1

Onderwerp: Waarmee kan ik je helpen?

Hallo allemaal,

Het is misschien een hele aparte topic die je niet of nauwelijks tegenkomt, omdat je vaak bepaalde dingen over taarten en koekjes aan andere vraagt.
Hierdoor help je jezelf, dat is vrij logisch.

Ik zal even uitleggen waarom ik deze topic gestart ben en wie ik ben
Zelf ben ik banketbakker en in plaats van dat ik de hele tijd in de bakkerij sta wil ik graag mensen helpen zoals jij als het gaat om koekjes, taart of cake.

Heel vaak komen familieleden naar mij om te vragen hoe ze koekjes kunnen bakken of waarom hun taart telkens inzakt in de oven.

Daarom ben ik eens gaan kijken op forums, omdat ik dacht dat er meerdere mensen waren die of hetzelfde probleem hadden of die een probleem hadden maar niet wisten hoe ze deze moeten oplossen.

Daarom heb ik besloten hier een Topic van te maken om jouw een kans te geven het aan iemand te vragen die wat meer ervaring heeft in het bakken van koekjes, taart e cake.

Ik ben deze Topic niet voor niks gestart, want jij moet mij vertellen wat je probleem is met je koekjes, taarten en/of cake.

Waarom moet jij mij jouw probleem vertellen?

Zelf ben ik van plan ( en stiekem al mee bezig ) een boek te schrijven koekjes ( later taart en cake ).
Dit is niet zo moeilijk voor mij aangezien ik ervoor geleerd heb. Maar zelf doe ik graag anders als andere. In plaats van dat je alleen maar recepten en technieken leest en leert in verschillende boeken wil ik jouw probleem of mening horen en deze in het boek oplossen.

Jij bent tenslotte de gene die met een vraag of probleem zit.

Bijvoorbeeld:

Garen je koekjes niet zoals je wilt?
Kom je niet uit met de recepten die je op internet hebt gevonden?
Zakt je kapsel ( taart ) of je cake telkens in?
Misschien zoek je wel een kinderrecept voor koekjes of taart?

Het maakt niet uit wat voor probleem of vraag hebt.

Ik wil graag van jouw weten wat je probleem of vraag is zodat ik deze voor jouw misschien wel kan oplossen.

Oh en nee ik probeer je niks aan te smeren, ik probeer je te helpen met je probleem. Dus laat me je helpen.

Je kunt uiteraard reageren op het forum, zo niet stuur dan een mailtje naar rob_dennissen@hotmail.com

Help jezelf en reageer!

2

Re: Waarmee kan ik je helpen?

Oh, weet wat je zegt!
Hier ga ik dankbaar (mis)gebruik van maken!

Eerste probleem:

Mijn koekjes worden zacht als ik ze decoreer met fondant. Vind fondant mooier dan icing...
Heb al verschillende recepten geprobeerd, maar mijn koekjes willen niet knapperig blijven!
Bewaren ook al van alles geprobeerd (in een koekjestrommel, in een luchtdichte pot met rijstkorrels die het vocht op zouden moeten nemen....)

Help!

3

Ga ik onthouden :D

4

Welkom op het forum. Fijn dat je wilt helpen :) Het leuke aan een forum is dat er heel veel hulpvragen worden gepost, dus het beste kun je helpen door die vragen te lezen en dan in betreffend topic een antwoord, advies, tip, whatever te plaatsen.

Daarmee help je het forum ook gelijk, met de zoekfunctie komen dan namelijk de juiste antwoorden bij de juiste vragen te voorschijn.

Veel forumplezier en alvast bedankt voor je input :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

Welkom op het forum Rob!

Super tof dat jij je ervaring en expertise wilt delen hier. :thumb:

Ik zit al een poosje met 1 vraag:

ik heb eens de Romanoff Pavlova van 24kitchen gemaakt. ( :9 )
In het filmpje zie je dat er verse eiwitten gebruikt worden, echter worden deze niet goed verhit.
Althans, gezien de binnenkant zacht blijft ga ik daar van uit...
(de pavlova moet 90min op 120g)

Dan is de taart toch niet veilig? (salmonella) hoe zit dit?

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

6

Ik heb ook een vraag. Ik wil al jaren leren spinsuiker maken. Mooi engelenhaar of zo'n mandje van spinsuiker dat je dan als een kommetje over bijv. je bolletje ijs kan zetten. Ik weet dat je dan glucose ofzoiets moet kopen. Of je hebt geloof ik ook van die speciale korrels ervoor die je bij de hanos of de Sligro kan kopen. Maar dat wil ik niet, ik wil het met 'gewone huishoud'ingrediënten kunnen maken (kristalsuiker, honing - maakt niet uit).

7 Laatst bewerkt door bakmat (01-03-2014 10:16)

Kijk eens aan, pavlova heb ik ook al eens gemaakt en is super lekker.
Ik zat ook met het probleem samonella, maar Rudolf zij dat ei al bij 80 graden gaar wordt, dus kan dan geen salmonella meer van komen.
Hij zei zelfs dat als je op 90 graden bakt de pavlova witter blijft, maar dan moet je de baktijd verlengen naar meer dan 2 uur.
Het zachtblijven van binnen zou komen door de azijn, maar ook dat heeft blootgestaan aan de goede temperatuur, dus kan geen kwaad volgens mij.
gr bakmat

8

Nou, dan post ik ook maar even een vraag.
Ik wil graag cake in een mok maken, omdat de meester van mijn dochter aanstaande dinsdag 25 jaar leraar is.
Echter heb ik al een aantal recepten geprobeerd, maar deze worden heel sponsachtig en echt niet lekker.
Ik wil juist geen chocolade variant, omdat ik die niet van te voren kan uit proberen en zelf proeven, omdat ik dat echt niet lust en m'n man ook niet.
M'n dochter lust alles, dus dat is niet echt betrouwbaar.

Weet jij een echt lekker cake in een mok recept, voor magnetron of oven?

Groeten sandra

I may not be perfect, but i'm always me

9

Hallo allemaal,

Ik wil jullie bedanken voor de interesse in dit vak en in de oplossing die ik je misschien kan bieden.
Ook wil ik iedereen complimenteren met de creativiteit die veel mensen hebben.
Zelf heb ik in bakkerijen gewerkt waar de mensen ( collega's ) toch minder creatief zijn/denken als dat sommige van jullie zijn.

Zoals jullie wel gezien hebben is dat ik hier geen antwoorden geef.
Dat heb ik express gedaan.

Als iedereen vragen stelt en ik daar meteen antwoord op geef weet niemand meer welk bericht van wie is.

Daarom heb ik een topic aangemaakt "Jou probleem opgelost"

Hier kan je dus ook jouw oplossing vinden van je probleem als ik deze er al voor jouw heb opgezet.

Ik wens je veel bak plezier!!

PS: Ik weet dat in "Jou probleem opgelost" een w bij jou hoort te staan. Dit is een type fout.

10

Even een knip- en plak actie van mij uit het andere topic:

Ik vind het echt hartstikke leuk dat je wilt helpen, maar dit is niet hoe het forum werkt, het maakt het zo ontzettend onoverzichtelijk.

Iemand die zoekt naar een antwoord komt in een topic met een titel die ze niet kunnen plaatsen, ziet antwoorden op vragen die ze niet kunnen vinden en je moet switchen om e.e.a duidelijk te houden.

Onoverzichtelijke draadjes met antwoorden en vragen door elkaar kunnen wat mij betreft prima in de babbel rubriek, maar de overige rubrieken willen we graag zuiver houden. Dus: vragen in een apart topic, per vraag, zodat er niet diverse onderwerpen in één topic lopen en antwoorden in betreffend topic. Niet vraag hier, antwoord daar.

Bij vragen aan mij: klik rustig op het contactknopje onder mijn naam :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

11

Hallo Allemaal,

Mijn excuses voor de verwarring.
Ik dacht namelijk dat het handiger was om vraag en antwoord gescheiden te houden.
Dit was dus geen goed idee.
Vanaf nu kunnen jullie de vragen stellen en krijge jullie ook op dezelfde topic "Waarmee kan ik je helpen"antwoord op je vraag.

Ik zal daarom ook hieronder de antwoorden neerzetten die ik al had neergezet in de andere topic.

Nogmaals sorry voor de verwarring.

12

Hoi Seefje,

Jouw vraag was hoe je ervoor kan zorgen dat je koekje knapperig blijft met fondant.

Ten 1e alle koekjes zijn weer anders en de 1 blijft meer knapperig als de ander.
Ik ga er vanuit , omdat je met fondant werkt dat je zandkoekjes bakt en deze met fondant decoreert.

Je moet weten dat in het algemeen koekjes vrij snel zacht worden, ook al verpakt je het zo luchtdicht mogelijk. De kwaliteit verdwijnt en het word ook niet lekker meer.

Als ik jouw zo hoor gebruikt je vloeibaar fondant. Dit word later hard op een koekje , omdat het koekje een klein deel van het vocht van fondant opneemt  ( door suiker ). De rest droogt op in de buitenlucht.

Wel helpt het als je je koekje helemaal laat afkoelen ( door het bijvoorbeeld in de koelkast te leggen ).

Doordat het koekje kouder is en dus het fondant eerder afkoelt word de fondant sneller hard en trekt het vocht minder snel in het koekje, hierdoor blijft je koekje toch knapperig.

Ik hoop dat je iets aan mijn antwoord hebt gehad, zo niet, dan hoor ik het op "waar kan ik je meer helpen"

RobD

13

Hoi Siena en Bakmat,

Jullie hadden een vraag over de pavlova of Altans de romanoff pavlova van Rudolf en specifiek over de salmonella in het eiwit.

De angst die jullie hebben met het zachte eiwit is eigenlijk nergens voor nodig ( wel goed dat jullie voorzichtig zijn ).

Salmonella  is een bacterie die buikpijn en diarree kan vormen. Echter de kans dat je dit krijgt is zo'n 1 op de 3 duizend ( 3000 ), dit wil dus zeggen dat de kans erg klein is dat jij eieren met Salmonella gekocht heb.

Ook is het zo dat je pavlova op zo'n manier droogt ( je bakt pavlova niet ) dat de bacterie worden gedood. Salmonella word al gedood bij temperatuur van 70 graden. Pavlova droog je op een hoger temperatuur.

Pavlova zelf droog je ook langere tijd hierdoor komt de warmte ( hitte ) ook goed in de binnenkant, alleen haal je de pavlova of het moment dat het eiwit binnenin gaat stollen ( hard word ) eruit waardoor je dus de marshmellow structuur krijgt. Het hard worden van de binnenkant word vertraagt door inderdaad het azijn ( dat door de temperatuur weer vervliegt).

1 ding vergeten veel mensen altijd en dat is dat pavlova ( die iedereen kent ) lang moet drogen.
Veel banketbakkers zetten na werk hun oven uit op 100 graden ( wat met de tijd afkoelt ) en drogen een hele nacht hun pavlova.

Bij Romanoff is het zo dat je een snelle pavlova wilt maken ( door de temperatuur word de buitenkant inderdaad baisse. De temperatuur binnenin word geen 120 wel word de temperatuur zo'n 90 graden ( de salmonella word dus gedood ).

Oftewel jullie hoeven je nergens zorgen om te maken.

Mochten jullie nog vragen hebben. Ga dan naar "waarmee kan ik je helpen"

Heel veel succes!

RobD

14

Hoi Maria1000,

Jij had een vraag over de spinsuiker hoe je dit op een zo'n natuurlijke manier kan maken.

Zo te horen ben je vrij creatief aangezien je al met spinsuiker bezig bent, Wat goed!

Ik zal je bij deze wel moeten teleurstellen.

Ten 1e moet je weten dat het soms makkelijk lijkt spinsuiker of iets dergelijks te maken, dit is echter een stuk moeilijker. Veel banketbakkers zijn ook echt jaren bezig voodat je zoiets helemaal onder de knie hebben.

Maar goed even terug op jou vraag.

Echt biologisch zoals ik het ken gaat niet. Wel kan je met glucose, water en melissuiker spinsuiker maken.

Ook kan je van isomalt spinsuiker maken door dit te smelten in een pannetje.
Het verkleurt niet ( dus word geen karamel ). Je kan er dus leuke kleuren en smaakstoffen aan toevoegen.

Waarom lukt het natuurlijk niet?

Omdat het een bepaald proces is waarmee ze enzymen aan gewone suiker ( kristal ) toevoegen.
Hierdoor word de energiegehalte minder ( het word dus een soort zoetstof ), maar je kan er ook diarree van krijgen ( dit ligt per persoon anders ).

Het beste wat ik je dus aanraad is gewoon in een webshop glucosestroom kopen en dit koken met water en suiker.

Hier heb je een recept die je kan gebruiken

http://passie.horeca.nl/pdf/6265/Spinsuiker ( kopieer de link en zet het in de zoekbalk van je browser)

Ik hoop dat ik je voldoende geholpen heb met je probleem.

Mocht je nog vragen hebben, Bij  "waarmee kan ik je helpen" kan je terecht.

15

Hoi Sandra,

Jij had een vraag over, hoe je een cake in een mok kan maken/bakken maar wel zo dat het niet sponzig word.

Nou Sandra nu moet ik eerlijk met je wezen, ik heb het zelf nog nooit een cake in een mok gemaakt.

Ik zal je mijn idee erover geven hoe ik het zou doen. Misschien heb je daar wel iets aan.

Als ik een cake in een mok zou maken dan zou ik kijken hoeveel gram er in het kopje past.
Dit kan je testen door water in het kopje te doen.

De hoeveelheid water staat dan gelijk aan de hoeveelheid beslag.

Daarna zou ik een recept cake wat bedoelt is voor een rechthoekige cake omrekenen naar het kopje.

Bijvoorbeeld in een mok gaat zo'n 275 ml water/beslag.
Een normale cake is zo'n 450 tot 500 gram.

Ik zal je een formule geven hoe je het makkelijkst kan omreken bijvoorbeeld: zeg dat 150 gram bloem in een normale cake gaat, die 150 gram moet je dan omreken naar het formaat kopje.

Dit is wat je doet:

150 delen ( : ) door 100 dat heb je het gewicht voor 1 procent van de rechthoekige cake en daarna doe je keer ( x ) 275. Dan heb je het gewicht bloem voor je cake in het kopje.

Op deze manier zou ik het doen.

Dit is trouwens een voorbeeld dus houd je aan je recept en reken het alleen even om. Misschien werkt het. Zo niet zoek een recept op internet. je hebt er genoeg.

Je vertelde ook dat je geen chocolade wilt, dat wil dus zeggen dat je ook nog niet naar de recepten van de chocoladecake in mok heb gekeken.

Ik raad je aan dit wel te doen, waarom?

Het enige wat je eraf moet halen is vaak de cacao. Als er stukjes in zitten van chocola kan je deze vaak ook verwijderen. Dan blijft er blanke cake over.

Mocht je willen weten hoe je dat eruit haalt.

Verwijder de cacao maar doe het gewicht van de cacao bij de bloem. Zodat het gewicht blijft maar er geen cacao in het recept zit.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Zo niet dan kan je je vragen kwijt op "waarmee kan ik je helpen"

Veel succes!!

16 Laatst bewerkt door djehr (03-03-2014 18:33)

robD schreef:

Hoi Seefje,

Jouw vraag was hoe je ervoor kan zorgen dat je koekje knapperig blijft met fondant.

Ten 1e alle koekjes zijn weer anders en de 1 blijft meer knapperig als de ander.
Ik ga er vanuit , omdat je met fondant werkt dat je zandkoekjes bakt en deze met fondant decoreert.

Je moet weten dat in het algemeen koekjes vrij snel zacht worden, ook al verpakt je het zo luchtdicht mogelijk. De kwaliteit verdwijnt en het word ook niet lekker meer.

Als ik jouw zo hoor gebruikt je vloeibaar fondant. Dit word later hard op een koekje , omdat het koekje een klein deel van het vocht van fondant opneemt  ( door suiker ). De rest droogt op in de buitenlucht.

Wel helpt het als je je koekje helemaal laat afkoelen ( door het bijvoorbeeld in de koelkast te leggen ).

Doordat het koekje kouder is en dus het fondant eerder afkoelt word de fondant sneller hard en trekt het vocht minder snel in het koekje, hierdoor blijft je koekje toch knapperig.

Ik hoop dat je iets aan mijn antwoord hebt gehad, zo niet, dan hoor ik het op "waar kan ik je meer helpen"

RobD

Wil hier toch even op reageren Rob  :o Seefje bedoelt niet de vloeibare fondant maar de rolfondant (de suikerpasta waarmee we ook de taarten bekleden). Koekjes worden hierdoor inderdaad snel zacht. Ik heb het nooit geprobeerd maar ik hoor dat het kan helpen als je je koekjes insmeert met vloeibare chocolade. Daarmee voorkom je dat de fondant in aanraking komt met het koekje en het zacht wordt.

17

Hoi djehr,

Bedankt voor je reactie.
Ik heb seefje dan inderdaad verkeerd begrepen.
Wat je dan kan proberen is eetbare lijm of inderdaad chocolade. Chocolade word ook vaak in korst gebakje gedaan omdat de slagroom of gele room dan vaak in de korst gaat zitten hierdoor word het heel nat en sponzig.
Alleen word het met chocolade ( met een bepaalde hoeveelheid ) een vieze zooi.
En nogmaals het ligt eraan wat voor koekje en welk gerept je gebruikt niet ieder recept op internet is even goed natuurlijk;)

Succes!