te kunnen maskeren. Dit keer had ik het wel zien aankomen, want de oude lading fondant voelde prima aan, de nieuwe ook, maar toen ik ze bij elkaar deed werd het wat droog. Niet heel brokkelig, maar aan de randjes wel wat korrelig. Magnetron, vochtige handen, hielp allemaal niks.

Prullenbak, héél diep ademhalen, nieuw plan bedacht. Dan maar een ander ontwerp en blanke fondant als ondergrond. Dan hoefde ik niet te kleuren en minder lang te kneden. Nog meer fondant zodat ik nu sowieso op de halve centimeter zat. So far so good, fondant voelde goed, zag er goed uit, helemaal top... Tot ik het op de taart leg en de plooien probeer weg te werken. Aan de zijkanten werd de fondant haast leerachtig: erg stug en het ziet er ook uit als leer, met van die hele kleine rimpeltjes zegmaar. En op de rand wéér scheuren, minder als poging 1 en 2, maar nog steeds! En tot overmaat van ramp nam ik met mijn vingers door het gepriegel ook wat van de chocoladebotercreme mee, zodat er nu bruine vlekken op zitten.

Ik laat het erop zitten en doe het maar af als experiment op die verjaardag, maar ik wil niet aan taart 2 beginnen voordat ik nu weet wat ik verkeerd doe.

Mijn vraag: Wat doe ik verkeerd? :( En bekleden jullie echt met fondant van een halve centimeter dik? Ik vind dat namelijk nogal een lading. Hoeveel gram fondant gebruiken jullie voor een 20 cm van 10 cm hoog?

Alvast bedankt!

2 Laatst bewerkt door Carien (28-02-2014 15:39)

Re: Spoed: Help! Oorlog met fondant

pfff, geen halve centimeter hoor :nooo:
iets van 2 mm, maar goed... dat vinden taartmensen vaak dun inderdaad...
Ik ben geen fan van FC fondant, maar er zijn er genoeg die er goed mee kunnen werken :Y

Ik denk dat je te lang gekneed hebt...
Hoe leg je de fondant over je taart? Mbv een mat/een rolstok, of los uit de hand?

Wanneer je de fondant over de taart hebt gelegd, direct de bovenkant vast strijken én de eerste 2 cm van de zijkant. Dan is het gewicht van de bovenrand af en heb je minder kans op scheuren :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Re: Spoed: Help! Oorlog met fondant

Bedankt voor je reactie Carien!

Ik leg de uitgerolde fondant over beide armen en leg die dan zo over de cake. Ik heb geen matten of rolstokken...

Ik strijk inderdaad altijd gelijk de bovenkant en het eerste stuk van de zijkant vast, maar daar had ik die keer niet eens tijd voor :(

De rampentaart is inmiddels af, en hoewel ik me dus blind staar op de scheuren denk ik dat m'n oma er alsnog wel blij mee is.

Ik ga bij taart 2 proberen wat minder lang te kneden. Wanneer stop je dan met kneden? Zodra het een beetje soepel is?

4

Re: Spoed: Help! Oorlog met fondant

Ik heb hier de afgelopen weken al wat rampverhalen voorbij zien komen... En het was allemaal FC fondant. Geen idee of ze iets aan de samenstelling veranderd hebben. Ik heb een jaar of twee met FC gewerkt, maar gebruik nu alleen nog maar callebaut. Precies om de reden die jij beschrijft: kleine rimpeltjes/scheurtjes bij het bekleden. Voor het boetseren gebruik ik het af en toe nog wel. Of voor kleine versieringen.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

5 Laatst bewerkt door Chocomonster (28-02-2014 16:59)

Re: Spoed: Help! Oorlog met fondant

Bedankt voor je reactie cakebym!

Ik heb laatst een boltaartje gemaakt met FC fondant, en toen had ik er niks over te klagen. Alle andere decoraties gaan trouwens wel goed (strepen, parels e.d.)
Als het wel aan FC ligt heb ik een probleem, want heb net 5kg binnen omdat ik er vaker mee zou gaan werken  :O
Maar als het echt niets wordt of ik krijg het toch op, dan ga ik callebaut eens proberen :)

6

Re: Spoed: Help! Oorlog met fondant

Heb je marsepein in huis? Dan kun je half om half marsepein en fondant door elkaar mengen. Door het vettige van de marsepein heb ik nooit scheuren. Ik heb trouwens altijd wel funcakes, maar dan de marshmallow-fondant. Die is lekker kauwgomachtig.

Succes!

Tieneke

7

Re: Spoed: Help! Oorlog met fondant

tsja, boltaartjes kunnen ook haast niet scheuren, daarbij is er geen rand waar gewicht aan kan hangen ;)

Callebaut is  :thumb: echt niet gescheurd te krijgen :) Ik hoorde alleen van de week dat die eruit gaat bij de DLT-winkels :S  :(

Ik kneed nooit lang, echt hooguit een halve minuut (behalve dan bij kleuren natuurlijk). Gewoon een beetje heen en weer duwen en dan uitrollen maar :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

8

Re: Spoed: Help! Oorlog met fondant

ik werk ook altijd met FC.. nooit problemen met scheuren of een olifanten huidje:)
Even een beetje warm kneden ....... ik ben lui.. dus denk dat ik ehm.. 1 a 2.5 min kneed en dan hop op de taart idd.  Ik rol denk ik op 2 a 3 mm uit.

Waarschijnlijk toch te lang kneden, Gewoon wat minder kneden snel uitrollen, en dan snel over de taart en vast zetten idd zoals Carien zegt.

gr Pien en succes

Re: Spoed: Help! Oorlog met fondant

Bedankt voor de reacties! Morgenochtend poging 2. Heb er nu weer wat meer vertrouwen in

10

Re: Spoed: Help! Oorlog met fondant

ik heb geen problemen met de gekleurde fondant van FC ..alleen wit is een groot fiasco .
Ben nu van plan op advies van ?????(weet t ff niet meer) hier op t forum om wat crisco te verwerken in de witte fondant......Het zal me benieuwen :think:

"doot maar normaal dan duisse gek genôg"

11 Laatst bewerkt door Esther68 (01-03-2014 09:36)

Re: Spoed: Help! Oorlog met fondant

Ik werk eigenlijk altijd met marsepein maar nooit die van FC (niet lekker en stug) Hoor ook veel rampverhalen over de FC fondant trouwens. Ik rol uit met de gele ring en die is, volgens mij zo'n 4-5 mm. Ik vind de dikte van de lap wel meevallen, terwijl je mij echt geen stuk marsepein moet geven. Vind ik ook niet lekker. Maar zo op mijn 3x gevulde 9 cm hoge taart kan het wel  :y
Je hebt het over de magnetron en veel kleurstof. Magnetron droogt juist uit en teveel kleurstof zorgt er ook voor dat fondant/marsepein gaat scheuren.
Oh ja...een te grote lap (kan) er ook voor zorgen dat de lap scheurt. Door het gewicht wat aan de zijkant gaat hangen. Volgens mij gebruik ik zo'n 400 gr marsepein voor een 20 cm.

12

Re: Spoed: Help! Oorlog met fondant

Nooit problemen met FC, scheurt niet en werkt prima!

13

Re: Spoed: Help! Oorlog met fondant

Hier ook geen problemen met FC fondant.
De enige keer dat ik er wel problemen mee had is nadat ik het ook gekleurd had, naar mijn idee wordt het dan snel stug en scheurt het eerder.
Nu heb ik ook een verschrikkelijke hekel aan kleurstoffen toevoegen, vind het zo'n gesmeer, dus dat doe ik nog maar zelden, alleen als het niet anders kan...

14

Re: Spoed: Help! Oorlog met fondant

Gebruik Satin Ice maar na het kleuren moet ik er wel veel crisco bij doen om het niet te laten scheuren. Met kleuren hou je dit volgens mij toch wel. Crisco helpt wel veel. Bij mij valt het niet compleet van de taart, maar soms wel scheuren aan de zijkant bovenin en dat is frustrerend.

Taart zonder naam is gevestigd in Amsterdam Noord. Facebook https://www.facebook.com/taartzondernaam

15

Re: Spoed: Help! Oorlog met fondant

:think: hoe is het gegaan? O-)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

16

Re: Spoed: Help! Oorlog met fondant

Taart 2 ging stukken beter! Alleen een beetje soepel gekneed en toen uitgerold. Alsnog wel wat kleine scheurtjes op de rand en ik kreeg de plooien er niet mooi uit zodat de onderste rand niet zo mooi was, maar vooral dat laatste kwam omdat ik te snel wilde werken om scheuren te voorkomen en toen gewoon lomp aan het doen was.
Maar toch, een wat soepeler fondant heeft wel mijn voorkeur, dus volgende keer een ander merk aanschaffen...

Overigens maakte het mijn oma en haar visite allemaal niks uit, die waren helemaal ondersteboven :)

Bedankt voor de tips!

17

Re: Spoed: Help! Oorlog met fondant

:thumb: wat fijn dat het nog (een soort van) goed gekomen is :y

En inderdaad, mensen die niet 'taarten' vinden het al gauw "Ohh wat ge-wél-dig, fantastich" enz :Y  Wij zijn gewoon te kritisch ;)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl