Onderwerp: Spoed: Help! Oorlog met fondant
Ik kan wel janken van frustratie op dit moment, het zat nog nooit zo tegen!
Morgen viert mijn oma haar 65e verjaardag. Ik heb aangeboden om 2 taarten voor haar te maken. Ontwerp had ik klaar, oefentaartjes ook gemaakt, helemaal leuk, zou goedkomen.
Dacht ik tenminste, tot ik vanochtend begon met bekleden. Ik had het fondant (funcakes) gisteren al gekleurd (royal blue, dus aardig wat kleurstof) en ging vanochtend uitrollen. Voor een hoge 20 cm (afgesmeerd met botercreme) is best wel wat fondant nodig, dus dat uitrollen duurde eeeeeeeuwen... Toen ik het vervolgens op de taart legde, scheurde het dus ook onmiddelijk. Toen ik bedacht dat ik dat dan wel zou maskeren en de plooien begon weg te werken, scheurde de zijkant volledig los van de bovenkant.
Prullenbak, even diep ademhalen, tips opzoeken. Toen had ik bedacht dat ik misschien niet lang genoeg had gekneed, het uitrollen te lang duurde en ik de fondant te dun had uitgerold. Ik las namelijk dat de meesten hier een halve centimeter uitrollen, en ik had het véél dunner dan dat.
Ronde 2. Opnieuw kleuren, wat extra fondant zodat ik dikker kon uitrollen, kneden totdat de fondant dezelfde temperatuur had als mijn handen, zo snel mogelijk uitrollen... Maar ik leg het op de taart en wéér aan alle kanten scheuren. Niet zo erg als bij de eerste poging, maar teveel om te kunnen maskeren. Dit keer had ik het wel zien aankomen, want de oude lading fondant voelde prima aan, de nieuwe ook, maar toen ik ze bij elkaar deed werd het wat droog. Niet heel brokkelig, maar aan de randjes wel wat korrelig. Magnetron, vochtige handen, hielp allemaal niks.
Prullenbak, héél diep ademhalen, nieuw plan bedacht. Dan maar een ander ontwerp en blanke fondant als ondergrond. Dan hoefde ik niet te kleuren en minder lang te kneden. Nog meer fondant zodat ik nu sowieso op de halve centimeter zat. So far so good, fondant voelde goed, zag er goed uit, helemaal top... Tot ik het op de taart leg en de plooien probeer weg te werken. Aan de zijkanten werd de fondant haast leerachtig: erg stug en het ziet er ook uit als leer, met van die hele kleine rimpeltjes zegmaar. En op de rand wéér scheuren, minder als poging 1 en 2, maar nog steeds! En tot overmaat van ramp nam ik met mijn vingers door het gepriegel ook wat van de chocoladebotercreme mee, zodat er nu bruine vlekken op zitten.
Ik laat het erop zitten en doe het maar af als experiment op die verjaardag, maar ik wil niet aan taart 2 beginnen voordat ik nu weet wat ik verkeerd doe.
Mijn vraag: Wat doe ik verkeerd? En bekleden jullie echt met fondant van een halve centimeter dik? Ik vind dat namelijk nogal een lading. Hoeveel gram fondant gebruiken jullie voor een 20 cm van 10 cm hoog?
Alvast bedankt!