1

Onderwerp: Moeite met kruimeldiefje :(

Ik heb eigenlijk nog nooit geboetseerd maar hoorde van iedereen dat het boek van de kruimeldiefjes het stap voor stap uitlegt en dat het echt niet moeilijk is. Dus heb ik het boek maar gekocht in de hoop dat het mij ook zou gaan lukken net als bij al die anderen. Nou, niet dus...
Ben begonnen vandaag met de schoentjes en de benen (was een broek) en t zag er niet uit.

Ik vraag me allereerst af: als je die dunne beentjes of in mijn geval de broekspijp hebt gemaakt, hoe krijg je die daarna in hemelsnaam netjes aan een sateprikker, dat gaat toch niet? Toen ik die er langzaam in duwde vervormde heel de broekspijp weer en hij rekt uit enz.

Ook lukt het me gewoon niet om netjes te boetseren. Gewoon een net bolletje (schoentje) of rolletje (broekspijp) zonder deukjes en scheurtjes en ongelijkheden.. Heeft iemand tips want ik ga me steeds meer onzeker voelen dat mij al die zogenaamd simpele dingen maar niet lukken :(

Bakrecepten om je vingers bij af te likken? Zoek mij op Pinterest ( valerievdmeer ) en kijk bij mijn Cakelicious recepten! Because we love cake

2

Re: Moeite met kruimeldiefje :(

Als eerste is het gebruik van marsepein een pré. Als je de (staande) beentjes wilt maken is het makkelijk om het bolletje marsepein gelijk op de (ingesmeerde) prikker te schuiven en daarna in model te rollen. Met marsepein heb je (ik) minder last van scheuren, blijft mooier in model.
Fondant is makkelijk voor de kleertjes, wel gelijk verwerken anders droogt het te snel en krijgt je scheurtjes.

Dat zijn mijn bevindingen, misschien hebben andere forummers betere ideëen/tips?

Succes in ieder geval  :thumb: Je kunt het best  :thumb:  :thumb:

3

Ten eerste, niet onzeker zijn! Na een beetje oefenen lukt het jou ook vast.
Ik gebruik mijn smooter om de benen netjes om de sateprikker te krijgen. Ik maak een lapje (lintje) niet te breed. Smeer de sateprikker in met tyloselijm en leg het lapje eromheen. Snijd het teveel weg met een schaartje en rol het over de tafel met je smooter. Dan krijg je een mooi gelijk beentje.

Schoentjes 2 gelijke bollen een beetje ovaal maken en op de tafel drukken zodat je een gladde onderkant krijgt. Je fondant heeeel goed doorkneden zodat je geen barstjes meer hebt. Dan met je ball tool (of iets anders met een bolle kant) aan de achterkant 2 inkepingen maken waarin je de sateprikkers kan steken.

Mocht je er nog niet uitkomen mag je me altijd een mailtje sturen hoor! Of je plant een dagje zeeland!

Succes!

4

Ik heb net mijn eerste klaar, volledig met fondant gemaakt, nu heb ik wel voor iets dikkere benen gekozen maar ik heb 2 gelijke bolletjes fondant gerold en daar vervolgens de sateprikker doorgestoken en toen uitgerold tot de 2 benen

5

Lieve baksters bedankt voor jullie tips en tijd om het uit te leggen. Ik ga binnenkort de moed verzamelen om het nog eens te proberen. En vera wat zou ik graag zoiets doen, gewoon eens meekijken hoe een ander dat aanpakt. Maar zeeland is hier niet om de hoek helaas. Wel bedankt voor je aanbod en als ik nog eens een vraag heb zal ik je mailen (taartaanvraag voor de minion gaat niet door :( het stel is uit elkaar!!! De aanvraag was door haar voor hem. Maar....ik wil hem toch ooit nog maken dus je mail komt alsnog van pas).
Bedankt allemaal :)

Bakrecepten om je vingers bij af te likken? Zoek mij op Pinterest ( valerievdmeer ) en kijk bij mijn Cakelicious recepten! Because we love cake

6

Getver da's naar! Misschien krijg je binnenkort wel visite? Heb je een mooi excuus of ga je naar een verjaardag van iemand? Zo doe ik dat wel eens ipv kado een taart. En je kruimeldiefje komt echt wel goed hoor! Was trouwens erbij vergeten te vermelden dat ik alleen het lijf, armen en hoofd van marsepein maak. De rest met fondant voor de stevigheid.

Handig dat ik dit topic nu tegenkom. Ik he wat vragen over het boek..

- Staan hier 1 poppetje in.. hoe je die moet maken of meerdere?
- Moet je al ervaring hebben met boetseren om dit te kunnen?

Ik heb nog nooit geboetseerd, de poppetjes hebben veel details en zien er niet heel makkelijk uit.. ben nog maar net begonnen met taarten maken en decoreren.. is dit dan 'te hoog' gegrepen?

8

Meerdere poppetjes.. je kunt er alle kanten mee op.
Ze zeggen dat iedereen t kan maar daar ben ik t niet mee eens. Ik ben ook onervaren en de eerste 10 minuten kwamen er al zoveel vragen bij me op... maargoed je kunt n poging wagen ;)

Bedankt voor de snelle reactie! Mij kennende heb ik precies hetzelfde... ontzettend veel vragen al in de eerste 10 minuten! Zou fijn zijn om het iemans te zien doen, dan nadoen.. dan begrijp ik het altijd beter hihi!

10

Heb ik ook. En heb al vele tips gevraagd en ook gekregen hier maar dat geeft blijkbaar nog geen garantie :p maar ik wil je er zeker niet vanaf praten, misschien lukt t jou wel!!

Hihi ik ben benieuwd! Zou leuk zijn als het lukt! Word er echt precies uitgelegd hoe je de armen maakt, benen, hoofdje etc.?

Ik ga vanmiddag eens kijken of ze t boek hebben in de boekenwinkel! ;)

12

Er wordt echt stap voor stap uitgelegd hoe het gemaakt wordt. Ik doe alles met fondant, en ook dat lukt wel hoor, ook de dunne beentjes Net als hierboven al gezegd wordt een bolletje maken en met de smoother op de prikker rollen.

Wat ik zelf ondervonden heb, is om de prikker niet te duwen, maar te draaien, dan vervorm je ook minder je poppetje ( of ander boetseersel)

Neem ook eens een kijkje op:https://www.facebook.com/Manoa-taarten