1

Onderwerp: Bruidstaart voor mijn zusje!

Hallo Dames,

Deze zomer gaat mijn zusje trouwen!
Ze heeft mij gevraagd haar bruidstaart te gaan maken, wat ik natuurlijk een hele eer vind.
De stress eromheen is best spannend omdat ik meerdere dingen moet voorbereiden, maar deze kans krijg ik maar 1 keer.

Mijn vragen bij deze zijn.. heeft iemand ervaring met het maken van een 3 laags bruidstaart hoeveel uren erin gaan zitten gemiddeld?

Ze wil erg graag zo'n mooi ruit "kussen" motiefje erin..is dat makkelijk te doen met een liniaal?

Ik heb inmiddels 2 bruidstaarten gemaakt dus wel iets ervaring, maar ik heb geen idee meer hoe lang ik daar precies mee bezig ben geweest. Wel weet ik dat het aardig wat uurtjes waren wat natuurlijk ook de nodige stress oplevert. Maar wil het gewoon toch erg graag doen en eventueel 2 dagen van tevoren beginnen zodat het wat rust geeft op de dag zelf..dit kan toch wel? (dan bedoel ik het biscuit en nog niet de gehele bekleding)

Tips zijn zeker welkom!

alvast bedankt!! :-) groetjes Anna.

2 Laatst bewerkt door Carien (06-02-2014 22:49)

Re: Bruidstaart voor mijn zusje!

hoi en welkom hier  :)

Hoe lang? Te lang ;-)  Geen idee, ligt ook aan de groottes en aan de (soort) vulling die je moet maken, hoe snel ben je met afsmeren en bekleden enzenz.

Je kunt de biscuits al op voorhand bakken en evt kaal invriezen, dat geeft echt geen smaakverlies :nooo:  (inpakken in folie en in een pedaalemmerzak).

Wanneer je de vulling obv een botercrème maakt, kun je die zeker 2 dagen van tevoren maken, gewoon in de koelkast bewaren. Wanneer je er verse vruchten door wilt mengen, zou ik dat vlak voor het vullen doen, maar de bc zelf kan dus al eerder :)

Mocht je fondant/marsepein gekleurd moeten worden, dan kun je dat ook dagen van tevoren doen, net als de decoratie. Gewoon op plastic, onder plastic bewaren :)

Ook de drum/onderplaat kun je van tevoren bekleden/voorbereiden.

Een kussenmotief kun je wel met een liniaal doen, maar het is lastig om dan de hoek hetzelfde te houden.... Beter/makkelijker is het om een geo-driehoek te gebruiken, of de tools die ervoor zijn natuurlijk ;-)

Heel veel succes!

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

Hoi Carien,

Dank je wel voor je info!! daar heb ik zeker wat aan!
Ik ben erg blij te horen dat ik al aardig wat voor kan bereiden van tevoren, want dat scheelt me veel stress.

Ik zal nog even uitleggen wat voor taart ik zal maken.

Het gaat om een stapeltaart van (grootste taart 28 cm)
de taart is bedoeld voor 36 personen en word gevuld met bastognekoekjes vulling met slagroom en mona citroen taart vulling.
Ik heb al aardig wat taartjes gemaakt maar bruidstaarten is wel extra spannend voor een 3e en zeker voor mijn zusje.
De kussentjes heb ik geen ervaring mee, dus dat ga ik zoiezo goed oefenen.
Morgen alvast een proeftaartje maken en dan heb ik nog maanden om te oefenen, dus ik denk dat het met alle voorbereiding goed moet komen.
p.s de botercreme maak ik altijd van roomboter met poedersuiker  (dat kan ik dus 2 dagen van tevoren in de koelkast bewaren?)
Ik weet niet of je ervaring hebt met Crisco? maar ik werk altijd met Crisco en zie toch telkens mensen met poedersuiker werken..is dat beter of maakt dat niet uit?

Nogmaals bedankt voor je tips!!

Groetjes!

4 Laatst bewerkt door Carien (07-02-2014 10:03)

botercrème kun je op meerder manieren maken, ikzelf maak tegenwoordig altijd meringue botercrème, deze is veel luchtiger dan bc van boter en poedersuiker.
Mieperdepiep heeft bij de recepten een duidelijke werkbeschrijving gezet :)

Bokkenpootjes met slagroom heb ik 1x gemaakt, ik vond het geen succes :nooo:  :O Bokkenpootjes werden helemaal sompig....
Houd er rekening mee dat deze vulling een koelkastvulling is, dat je dus ook minder lang van tevoren kunt beginnen én dat de taart niet lang te pronk zal kunnen staan.

Bokkenpootjes door de bc gaat prima én je hebt meer tijd om het te maken :)
Maar goed, die citroentaartvulling is ook koelkast, dus dan zou je die ook moeten vervangen, bijv door lemon curd door je bc te mengen :)

Ik gebruik maïzena tegen de plak, nooit poedersuiker of crisco, maar dat is persoonlijks, alle drie is mogelijk :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl