1 Laatst bewerkt door Taartensprookje (10-02-2014 16:11)

Onderwerp: Boetseren.. hoe bewaren?

http://taartenacademie.nl/feeststrik-met-krulletjes/

Ik heb een vraagje over boetseren. Ik wil voor aanstaande vrijdag iets boetseren voor op een taart waarmee ik mijn beste vriendin wil verrassen. Nu wil ik donderdagavond de taart bakken, vrijdagochtend decoreren en dan meenemen naar haar. Omdat ik nog nooit geboetseerd heb en dit dus wel enige tijd in beslag zal nemen wil ik op tijd beginnen.

Stel ik maak het vanavond.. blijft het dan goed tot vrijdag?
Hoe, waar bewaren.. kast, vriezer, koelkast?

--- Ik werk met marsepein voor het boetseren.
--- Krullen (zie linkje bovenaan dit bericht, alleen dan losse krullen en geen strik!!) wil ik maken van fondant, dit komt morgen binnen.. heb ze genoeg tijd om dan nog te harden?

2 Laatst bewerkt door Mistey (10-02-2014 16:30)

Re: Boetseren.. hoe bewaren?

ik doe het in een luchtdichte doos in de koelkast heb sommige zelfs een week van tevoren gemaakt voor het uitharden van fondant kun je tylose gebruiken en als je ze aan de lucht laat uitharden gaat het sneller dus buiten de koelkast

https://www.facebook.com/pages/Jacakeli … 593?ref=hl
als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat !

3 Laatst bewerkt door Esther68 (10-02-2014 16:50)

Re: Boetseren.. hoe bewaren?

In de koelkast?  :think:  Wordt het dan niet vochtig?
Ik boetseer soms met marsepein (poppetje) en soms met fondant (fijne boetseersels en strikken). Ik laat de boetseersels altijd aan de lucht drogen. Daarna stofvrij in een bakje, maar niet in een Tupperware oid bakje. Ben bang dat het anders te vochtig wordt  ;)
Ik bewaar trouwens nooit marsepein/fondant in de koelkast, maar gewoon in zakjes in een luchtdichte bak. Hoeft helemaal niet in de koelkast  ;)
Oh ja, soms maak ik een strik een dag van tevoren en dan is deze al uitgehard  :Y

4

Re: Boetseren.. hoe bewaren?

Move to ~> taartdecoratie algemeen

Marsepein en fondant hoeven niet in de koelkast. Liever niet zelfs omdat het daar te vochtig is. Stofvrij wegzetten is voldoende.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

Re: Boetseren.. hoe bewaren?

Sorry dat ik het in de verkeerde rubriek had neergezet!

Bedankt voor de reacties! Kan ik mooi vanavond alvast aan de slag met het boetseren,
morgen maak ik dan de krullen van fondant en dan vrijdag op de taart!

Fijn alle tips! Super forum dit!

6

Re: Boetseren.. hoe bewaren?

Ik bewaar het ook niet in de ijskast, laat het aan de lucht drogen en dan dek ik het af met keukenrol of in een zak =)

Die krullen drogen wel voor vrijdag hoor, ben benieuwd naar je taart =D
Ik zou als ik jou was een klein beetje tylose door je fondant doen van je krullen

Heel veel plezier =D

Re: Boetseren.. hoe bewaren?

Baklataart schreef:

Ik bewaar het ook niet in de ijskast, laat het aan de lucht drogen en dan dek ik het af met keukenrol of in een zak =)

Die krullen drogen wel voor vrijdag hoor, ben benieuwd naar je taart =D
Ik zou als ik jou was een klein beetje tylose door je fondant doen van je krullen

Heel veel plezier =D

Dankje Baklataart! Ik za, er tylose door doen! Laat je de krulen drogen terwijl ze om het rietje zitten of haal je ze er eerst af en laat je ze dan drogen? Laat je ze drogen in open ruimte.. op de aanrecht bijvoorbeeld of in een gesloten bak?

Als de taart klaar is kom ik 'm showen!

8

Re: Boetseren.. hoe bewaren?

Zelf laat ik het om het rietje drogen op een dienblad met keukenrol.

Heel veel succes!!

Re: Boetseren.. hoe bewaren?

Ontzettend bedankt! Ga nu de fondant kneden!

Re: Boetseren.. hoe bewaren?

Ik heb het fondant goed gekneed. Het werd mooi 'zacht'. Tylose erbij gedaan, 1 theelepel. Goed gekneed en ff laten rusten, die tip zag ik ergens op een site staan. Toen uitgerold, stroken gemaakt, gedraaid en nu laat ik t hard worden.

Nu zag ik alleen wat scheurtjes ontstaan op sommige plekken.direct nadat ik t gedraagd had.. Hoe zorg ik er voor dat dit niet gebeurd?

Hoop zo dat de krullen lukken.. Het lijkt niet heel moeilijk maar door die scheurtjes word ik nu toch wat onzeker of ik t wel goed heb gedaan. Ik heb trouwens fondant van funcakes, hier via de webshop besteld!

11

Re: Boetseren.. hoe bewaren?

Ik denk dat je (iets) teveel tylose erdoorheen gedaan hebt. Ik doe dit meestal op gevoel omdat de ene fondant de andere niet is. Sommige fondant hardt van zichzelf al wat uit. Geloof dat FunCake minder snel uithardt dan bv SatinIce. Ik laat trouwens nooit de fondant+tylose rusten. Dit heb ik de eerste keer wel gedaan, omdat ik dit ook gelezen had op DLT  ;) , maar ik kon er niks meer mee. Veel te droog en hard. Ik begin dus gelijk met wat ik wil maken  :Y

Re: Boetseren.. hoe bewaren?

Tnx voor de tip! Nadat ik t ff had laten rusten was het bij nog steeds heel zacht en soepel! Ik zal volgende keer minder tylose gebruiken. Ik zag ergens staan een theelepel.. Dat heb ik gedaan.. Maar nu ik er over nadenk.. De ene theelepel is groter dan de andere! Gister niet bij stilgestaan!  :rolleyes:

13

Re: Boetseren.. hoe bewaren?

En zijn je krullen gelukt? =D

Misschien na het rusten nog extra door kneden om scheurtjes te voorkomen?

Re: Boetseren.. hoe bewaren?

Ik moet ze nog ff van de potlood afhalen, heb ze daar om heen gemaakt! Als ik dat gedaan heb laat ik t weten en na vrijdag kom ik ff de taart showen!

Na het rusten heb ik wel nog ff doorgekneed. Ik denk dat ik.toch gewoon teveel tylose heb gebruikt!