1

Onderwerp: Gebruik FMM Straight frill cutters no. 4

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik heb de FMM Straight frill cutters no. 4 aangeschaft en het lijkt me super om van die leuke randjes te maken. Maar ik krijg het niet voor elkaar! Ik heb de fondant met tylose dun uitgerold, heb de uitstekers ingesmeerd met Crisco, maar het werkt niet. De fondant blijft er in plakken en als er al iets uitkomt zijn het kleine stukjes, niet het mooie randje waar ik op gehoopt had.

Wie heeft voor mij de gouden tip??

2

Re: Gebruik FMM Straight frill cutters no. 4

Op youtube staat op het kanaal van de leukste taarten shop een how-to om deze te gebruiken! Succes!!

3

Ik had inderdaad op YouTube gekeken, maar daar zie ik alleen de how-to van een sierrand die je zeg maar afsnijdt. De randjes die ik nu heb zijn anders en moet je eigenlijk echt uitdrukken zeg maar en dat is dus waar ik steeds vastloop ;-(.

Ik heb deze ook besteld. Eind deze week ga ik 'm uitproberen. Ik had al wel eem filmpje erover zitten kijken en daar lijkt het heel makkelijk! Ik zal eens kijken of ik dat filmpje nog even kan vinden, dan post ik 'm!

http://www.deleukstetaartenshop.nl/fmm- … tters-no-1

Ik denk dat dit hetzelfde werkt als jou no. 4.. of heb ik dat mis? Zelf heb ik de no. 3 besteld.

6

Nee, die van mij werken echt anders. Het is eigenlijk net als met letters uitsteken, degene die ik heb. Nr. 3 heb ik ook en dat is een kwestie van in de fondant steken en dan wegschuiven eigenlijk (idd zoals het YouTube filmpje). Die ik heb druk je in de fondant en dan moet het weer loslaten waardoor je een los randje krijgt. Maar bij mij blijven ze dus in de vorm plakken en ik krijg ze er niet netjes uit ;-(.

Dankjewel voor het meedenken in ieder geval! Ik hoop dat er iemand is die ervaring heeft in het gebruiken van de nr. 4 en die mij kan vertellen wat ik verkeerd doe.

7

Die kende ik nog niet. Hij is wel leuk  :y . Geloof dat sommige met maïzena werken. Bepoederen of zo. Misschien de fondant iets laten drogen?
Wanneer ik letters of een rand enz uitsteek, dan draai ik de liniaal om en ga er met een tooltje overheen zodat de randjes/rafels eraf gaan. Dan draai ik deze om en heb zo een scherpe rand  :Y

8

ziet er leuk uit maar ook lastig moet je er misschien mee tegen de tafel tikken net als bij die letters?

9

Dat tikken heb ik inderdaad ook geprobeerd. Bij een letter lukt me dat nog wel, maar hierbij komen er stukjes los en is het te teer om het in z'n geheel eruit te tikken. De truc met maïzena ken ik niet, wellicht ga ik dat een keer proberen.

Bij de afbeelding in de webshop staan 4 keurige randjes die uitgesneden zijn dus het moet toch kunnen. Hoop dat het me gaat lukken, want ze zijn inderdaad wel erg leuk!!

10

ik heb ze zelf niet, maar wat bij mij ben een soortgelijke uitsteker werkte:

- gumpaste héél dun uitrollen (je moet er doorheen kunnen kijken)
- even laten liggen en iets laten drogen
- heel ligt bestuiven met maizena (met een pouch)
- een beginnetje maken met een needle tool

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

11

zijn het deze?

<KNIP> links naar andere webshops zijn niet toegestaan........ze staan ook gewoon hier: http://www.deleukstetaartenshop.nl/fmm- … tters-no-4

12

Ja, die zijn het inderdaad!

Bedankt voor de adviezen!

13 Laatst bewerkt door denise1968 (11-02-2014 08:10)

Misschien heel even in de vriezer neerleggen? Dit helpt bij mij ook met gewone letters waar je fondant in moet stoppen.

Taart zonder naam is gevestigd in Amsterdam Noord. Facebook https://www.facebook.com/taartzondernaam

14

die zijn leuk! en ik heb ze (nog) niet...... :think:  O-)  ;-)

op 'de website van Siena' staat: Zeer eenvoudig te gebruiken , dus misschien daar eens een mailtje naar toe sturen O-)  ;-)

Ik denk inderdaad dunne gumpaste beetje laten drogen en dan uitsteken, maar het ziet er inderdaad wel errug fragiel uit :s

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

15

Wat een goed idee, dat mailtje! Ik ken 'de website van Siena' niet, maar heb een mailtje gestuurd naar de leukste taarten. Onderstaand antwoord kreeg ik;

Wij hebben even nagevraagd of er een gouden tip is voor de straight frill cutters. Je kunt de tylose door de fondant doen, deze kneed je goed door maar je rolt hem nog niet uit. Je laat hem minimaal 1 uur rusten in een luchtdichte verpakking (liefst nog iets langer) kneed de fondant goed door na het rusten en rol het dun uit. Gebruik dan de cutters weer. Mocht de fondant blijven plakken, dan kun je evt. de tappit op tafel leggen, de bovenkant omhoog houden en dan loslaten zodat deze op de tafel "klapt" en de fondant los komt van de tappit.

Volgens mij is het voornamelijk een kwestie van heel dun uitrollen en heel veel geduld! Ik ga er mee aan de slag, allemaal bedankt voor het meedenken!

16

Mama_Niek schreef:

Wat een goed idee, dat mailtje! Ik ken 'de website van Siena' niet, maar heb een mailtje gestuurd naar de leukste taarten. Onderstaand antwoord kreeg ik;

Wij hebben even nagevraagd of er een gouden tip is voor de straight frill cutters. Je kunt de tylose door de fondant doen, deze kneed je goed door maar je rolt hem nog niet uit. Je laat hem minimaal 1 uur rusten in een luchtdichte verpakking (liefst nog iets langer) kneed de fondant goed door na het rusten en rol het dun uit. Gebruik dan de cutters weer. Mocht de fondant blijven plakken, dan kun je evt. de tappit op tafel leggen, de bovenkant omhoog houden en dan loslaten zodat deze op de tafel "klapt" en de fondant los komt van de tappit.

Volgens mij is het voornamelijk een kwestie van heel dun uitrollen en heel veel geduld! Ik ga er mee aan de slag, allemaal bedankt voor het meedenken!

dan kun je dus net zo goed gumpaste gebruiken  :+

succes! laat je het resultaat zien?!

17

ik had altijd moeite met tappits.
Nu heb ik een sileconen bakmatje van de action aangeschaft (ietwat geribbeld oppervlak)  en als ik nu mijn lineaal van bijv de baby-spulletjes gebruik, gaat het er bijna zonder moeite uit.

Ik rol mijn fondant iets dunner uit dan de dunste ring op de rolstok en laat het even drogen, dan draai ik mijn lapje om en laat de andere kant ook even drogen.
Dan mijn lineaal erin duwen en lichtjes schuiven zodat je randjes mooi scherp zijn.
Misschien kun jij in het geval van een hele sliert het er ook proberen uit te tikken (ik hou dat lineaal vast, leg een opgerolde handdoek op tafel en sla met mijn pols op de opgerolde handdoek (weet niet of je 'm snapt) 
Een klein figuurtje komt er dan bijna meteen uit, misschien heb je nu een beginnetje van je sliert en kun je de rest er voorzichtig 'uitritsen' ?

Succes in elk geval, bij mij was het ook een hoop geklier, tot ik deze matje heb ontdekt....

Wat je met liefde maakt, mag je absoluut met gepaste trots showen....  ;-)

18

Hi Jo-oosie,

Ik mis even waar je dan het siliconen bakmatje precies voor gebruikt?

19

Mama_Niek schreef:

Hi Jo-oosie,

dat gebruik ik om mijn fondant op uit te rollen en het lineaal op te schuiven zodat de randjes mooi strak zijn.
Op de één of andere manier lijkt het fondant op dit soort matje niet echt vast te plakken...

Misschien lukt het met jouw FMM cutters ook wel?
Ze zien er wel erg leuk uit trouwens.....

20

jo-oosie schreef:
Mama_Niek schreef:

Hi Jo-oosie,

dat gebruik ik om mijn fondant op uit te rollen en het lineaal op te schuiven zodat de randjes mooi strak zijn.
Op de één of andere manier lijkt het fondant op dit soort matje niet echt vast te plakken...

Ik denk dat dit ongeveer dezelfde matjes zijn als de placemats van IKEA (per twee verpakt). Een beetje een non-stick matje. Zijn inderdaad ideaal!

21

Die placemats heb ik inderdaad, zijn erg fijn. Ik zal me eens een keer gaan wagen aan de gumpaste (ik werk eigenlijk altijd alleen maar met fondant).

De randjes zijn superleuk, ik hoop dat het me gaat lukken. Het resultaat zal ik zeker posten!!

22 Laatst bewerkt door jo-oosie (12-02-2014 10:54)

Esther68 schreef:
jo-oosie schreef:
Mama_Niek schreef:

Hi Jo-oosie,

Ik denk dat dit ongeveer dezelfde matjes zijn als de placemats van IKEA (per twee verpakt). Een beetje een non-stick matje. Zijn inderdaad ideaal!

ik heb de snijmatjes van IKEA ook (rood en groen toch? )  maar die zijn echt heel ander dan die matjes van de Action, die zijn veel fijner om met fondant op te werken en ze kosten bijna niks...
Als je weer 's bij de Action komt loont het echt de moeite om er naar te kijken, ze liggen opgerold bij de bakspulletjes....

deze mevrouw heeft er een foto'tje van....
http://missglutenvrij.nl/2013/12/13/tip … at-action/

23

Ga snel kijken bij de Action! Jammer genoeg ligt de dichtstbijzijnde minstens 10 km verderop...
Van de IKEA zijn inderdaad de rood en groen  :Y