1

Onderwerp: Biscuit komt niet meer uit de vorm

Sinds mijn verhuizing willen mijn biscuits niet meer uit de vorm komen. Bijzonder frustrerend en zonde van alle ingredienten.

Ik heb niet het idee dat ik iets anders doe dan voorheen. Gisteren uiteindelijk een gebakken met 2 stroken bakpapier over de bodem naar de zijkanten, maar ook dit is niet zo mooi strak als anders...

Ter informatie; ik gebruik de pannen van PME, ze zijn royaal ingesprayt met bakspray en ik gebruik de mix van de makro.

Iemand een idee waarom het niet meer gaat?

2

Re: Biscuit komt niet meer uit de vorm

je hebt een andere oven neem ik aan, dus andere baktijd/temperatuur...
Ik zou de biscuit 5min langer in de oven laten staan, kijken of dat helpt :)
Elke oven is anders, dus uitproberen maar....

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

Ik zou ook aan de oven denken :/

4

Na 3 mislukte biscuits begin ik knap geirriteerd te raken, wat stom zeg voorheen ging het altijd perfect.... Bedankt voor jullie reactie's, meer tips zijn natuurlijk welkom.

Anders ga ik eens proberen in de oven van mijn moeder om te kijken ofdat verschil maakt.

De biscuit is namelijk verder perfect, goed hoog en smaak is ook goed.

5

waarom doe je niet gewoon onder én rondom een bakpapier,
kleine moeite, groot resultaat!

en, oefenen met je andere oven.

succes!

6

ik doe ook altijd onder een rond stuk bakpapier en stroken aan de zijkanten. en het ligt inderdaad waarschijnlijk aan je oven...

7

Ik had dat ook ineens!
Ik doe nu de bakvorm invetten en dan in .. smeren? poederen? met bloem.
Sindsdien komen ze er weer perfect uit!
Oh en de temperatuurverschillen hoger maken. Starten op 145 minuten, dan 160 en dan 175.
(deed eerst 150,160 en 170)

.. Want taart kan altijd!!

8

Ik had dat ook na verhuizing.
Ging van een heteluchtoven naar gewone oven en toen bleven inderdaad de zijkanten vastzitten.
Niet helemaal trouwens, meestal alleen het bovenste randje van het biscuit. Ik snij ze met een glad mes voorzichtig los en dat werkt prima voor mij.

9

Ik denk ook aan langer bakken. Pas als je ziet dat het biscuit aan de zijkant los komt uit de oven halen.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

10

Wat bij mij het geval is..... hij is zeker weten gaar op sommige stukken komt ie wel los en sommige niet ondanks het goed invetten van de vorm.

11

Bedankt voor de vele reactie's.

Ik begin op 125 graden, dan na 10 minuten naar 150 en dan de resterende tijd op 175. Ging voorheen prima. Prik er dan in met een sateprikker en als die droog uit de biscuit komt haal ik het eruit.

Van het weekend zal ik wel wat tijd hebben en ik wil ook een verjaardagstaart maken voor mijn vader dus ik zal gaan uitproberen wat werkt. Ik houd jullie op de hoogte *D

12

Ik gebruik nooit bakspray en smeer de blikken ook nooit in met boter o.i.d.
Ik heb vellen zwart "bakplastic" gekocht (Lidl verkoopt het wel eens en anders Blokker) en deze voor al mijn blikken op maat geknipt. Ik leg dus een cirkel op de bodem en verder heb ik stroken geknipt voor de zijkanten.
Zo kun je het biscuit na het bakken ook makkelijk uit het blik "liften" en af laten koelen. Stroken en cirkel van het biscuit afhalen en je hebt een mooi en strak baksel!

13

Vrijdagavond is er dan eindelijk weer een perfecte biscuit gebakken.

Had de bakvorm een beetje ingesmeerd met crisco en bekleed met bakpapier. Werkelijk nog nooit zo'n strakke biscuit gemaakt. :thumb: