1

Onderwerp: huwelijkstaart vraagje

Hallo

Ik kreeg deze week de vraag om een huwelijkstaart te gaan maken, 90 personen groot en we kozen samen voor een stapel van 5 hoog. Ik heb al tot 2 gestapeld en meegegeven met de klant maar nu moet ik dus voor 5 taarten gaan. Ik ga normaal als volgt te werk, ik plaats dowels in de onderste taart en dan leg ik daar een taartkaron op en een tweede karton met de taart erop(uiteraard gebruik ik daarvoor een frosting als kleefstof). De rand werk ik dan mooi af zodat je niks ziet, maar... ik ontdek wel dat er een grote gleuf ontstaat bij het leggen van 2 kartons, hoef ik dat eigenlijk te doen 2 kartonnetjes gaan gebruiken? en mijn volgende vraag ik moet deze wegbrengen en het is toch een uurtje van me weg, ik zou eventueel de eerste 2 lagen al reeds stapelen en de andere 3 apart meenemen maar zou ik ze eventueel toch alle vijf gaan stapelen en hoe dan? de bloemen (niet zo heel veel) zou ik dan wel ter plaatse op zetten, om tegen breuk te begoeden)))
Wie kan me wat raad geven????

Fanny

2

Re: huwelijkstaart vraagje

Je onderste taart op een cakedrum zetten. Iedere taart goed dowelen en werken met cakeboards ipv kartons (tegen de witte kant van het board wel een karton plakken!). Zeker de onderste 3 (liefst 4). Voor de bovenste kun je evt 2 kartonnetjes gebruiken.
Evt. kun je een lange dowel door je hele taart heen doen. Vergeet dan niet om van te voren gaten in je boards te maken.
En denk ook aan het soort vullingen. Als je een uur moet rijden moet je voor vullingen kiezen die buiten de koelkast kunnen, tenzij je een taart gekoeld kunt vervoeren.
Bloemen zou ik er gewoon opzetten. Ik denk dat ze in een bakje eerder breken dan op de taart. Evt, wat extra maken en die ter plekke vervangen.
Ik heb één keer op locatie gestapeld, maar dat doe ik nooit meer. Wat een gestress zeg!

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

3

Re: huwelijkstaart vraagje

cakebym schreef:

Je onderste taart op een cakedrum zetten. Iedere taart goed dowelen en werken met cakeboards ipv kartons (tegen de witte kant van het board wel een karton plakken!). Zeker de onderste 3 (liefst 4). Voor de bovenste kun je evt 2 kartonnetjes gebruiken.
Evt. kun je een lange dowel door je hele taart heen doen. Vergeet dan niet om van te voren gaten in je boards te maken.
En denk ook aan het soort vullingen. Als je een uur moet rijden moet je voor vullingen kiezen die buiten de koelkast kunnen, tenzij je een taart gekoeld kunt vervoeren.
Bloemen zou ik er gewoon opzetten. Ik denk dat ze in een bakje eerder breken dan op de taart. Evt, wat extra maken en die ter plekke vervangen.
Ik heb één keer op locatie gestapeld, maar dat doe ik nooit meer. Wat een gestress zeg!

Bedankt voor de tip mare weet jij waar ik zo een grote dowel kan aankopen? Ik vind er geen (tot nu toe) in de leukste taartenshop vandaar de vraag)))Ik ga het eens allemaal zeer goed bekijken, ik heb van die grote isomo boxen en ik moet nog even bekijken of er de grootste in kan, indien wel dan heb ik al véél geluk ;-)

Maar je bent al heel erg bedankt voor de zeer goede tips))))
Fanny

4

Re: huwelijkstaart vraagje

Geen idee waar je die koopt  :lol:  :lol:  Ik gebruik ze namelijk nooit.
Graag gedaan trouwens!

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

5

Re: huwelijkstaart vraagje

Met 1 lange dowel kom je door 3, soms 4 taarten; dus dat is het grootste gedeelte al  :) 
In de Gamma verkopen ze ook rondhout van 2,70m van 6mm doorsnee. Er heeft een analist (ook van het DLTforum) ooit eens allerlei proefjes op los gelaten, maar niks kunnen vinden waardoor het niet in taart zou mogen... Wel schoonmaken van tevoren, want in de bouwmarkt is het niet echt voedselveiligschoon denk ik ;-)

Je moet ook even bedenken of je 5 lagen tegelijk kunt tillen, anders iemand meenemen om te helpen tillen (altijd beter, ook ivm trappen/deuren/nervous breakdown  ;-) ).
Het onderbord (drum) wat extra groot maken, dat tilt makkelijker/steviger.
Wanneer je vullingen gebruikt die niet gekoeld hoeven, heb je geen isolerende dozen nodig  :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl