1

Onderwerp: Help!!

Hallo allemaal,

De laatste tijden heb ik steeds weer hetzelfde probleem als ik een cake bak. Zolang het in de oven is ziet het er heel mooi uit maar als hij eenmaal de oven uit is, dan zakt hij in (zie foto) :S  :S

Kan iemand mij vertellen waarom dit gebeurt??

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/t1/1948044_10153930353040045_2032158887_n.jpg

Re: Help!!

Is het cake of biscuit?
Lijkt me dat ie niet gaar is?

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

3

Het is cake. Normale cake die ik altijd al gemaakt heb. Hij is wel gaar en de smaak is ook goed. Alleen de vorm is heel raar!

4

Heb je een andere mixer of keukenmachine?

5 Laatst bewerkt door Angel24 (19-02-2014 15:01)

Ik gebruik een normale handmixer ( ook altijd al gebruikt)
Ik weet echt niet waaraan het ligt :(

dit kan ook komen door de cake te snel uit de vorm te halen...
misschien dat het daar aan licht

7

ook al laat ik hem in de vorm afkoelen toch zakt hij zo in  :grr:

angelique_19 schreef:

dit kan ook komen door de cake te snel uit de vorm te halen...
misschien dat het daar aan licht

8

Dat ziet er gek uit zeg. Wat rot voor je. Ik heb werkelijk geen idee, vooral als je zegt dat het wel gaar is. Wat een mysterie...

Tieneke

9 Laatst bewerkt door Angel24 (19-02-2014 20:32)

Snap je!!  Hopelijk kan iemand er wel antwoord op geven

10

vet je je vorm mss. mbv iets anders in? Weliswaar niet zo extreem als op jouw plaatje maar ik heb zoiets ook eens in lichte mate gehad en dat bleek te liggen aan een andere bakspray...

11

Misschien kan je iets meer info verschaffen, heb je foto's van gelukte cakes?

Welke ingredienten gebruik je, welke verhoudingen, welke bakvorm, welke oven, hoelang bak je, hoe controleer je of je cake gaat is?

Je stort hem zo te zien in een diep bord? Want bovenop meen ik bakpapier te zien......als je het doorsnijdt hoe ziet je cake er dan uit?

12

De foto's van gelukte taarten kun je hier op de site vinden. 
http://forum.deleukstetaarten.nl/viewto … ?id=226659

het recept:
200 gram zelfrijzendbakmeel,
200 gram suiker,
200 gram boter,
snufje zout,
4 eieren.

Ik heb heteluchtoven, bak altijd op 175graden (30min) en controleer met een sateprikker (als die droog uitkomt is mijn cake gaar) als ik hem doorsnijd is hij gewoon goed gaar en proeft ook gewoon goed.

Toevallig heb ik deze in een diep bord gezet :O

Karin09 schreef:

Misschien kan je iets meer info verschaffen, heb je foto's van gelukte cakes?

Welke ingredienten gebruik je, welke verhoudingen, welke bakvorm, welke oven, hoelang bak je, hoe controleer je of je cake gaat is?

Je stort hem zo te zien in een diep bord? Want bovenop meen ik bakpapier te zien......als je het doorsnijdt hoe ziet je cake er dan uit?

13

Ga iedere stap na die je doet, heb je een ander soort meel gebruikt of andere eieren? Het kan aan iets heel kleins liggen! Inderdaad andere bakspray of iets dergelijks. Het zit hem vaak in kleine dingen. Wellicht is er iets aan de hand met de temperatuur van je oven?

Het is in ieder geval verschrikkelijk balen!

Succes!

14 Laatst bewerkt door Angel24 (19-02-2014 22:48)

Voor zover ik weet gebruik ik nog steeds dezelfde spullen. Ik hoop dat ik er snel achter kan komen

15

misschien teveel bakspray?

16

Ik ben toch ook wel erg benieuwd! Juist omdat je zegt dat je niks anders doet en/of andere ingrediënten gebruikt... :think: . Blijf dit topic volgen  ;)

17

Misschien een rare vraag. Is er iets veranderd aan je zelfrijzend bakmeel?
Misschien dat ie te veel (en grote) luchtbellen produceert en dan door de temperatuurdaling zakt ie misschien in?

18

Bij mij ziet het baksel er zo uit als ik het niet direct uit de vorm haal!
Echt binnen een minuut er uit halen, dat werkt bij mij!
En misschien opbouwen qua baktemperatuur?

groetjes Wilma

19

Ik haal hem ook gelijk uit de vorm maar opbouwen qua temperatuur doe ik niet. Ik laat hem op 175 hetelucht. Ik zal proberen hem op te bouwen qua temperatuur.

Wollie schreef:

Bij mij ziet het baksel er zo uit als ik het niet direct uit de vorm haal!
Echt binnen een minuut er uit halen, dat werkt bij mij!
En misschien opbouwen qua baktemperatuur?

20

Na al het gedoe met mijn misvormde cake, heb ik alsnog wat moois van kunnen maken =D

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t1/1654371_10153934767105045_1370215298_n.jpg

21

Volgensmij niet   :think:

lieke-webbie schreef:

Misschien een rare vraag. Is er iets veranderd aan je zelfrijzend bakmeel?
Misschien dat ie te veel (en grote) luchtbellen produceert en dan door de temperatuurdaling zakt ie misschien in?

22

joh, de taart had gewoon vast de vorm van Barbie aangenomen (knipoog)
ziet er prima uit hoor!

23

Hahaha… ja he! De eerste keer dat ik een barbie gemaakt heb. Ik moest hem eigenlijk dikker crumbcoaten, hierdoor zou de vedeling minder te zien zijn. Nou, dat weet ik dan voor de volgende keer ;)

omakneeltje schreef:

joh, de taart had gewoon vast de vorm van Barbie aangenomen (knipoog)
ziet er prima uit hoor!