1 Laatst bewerkt door Whippy (05-02-2014 22:11)

Onderwerp: Cupcakes snel afkoelen

Ik moet tegen vrijdagavond 50 cupcakes maken en versieren.
Ik heb geen tijd gehad om ze vanavond te bakken, dus moet ik ze morgenavond bakken en ook versieren (ik werk overdag). Dat versieren maak ik me niet teveel zorgen over, het thema is black & white, dus ik ga 4 versieringen maken (ik zal uiteindelijk 48 cupcakes hebben) telkens eens in het wit en in het zwart en dan 6 cupcakes met dezelfde versiering versieren...beetje bandwerk dus.

Ik weet dat je cupcakes snel kan laten afkoelen door ze meteen in de diepvriezer te plaatsen als je ze uit de oven haalt.
Wie heeft daar ervaring mee? En hoelang moeten ze dan in de diepvriezer?

Bedankt voor jullie adviezen

Baking makes me smile to see you smile
Blog: Whippy's fun baking

2

Re: Cupcakes snel afkoelen

in de diepvries...? Cup cakes zijn heel snel afgekoeld gewoon op een rooster. Voordat je volgende lading uit de oven komt zijn ze al afgekoeld... Mijn mening

Follow me...https://www.facebook.com/SelmasBakery?ref=hl

3

in de diepvries...? Cup cakes zijn heel snel afgekoeld gewoon op een rooster. Voordat je volgende lading uit de oven komt zijn ze al afgekoeld... Mijn mening/ervaring

Succes

Follow me...https://www.facebook.com/SelmasBakery?ref=hl

4

Da's mijn ervaring ook. Meteen uit het bakblik storten en op een rooster plaatsen. Da's zò afgekoeld.

5

En leggen jullie de cupcakes dan omgekeerd op het rooster (hoofdje naar beneden dus)?

6

Nee, gewoon rechtop.

Tieneke

7

Ok dank je wel dames voor jullie wijze raad

8

En voor een platte bovenkant even iets zwaars op de cupcakes zetten boek of zo succes

9

Hi Noortje, dank je.
Ik heb een zware glazen pizzaplaat die ik gebruikt heb, maar mijn cupcakes hebben zo altijd een mini vulkaanuitbarsting. Ik denk dat ik teveel bakpoeder gebruik

Resultaat zien jullie dit weekend

10

Of je oven staat te heet... Ik zet mijn oven op 145-150 gr, terwijl het recept 160 gr aangeeft. Ze gaan er dan wel langer in natuurlijk  ;) . Ik maak ze trouwens niet altijd plat. Als ik bv een voetbalcupcake heb laat ik deze expres bol  ;)
De cc's zijn inderdaad zo afgekoeld. Zou ze niet in de vriezer zetten omdat ik denk dat ze dan heel erg plakkerig gaan worden. Denk ook dat de papiertjes los zouden laten.

11

Dank je voor de tip Esther. In mijn recept moet ik mijn cupcakes op 160° (heteluchtoven) 20 minuten bakken, ik doe 18 minuten en ze zijn perfect gebakken (behalve dan mijn vulkaan :) )

Ik vind het niet erg dat ze bol zijn, maar die vulkaanuitbarsting vind ik dus niet leuk.
Ik heb mijn cupcakes in siliconen vormen gebakken en daarna de papiertjes er om gedaan. Ze sluiten niet goed aan, maar dat is niet erg, omdat ik cupcakwrappers gebruikt heb. Papiertje is maar om de cc niet meteen in contact te hebben met de wrappers (foto's volgen dit weekend)