1

Onderwerp: Gelatine en slagroom probleem

Ik heb een terugkerend probleem met slagroom en gelatine. Beginnersproblemen. Wat heel onhandig is, want voor veel vullingen zijn dit 2 belangrijke ingrediënten.

Gelatine: is gewoon een dom probleempje :P
Er staat op dat je het in koud water moet weken en dan uit moet knijpen, dan laat ik het in het water weken, maar valt er niet zo veel uit te knijpen. Kan ik gewoon de blaadjes koken tot ze helemaal gesmolten zijn in het water en dat er maar bij doen?

Slagroom: Welke klopslagroom ik ook koop, 9 van de 10 keer mislukt het. Het gaat scheiden/schiften (hoe je het ook noemt), het word na een tijdje niet meer stijver, en als ik dan verder ga met kloppen, scheid het zich tot een rare kaasachtige bolletjesbrei met een plasje vocht eronder/eromheen.

Weet iemand hoe dit komt? Kan iemand me helpen? Ik moet een aardbeienvulling maken voor een taart en ik weet ook geen recept zonder deze ingrediënten.
Alvast bedankt!

Re: Gelatine en slagroom probleem

Gelatineblaadjes moet je een paar minuten weken in koud water ( ruimschoots zodat ze helemaal onder water staan), dan uitknijpen ( wordt een geleiachtige massa dan) en die oplossen in een warme vloeistof. Evt kunnje gelatine ook oplossen door de blaadjes met aanhangend water heel voorzichtig op laag vuur te verwarmen totdat ze oplossen, smelt, zeg maar. Gelatine mag je nooit koken! In het laatste geval giet je de gesmolten gelatine bij ' whatever' en roer je dat goed door. Gelatine heeft even de tijd nodig om te zorgen dat de massa opstijft.
Met betrekking tot die slagroom: het klinkt alsof je hem te lang klopt en slagroom verandert dan in boter. Op medium snelheid opkloppen en als hij lobbig begint te worden uitkijken dat je niet te lang doorklopt.

3

Familie maken is heel belangrijk.
d.w.z. eerst een beetje slagroom bij je opgeloste gelatine doen, goed doorroeren en dan alles door de slagroom, dan krijg je geen klontjes gelatine in je slagroom.

4

Zorg dat je slagroom koud genoeg is en minstens een vetpercentage van 35% heeft. Ik gebruik om op te kloppen altijd verse slagroom (van die bekertjes uit de koeling) en nooit de houdbare. Ten eerste omdat ik dat lekkerder vind en ten tweede omdat ik het idee heb dat het beter stijf te kloppen is. Klop je met een handmixer, of met een keukenmachine? In elk geval niet op volle snelheid beginnen (spettert ook veel te hard) en niet te lang door kloppen. Daar gaat de slagroom ook echt boterachtig van smaken. Zeker als er nog gelatine door moet, dan is dat echt niet nodig. Je moet het niet willen vergelijken met de slagroom die ze bij de bakker op een taart spuiten, want dat is aangevette slagroom en die is veel steviger. Evt, kun je een zakje klopfix toevoegen, dat maakt de slagroom ook wat steviger.

En wat betreft de gelatine: ruim onder koud water zetten voor een minuut of 5. De blaadjes worden dan zacht. Pas daarna kun je ze oplossen in warm water of citroensap (een héél klein beetje!) Als je de gelatine kookt verliest het zijn bindingskracht en kun je er net zo goed niets bij doen.
Als je de gelatine en room bij elkaar hebt gedaan moet het nog minimaal een uur de koelkast in om echt op te stijven.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

Bakkers gebruiken slagroom met 40 % vet en zeker geen aangevette slagroom.

Gelatine oplossen lukt altijd met 1 deel gelatine en 7 delen water/melk Als je deze verhouding gebruikt hoef je het niet te weken in water en daarna op te lossen.

Als je zondigt zondig dan lekker